Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee, mä tein sen taas: juoksin keskeytyksettä

Vierailija
19.08.2008 |

50min! Mahtava tunne, sillä pari viikkoa meni, etten päässyt kuin 30min ja sitten alkoi vuorotellen kyllästyttämään ja väsyttämään.

Onko muita juoksemiseen hurahtaneita?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto kasvaa kohisten juoksemalla. Kannattaa tutustua intervalli-harjoitteluun myös, koska toistuvat tasavauhtiset lenkit eivät sinänsä enää paranna kuntoa, pitävät vain yllä nykyistä.

Itse juoksen viikossa yhden pitkän lenkin (n. 10km), teen 2 intervalliharjoitusta radalla (harjoituksen kesto ½h-45min) ja näiden lisäksi 2 kertaa kuntosalilla. Lisäksi intervalli-päivinä teen käsi- ja levytankopainoilla kotona niitä lihaksia, mitä en tee salilla. :)

Vierailija
2/22 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millon uskaltais synnytyksen jälkeen koittaa. Lantiopohjalihakset on ihan ok kunnossa mut silti arveluttaa. Selkä väliin vihoittelee eikäpä kai tuo kunto niin riima oo.. Millon ootte muut alottanu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut juoksemista epäsäännöllisesti noin 10 vuotta ja säännöllisesti (ympäri vuoden 1-2 krt/vko muun liikunnan ohessa) 3-4 vuotta, mutta en edelleenkään jaksa/pysty juoksemaan kuin 30 min. Monesti koko matkan ajan pistää tai painaa ja joudun keskittymään ihan 110 % hengittämiseen, että pystyn edes juoksemaan. Ton 30 min jälkeen olen ihan kuollut, vaikka juoksen aika hitaasti. Jotain 4-5 km tuossa ajassa. Mitään intervalliharjoittelua en voi kuvitellakaan, kun joskus kun kokeilen vähän spurtata, olen samantien ihan poikki, enkä jaksa muuta kuin hädin tuskin kävellä. Voiko olla niin, että joillekin ihmisille juokseminen ei kerta kaikkiaan sovi? Kaikesta huolimatta juoksen edelleen, koska tykkään juoksemisen jälkeisestä fiiliksestä. Ja toivon, että joku päivä itse juokseminenkin tuntuisi hyvältä!

Vierailija
4/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta aktiivista juoksua takana ja on tää vaan mahtava kuntoilun muoto :) Itse olen menossa pian puolimaratonille, ajatus oman kunnon testaamisesta sillä tavalla on oikein houkutteleva. Cooperin testin juoskin joku aika sitten ja sen tulos oli ainakin huippuhyvä.

Minäkin treenaan aika vaihtelevasti, mutta lähinnä vain sitä juoksua. Muuta liikuntaa tulee työmatkapyöräilyn muodossa. Juoksen yleensä (terveenä ja kivuttomana...) 4 kertaa viikossa, joista yksi pitkä lenkki (+15km) ja muut 7-11km lenkkejä. Intervalliharjoituksia teen noiden lyhyempien lenkkien aikana, välillä juoksen koko lyhyen lenkin vauhtitreeniä. Välillä taas sitten pk-vauhtia ja nuo pitkät lenkit yleensä aina pk-vauhtia, joskus tosin lopussa innostun ottamaan pari nopeampaa kilometrin pätkää.

Koukkuunhan tähän on helppo jäädä...

Ja sille joka ei edelleenkään jaksa juosta kuin 30 minuuttia kerrallaan... Onko sykemittari käytössä? Jos haluat parantaa juoksukestävyyttä, niin sun pitäisi kyllä juosta ehdottomasti enemmän! Ja pidentää sitä lenkkiä pikku hiljaa, juosta _tosi_ matalilla sykkeillä alkuun. Ihan varmasti juoksukunto kasvaa treenimäärän myötä. Puoli tuntia viikossa on ihan liian vähän siihen. Juokse vaikka alkuun kerran se puoli tuntia ja kerran 20 minuuttia, pidennät sitten kumpaakin lenkkiä vaikka minuutin kerrallaan.

