Millä saa rapakuntoisen äidin kuntoon??
Kaksi lasta, toisella astma, paljon valvomista kuuteen vuoteen.
Nyt olen itse tosi huonossa kunnossa ja sairauskierteessä. Flunssaa flunssan perään. En myöskään osaa enää nukkua koko yötä, vaan valvon, vaikkei edes enää tarvitsisi.
Miten minun kannattaisi tätä kierrettä katkomaan? Millä saisi kuntoa paremmaksi? Tuntuu että liikunta katkeaa aina heti uuteen flunssaan.
Kommentit (2)
sarjoilla tms.) päivittäin. Jos et ehdi salille tai ohjattuun jumppaan, osta kotiin joku dvd, jossa hyvät opastukset. Itse teen esim. pilatesta aina omassa olkkarissa. Liikuntaa ei tarvitse tehdä tuntikausia, puoli tuntia päivässä riittää, kunhan syke vähän nousee ja lihakset saavat tehdä pikkaisen työtä.
Illat pitää rauhoittaa. Ei tv:n edessä löhöilyä nukkumaan menoon asti, vaan makuuhuoneeseen ajoissa ja esim. kirjan tai lehden lukemista/selailua himmeässä valossa. Ei raskaita ruokia ennen nukkumaan menoa, vaan energian saanti tulisi keskittää aamupäivään ja päivään ja syödä illalla vain jotain kevyttä, eikä mitään viimeiseen pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa.
Lisää hedelmiä ruokavalioosi, ja ota vitamiiniporeet käyttöön joksikin aikaa. Lisäksi esim. kalanmaksaölykapselit. Etenkin c- d- ja b-vitamiinin saanti kannattaa nyt tsekata, jos koko ajan olet kipeä ja huonovointinen. Tarkista myös, että saat kunnolla rautaa ruokavaliostasi; rautalisäkään ei olisi pahitteeksi. Eli apteekkiin/luontaistuotekauppaan nyt hakemaan vähän väliaikaista vahvistusta...
Kävelylenkit ovat tosi hyvä liikuntamuoto rapakuntoiselle. Lisäksi niissä saa raitista ilmaa päivittäin, ja monelle ne ovat henkisestikin rauhoittavia ja rentouttavia hetkiä arjessa.
ei liikunnan tarvitse katketa flunssaan. Se vain hidastaa tahtia. Kävelylenkkejä voi ihan hyvin tehdä nuhaisenakin, jopa pienessä kuumeessa, kun ei rasita itseään liikaa.
Liikunta voi auttaa tuohon unen katkonaisuuteenkin.
jos olet tosiaan rapakuntoinen, rauhallinen pitkäkestoinen liikunta voisi olla lussa hyvä. Sen lisäksi suosittelen kuntosalia ja ammattilaisen laatimaa ohjelmaa. Pelkkä kuntoliikunta ei kehitä tärkeitä keskivartalon lihaksia ja esim. käsiä. Tunti salilla kaksi kertaa viikossa riittää hyvin peruslihaskunnon nostamiseen. Kertakin viikossa on parempi kuin ei mitään.