Suomenlahti on likainen jäteviemäri, mutta puolen tunnin päästä Helsingistä on kristallinkirkas Sääksi-järvi. Oletko koskaan käynyt? Tykkäätkö uida kirkkaassa vedessä?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008881816.html
Kyllä järven vedessä pitää nähdä kymmenien metrien syvyyteen. No Sääksissäkin kirkkain vesi on muualla kuin yleisellä uimarannalla, koska vilkkaalla rannalla hiekkaa sotkeutuu veteen.
Kommentit (22)
Ei ole kauaa kun mainostetaan noin.
Älkää nyt kuitenkaan kaikki sinne menkö.
Vanhoillislestadiolainen kirjoitti:
Tykkään viedä 15 lastani sinne paskalle.
Tai muu sellainen vastaava.
Se on Sääksi, ei mikään Sääksijärvi. Olen käynyt, mutta sun ei kannata. Ensinnäkin siellä on järvisyyhyä ja runsaasti maa-ampiaisia, toisekseen sinne päsee vain omalla autolla tai taksilla.
Joukkoliikennettä ei ole. Parkkikselle ei mahdu. Tien varressa saa sakot.
Itämeren mollaaminen on muotia. Suomen rannikko on varsin ok virkistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se on Sääksi, ei mikään Sääksijärvi. Olen käynyt, mutta sun ei kannata. Ensinnäkin siellä on järvisyyhyä ja runsaasti maa-ampiaisia, toisekseen sinne päsee vain omalla autolla tai taksilla.
Hyvä yritys , mutta ei auta. Heti kun helteet tulee uudestaan, porukka lähtee tulemaan sinne joukolla Helsingistä. Kiitos tämän jutun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on järvisyyhyä!!
Mietin tuota puolta tuntia. Ei kai sinne nyt puolessa tunnissa Helsingistä aja. Nurmijärvi on aika periferiaa.
Mä ihmettelen miksi nykyään kaikki pitää kertoa kaikille? Meidänkin kylällä oli pari vuotta sitten mediassa "ilmianna salainen uimaranta-grillauspaikka-whatever luonnonhelma"-kisailu. Sinne meni monta monituista paikkaa jotka ei olleet kovin monen tiedossa, ja nyt ne paikat on sotkettu, ja siellä on aina porukkaa jos haluaisi itse hetken olla rauhassa.
Viime kesänä löydettiin pari paikkaa lisää joissa saa olla melko rauhassa. Ehkä. Onneksi on soutuvene jolla pääsee sellaisiin paikkoihin joihin ei muut pääse, ja edes siellä saa olla rauhassa.
Reilu puoli tuntia menee. Moottoritieltä kun poikkeaa, niin pitää ajella "hiljaisia" kyläteitä jonkin matkaa.
Kyllä sinne mahtuu, eikä järvi siitä kulu, jossei itse sotke.
Itsellä ko. järvi lapsuudesta asti tuttu, uimakoulu, ripari yms. Ja kannattaa lähteä vähän huonommalla kelillä. Silloin taatusti löytyy tilaa parkkikselta.
Itse kävin viikolla vesijuoksemassa, kun oli muutakin asiaa sinnepäin. Ei sitä kuitenkaan viitsi alvariinsa ajella, vaikka Hesassa asunkin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Reilu puoli tuntia menee. Moottoritieltä kun poikkeaa, niin pitää ajella "hiljaisia" kyläteitä jonkin matkaa.
Itsellä ko. järvi lapsuudesta asti tuttu, uimakoulu, ripari yms. Ja kannattaa lähteä vähän huonommalla kelillä. Silloin taatusti löytyy tilaa parkkikselta.
Itse kävin viikolla vesijuoksemassa, kun oli muutakin asiaa sinnepäin. Ei sitä kuitenkaan viitsi alvariinsa ajella, vaikka Hesassa asunkin nykyään.
