3,5kk rytmit kääntymässä väärin päin??!!
Hei!
Meidän neiti vetää nyt jälleen tuolla ulkona neljättä tuntia päikkäreitä, kun yöllä valvoi ja söi ainakin 5 kertaa. 4 aikaan aamuyöstä oli mukamas jo ihan virkeä ja kun en huomioinut toista, alkoi kitinä ja kiemurtelu...6 asti jaksoin ja ei kun ylös.
Itse alan olla ihan poikki tälläistä valvoskelua. Päiväsaikaan en oikein saa nukutuksi, joten väsymys vaivaa!!
Päiväunilta tuntuu kurjalta alkaa herätellä pikkuista, kun selvästi nukuttaa. Iltapäivällä ei sitten välttämättä nukukaan enää ja menee jo 19 aikaa yöunille.
Onkohan neidin rytmit nyt jotenkin sekaisin? Vai onko tälläinen normaalia? Toki näin pieni vauva syö vielä usein yöllä ja valvookin, mutta tämä on uutta, että nukkuu sitten näin paljon päivällä. Ennen saattoi uinua vain 45min kerralla.
Onko kellään ollut vastaavaa ja mitäköhän mun kannattais yrittää tehdä?
kiitos!
sitruska ja muksut 3,5kk/2v5kk
Kommentit (5)
Meillä 4,5 kk ikäisen vauvan kanssa yöt olleet nyt pari viikkoa yhtä hulinaa. Kiehnää ja kääntyilee pitkin yötä ja useimmiten rauhoittuu vain tissille. Päivällä sitten nukkuu n. 3-4 tuntia putkeen ulkona vaunuissa. (Nytkin ollut jo reilun 4 h!)
Elikkäs neuvoja minäkin mielelläni otan vastaan millä yöt saataisiin taas rauhoittumaan. Vai auttaako tässäkin asiassa vain aika?
Meillä neiti oli kovin itkuinen kolmeen kuukauteen asti. Nukkui päivällä kolmesta neljään tuntia parikin kertaa päivässä. Yöllä oli hankaluuksia nukkua muutoin kuin rinnan päällä ja tissillä sain aina vähäksi aikaa hiljaiseksi. Nyt neiti on 6.5 kuukautta ja viimeiset kaksi viikkoa olen herättänyt lääkärin " käskystä" päikkäreiltä koska yöllä ei nukuttu enää lainkaan. Tyttö valvoi 23-8.30 välisen ajan lähes täysin. Yhdet torkut otti valtavan temppuilun ja tissittelyn jälkeen. Tuttia ei huoli joten sekään eiriitä lohdukkeeksi vaan itkuun on aina saatava tissi suuhun jos ei muuta seuraa tule.
Yhtenä aamuna isä nousi tytön kanssa viideltä ja oli oikein tyytyväinen kun pääsi leikkimään. Lääkäri neuvoi pitämään unipäiväkirjaa ja siitä on ollut todellista hyötyä. Nyt tyttö nukkuu vain kolmet lyhyet unet päivällä tai kahdet vähän pidemmät mutta en anna enää nukkua kahta tuntia enempää. Sun vauvasi on pienenmpi mutta jo kolmen neljän kuukauden iässä mun olisi pitänyt tajuta että päivällä meillä nukutaan ihan liikaa.
Edelleen tyttö syö yhdestä kolmeen kertaan yöllä mutta onni nukahtaa heti uudestaan. Lääkäri sanoi että joillakin lapsilla vuorokausi on 25 tuntinen ja siksi rytmi muuttuu koko ajan. Meillä selvästi tyttö liu' uttaa nukkumistaan myöhemmäksi pikkuhiljaa ja kohta olis taas yö päivä jollen pitäisi siitä huolta. Tuntuu tyhmältä ja moraalisesti väärältä herätellä lasta mutta lääkäri sanoi ettei ole haittaa kun sen tekee lempeästi eikä ihan sikeimmästä unesta herättele. Jotkut lapset vaan tarvitsevat opettajaa. Seuraavana meillä on vuorossa yösyöttöjen lopetus mutta en vielä jaksa siihen ryhtyä.
Sun kannattaa jutella ongelmista neuvolassa ja pyytää asiantuntijoilta vinkkejä. Musta tuntui että ongelma on pieni mutta kun avasin suuni niin lääkäri sanoi että äidit liikaa yrittävät itse ratkoa ongelmia.
Tsemppiä!
