Oman elämän ja perheen kaupallistaminen somessa
Itse en hirveästi seuraa blogi- tai instamaailmaa, mutta joskus ajanvietteeksi olen seurannut muutamaa perhebloggaajaa, mutta nyt mulla jotenkin mitta täyttyi ja ajattelin lopetan tämän ihan kertalaakista.
No mikä sai mut tekemään tämän päätöksen?
Tänään lukaisin erään tunnetun bloggaajan ihanasta kesänvietosta. Hän mieltää itsensä ekologisen elämäntavan lipunkantajaksi ja kertoo tämän istumalla sataneliöisen kakkosasuntonsa huppukalliilla terassilla, jonka hankinnasta on seikkaperäisesti kertonut.
Perheessä on kuitenkin 3 lasta ja omistusasunto Hgin kantakaupungissa.
Lapset ja kaikki lapsiin liittyvä on aina selkeästi esillä blogissa, lapset ovat myös täysin tunnistettavissa kuvissa. Mieskin esiintyy muutamassa kuvassa vaivautuneen näköisenä. Jotenkin voi lukea naamasta, että ei ehkä hänen vapaaehtoinen valintansa.
Siis toki monessa muussakin perheessä voi olla 3 lasta ja iso kakkosasunto, mutta harvemmin tällaiset perheet myöskään esiintyvät minään ekologisen elämäntavan ilmentyminä.
Jotenkin tuli itsellekin sellainen havahtuminen, että miksi ihmeessä minä edes luen tuollaista ja omalta osaltani tuen noin valheellista toimintaa.
Muutenkin kun rupesin ajattelemaan, että en oikeasti hyväksy sitä, että oma perhe ja elämä kaupallistetaan, ei vaikka sen varjolla myytäisiin miten ekologisia tuotteita.
Jotenkin tulee tunne, että nämä bloggaajat, joista monella on korkeakoulutus, ovat vain havainneet tämän somemaailman helpommaksi tavaksi saada rahaa ja tuotelahjoja ja alennuksia kuin se normityö.
Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (3)
Tottakai se on tuottavampaa. Vaikka en ole mikään kovin tunnettu, niin seuraajia on sen verran että yhdestä postauksesta maksetaan sama summa minkä saan "leipätyöstäni" 3-4 päivässä.
Tottakai se on tuottavampaa. Vaikka en ole mikään kovin tunnettu, niin seuraajia on sen verran että yhdestä postauksesta maksetaan sama summa minkä saan "leipätyöstäni" 3-4 päivässä.
Tuo on oikeasti aika pelottavaakin, että oman elämänsä myymisestä saa ennemmän rahaa kuin oikeasta työstä. Mun mielestä oman elämän kaupallistaminen ei ole oikeaa työtä, vaikka toki siihen vaivaakin saa nähdä kun kuvia ottaa, tekstejä kirjoittaa ja haalii niitä yht.työkumppaneita.
Tänään oli Hesarissa hyvä juttu lääkäri Annista, joka kertoi poistuvansa instasta. Hänellä vielä oli järkevä asiapitoinen instatili. Hän kuitenkin rupesi näkemään some-elämän haittapuolet, ja vetäytyy. Hänkin kirjoitti, miten yllättyi miten paljon maksetaan pienestäkin postauksesta.
Arvostan sitä, että hän vetäytyy tulevan vauvan kanssa yksityisyyteen, eikä tartu tilaisuuteen tehdä mukavaa lisätiliä vauvan varjolla. Ihan varmasti kaupalliset yht.työkumppanit olisivat ilosta kiljuen vastaanottamassa lääkäriäidin vauvoineen tekemään somenäkyvyyttä.
Juuri tämän takia tein itse päätöksen, että en enää seuraa yhtäkään somekanavaa, jossa tuodaan omaa yksityiselämää tai perhettä näkyviin. Harrastukseen liittyvät kanavat on ihan eri. On tosi eri juttu pitää vaikka kirjallisuusblogia kuin julkaista jotain imetyskuvia vauvastaan.
Ihan oikeasti ihmisten pitäisi havahtua tähän hulluuteen, jossa oma yksityiselämä julkistetaan. Toivon, että noiden bloggaajien lapset joskus haastavat heidän oikeuteen yksityisyytensä loukkaamisesta.
En minäkään tuollaisia seuraisi. Sehän olisi kuin katselisi jatkuvasti mainoksia. Tykkäsin blogeista silloin, kun ne olivat kotikutoisia, mutta nykyään sellaisia on valitettavan vähän.