Katsoin reittipalvelusta, että Töölöstä menee 42 minuuttia tai 57 minuuttia. Mistä ne sen puoli tuntia ovat repineet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin viikolla vesijuoksemassa, kun oli muutakin asiaa sinnepäin. Ei sitä kuitenkaan viitsi alvariinsa ajella, vaikka Hesassa asunkin nykyään.Katsoin reittipalvelusta, että Töölöstä menee 42 minuuttia tai 57 minuuttia. Mistä ne sen puoli tuntia ovat repineet?
Jostain kaupungin ihan pohjois/luoteisrajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin viikolla vesijuoksemassa, kun oli muutakin asiaa sinnepäin. Ei sitä kuitenkaan viitsi alvariinsa ajella, vaikka Hesassa asunkin nykyään.Katsoin reittipalvelusta, että Töölöstä menee 42 minuuttia tai 57 minuuttia. Mistä ne sen puoli tuntia ovat repineet?
Kaikki eivät aja niin hiljaa kuin reittipalvelu laskee.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen miksi nykyään kaikki pitää kertoa kaikille? Meidänkin kylällä oli pari vuotta sitten mediassa "ilmianna salainen uimaranta-grillauspaikka-whatever luonnonhelma"-kisailu. Sinne meni monta monituista paikkaa jotka ei olleet kovin monen tiedossa, ja nyt ne paikat on sotkettu, ja siellä on aina porukkaa jos haluaisi itse hetken olla rauhassa.
Viime kesänä löydettiin pari paikkaa lisää joissa saa olla melko rauhassa. Ehkä. Onneksi on soutuvene jolla pääsee sellaisiin paikkoihin joihin ei muut pääse, ja edes siellä saa olla rauhassa.
Joku aika sitten espoolainen äiti kertoi että oli lomaillut hotelli korpilammella. Siitä (ammattiyhdistystaustainen paikka) tuli mieleen hotelli Kiljavanranta ja mainitsin tämän järven. No eipä aikaakaan kun iltiksen tyttö oli löytänyt idean juttuvinkiksi saatana ja nyt urpot tärisee. Kadun todella että mainitsin asiasta.
Etsikää itse omat mansikkapaikkanne älkääkä jakako niitä muille. On myös toimittajalta eettisesti arveluttavaa kertoa pikkupaikoista.
Onko sen järven oltava just se kirkasvetisin? Onhan niitä muitakin eikä kaikissa ole sinilevää pitkin kesää.
Huoli se on tämäkin: tekojärvi joka pursuaa haitallista vieraslajikasvia on tulossa laajempaan virkistyskäyttöön, mm suppailu, ei kuitenkaan uimiseen sovellu. Vieraslajia ei aiota perata, laji leviää takertuvien siementen avulla. No, mahtavatko suppaajat sitten kuljettaa siemeniä uusiin vesiin? Ehkä eivät, ehkä voivat, ken tietää. Leviäväthän ne siemenet esim vesilintujen kantaminakin.
Ei o mun huoli....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät aja niin hiljaa kuin reittipalvelu laskee.
Asun Hämeenlinnanväylän varrella ihan vantaan rajalla ja edes täältä ei selviä alle puolessa tunnissa ellei aja ylinopeutta. Tiedän koska käyn töissä noilla nurkilla melkein joka ikinen päivä.
Kävimme lapsena 60-luvulla Sääksissä uimassa. Isä kuului johonkin ammattiyhdistykseen, jonka rannalla saimme olla ihan rauhassa. Kivoja muistoja.
Nyt aikuisena kävin siellä kerran ja väkeä oli aivan liikaa. Järvisyyhystä varoitettiin.
En minäkään siitä lehtijutusta tykännyt. Miksi joka paikkaan pitää saada ihmisiä hullun lailla? Kierrän muutenki luontokohteita, niin ihmiset eivät ihan hirveästi välitä millaista jälkeä jättävät ja millaista huutokilpailua pitävät.
Miksi toimittajat eivät neuvo, miten luonnossa ollaan? Kirjoittaessaan juttua voisivat laittaa joka jutun perään jokamiehen oikeudet ja vastuut mukaan.
Harmittaa nurmijärveläisenä, että ulkopaikkakuntalaisia valuu tänne. Onneksi voi kuitenkin mennä rauhallisemille rannoille.