Täytyy alkaa pitää vähän kirjaa, että miten meillä oikein nukutaan. Taas on neiti unilla. Nukkui siis vajaat 4h aamupäivällä, sen jälkeen oli hereillä n. 2h ja nyt taas nukkuu. Olihan se pakko laittaa unille, kun nikahti tissille ja siitä herättyään alkoi kitinä ja silmien hieroskelu.
Nyt en anna kyllä tuntia kauempaa nukkua.
Esikoinen nukkui päivisin helpostikin 5h (2+3) ja meni silti aina 20.00 yöunille ja nukkui aamuun 07 asti. Ja tämä rytmi löytyi jo n.3kk iässä. Ehkä nää muksut sitten vaan on niin erilaisia; mikä toisella pätee, ei välttis päde toisella.
Muistan vaan aina 6-kymppisen anoppini ' vanhan kansan viisaudet' : ' uni lisää unta' ja ' suurin rikos, minkä voit tehdä, on herättää nukkuva vauva' .
Nuo lausahdukset kummittelee aina mun päässä....
sitruska
Noiden viisauksien myötä munkin on ollu pakko kokeilla joku päivä että oon antanu nukkua niinkun haluaa mutta esim. toissapäivänä nukkui amupäivällä neljä tuntia ja illalla kaks ja niin sit yöllä valvottiin 23-2.15. Sit taas rupasin herättään. Ootko kokeillu nukuttaa sisällä? Lääkäri ehdotti sitä meille ja eilen nukutin kaks kertaa sisälle ja kerran nukku autossa. Nukku kaikilla kerroilla vain puoli tuntia. Tuntuu tosi vähältä mutta uskon että meiän neiti ei kerta kaikkiaan tarvitse unta enempää vuookaudessa kuin noin 13 tuntia. Esikoinen on nyt 3v ja 2 kk ja nukkuu 11 h yöllä ja kaks tuntia päivällä. Pienenä nukkui myös kaks tai jopa kolme pitkää päikkäriä ja yöt meni hyvin. Oon kanssa todennu, että kyllä sisarukset voi olla tosi erilaisia.
Luinkin sun toisen kirjoituksen toiseen huoneeseen siirtämisest. Jännä miten samanlaisia nää meiän lapset on. Neiti nukkuu mun vieressä, pinnasänkyyn en voi siirtää kun herää. Herää myös kun ite meen nukkuun. Huoneessa täytyy olla tosi hiljaa. Esikoinen nukku vaikka meteliä olis ollu kuinka paljon. Sen takia sisällä päikkäritkin on vähäsemmät kun kuuluu ääniä erilailla kuin vaunuissa. Tänäänkin tyttö on nukkunu vaan kahdet puolen tunnin unet. Ja on ihan hyväntuulinen. On ollu muutenkin tyytyväisempi kun nukkuu yönsä. Vielä yhdet pikku-unet ja sit yöunille. Toivottavasti teillä helpottaa ja nää vinkit auttaa edes vähän!
Minulla vasta 1 lapsi joten pääsin himpun helpommalla vastaavaan aikaan päivisin kun ei ollut vanhempaa lasta hoidettavana, mutta meidän poju samassa iässä eli varsin vaihtelevalla rytmillä...Juuri kun olin itse tottunut johonkin unirytmiin ja kestoon seuraavalla viikolla olikin jo asiat toisin päin. Välillä päivänukkuminen oli ihan olematonta, sitten seuraavana hetkenä päiväunet pitenivät itsestään....Hän myös tankkasi yöt tissillä ahkeraan (3-4krt) joten kauheassa univelassa ei paljon naurattanut kun lapsukainen päättää klo 05 aamulla että nyt on hyvä aika herättää äiti aamutoimia varten!
Sen verran puutuin päivänukkumiseen, että kävin herättämässä pojan jos nukkui päivällä > 2,5h kerrallaan. Harvoin näin oli, mutta yritin pitää kiinni siitä että päivä on päivä, jolloin ollaan enempi hereillä.
Jostain luin että lapsen luontaiseen nukkumaanmenoajankohtaan puuttuminen sekoittaisi pienten vauvojen rytmin useiksi päiviksi...En tiedä kuinka tämä pitää paikkaansa....
Meillä varsinainen päivärytmi löytyi vasta joskus 6-7kk iässä...Toisilla lapsilla ilmeisesti rytmit on selkeämmät kuin toisilla, itse koin alkuajat vauvan kanssa aika sekavana...Jaksamista teille!