Vierailija
5/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millon uskaltais synnytyksen jälkeen koittaa. Lantiopohjalihakset on ihan ok kunnossa mut silti arveluttaa. Selkä väliin vihoittelee eikäpä kai tuo kunto niin riima oo.. Millon ootte muut alottanu.

Itse aloitin tosi varovasti n. 3kk sektiosta - ehkäpä alatiesynnytyksessä voisi aloittaa aikaisemmin. Kuulostelin koko ajan omaa jaksamista ja aluksi juoksin n. 500m ja sitten kävelin 500m. Pikkuhiljaa lisäsin juoksua lisää.

Vierailija
6/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buahhaaaa, otapa tästä vähän mallia.

http://maraton.vuodatus.net/

Tässä on hyvä esimerkki av.mammoille.

Vierailija
7/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoa loppupäivää!

Vierailija
9/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alku aina hankalaa, mutta kyllä se siitä sitten helpottaa ajan myötä! Tosin en vieläkään mikään huippujuoksija ole, toisilla vaan on juoksemiseenkin enemmän lahjoja kuin toisilla, mutta kyllä kuitenkin tuon maratonin läpi pääsin :)

Vierailija
10/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksemiseen jaa koukkuun.

Olin aina luullut inhoavani juoksemista, kunnes tuossa pari kuukautta sitten aloitin .. ja nyt kayn lenkilla kolmesti viikossa.

Itse aloittelin parin kilsan lenkeista ja nyt menee 5-6 kilsaa (suunnilleen 45min).

Kivaa on ja innostus senkuin kasvaa . Itse olen jamahtanyt tahan 5-6 km matkaan, mutta toivottavasti pian taas tuntuu hyvalle vahan lisata matkaa!

Vierailija
11/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi juoksuintoinen. Viime kevättalvella aloitin niin, (kun synnytyksestä oli 4-5 kk kulunu aikaa ja olin varma, että oon hyvin palautunu) että pikkuhiljaa sauvakävelyt muuttui osittain hölkkälenkeiksi kunnes rohkenin heittää kepit nurkkaan, ostaa kunnon juoksulenkkarit ja eikun menoks. Nyt menee jo 1,5 tunnin lenkit helposti, puolikkaalle olen menossa tässä syksyllä.

Se kuka kirjoitti, ettei jaksa mitenkään yli 30 minuuttia, niin olisko sulla liian kova vauhti päällä? Pitempää lenkkiä kannattaa lähteä tekemään toooooodella hitaalla vauhdilla, lopussa sitten vähän kiristelee tahtia, jos tuntuu,että on paukkuja jäljellä.

Vierailija
12/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit juoksevasi hitaasti, mutta kokeile juosta vieläkin hitaammin. Vauhdin tulisi olla niin hidasta, että voit ongelmitta puhua samaan aikaan kuin juokset.

Jos et tosiaan jaksa enempää kuin 30min. niin tee lenkin aikana pari spurttia (intervalli). Juoksen kesken hitaan lenkin niin kovaa kuin vain jaloista pääsee, aikaa tähän ei mene kuin parikymmentä sekunttia eli juokse täysillä niin kauan kun jaksat. Sitten taas hölkyttele kunnes syke on normaali ja toista tuollainen spurtti. Näitä spurtteja voi tehdä alkuun vaikka 2-3 puolen tunnin lenkin aikana.

Kuten joku jo sanoikin, tasavauhtinen lenkki ei enää kasvata kuntoa, eli junnaat paikoillasi tuossa 30min. lenkissä. Spurtit nostavat yllättävän nopeasti kuntoa ja pian pitäisi jaksaa juosta pidempään. Juokse vaikka vain 5 minuuttia pidempi lenkki kerraallaan, ja kun se sujuu, pidennä lenkkiä taas 5-10min.

Vierailija
13/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/22 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki ole huippu-urheilijoita

Vierailija
15/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kolme puolimaratonia takana.

Olen juossut kerran viikossa 10 km, 2-3 kertaa 7 km. Intervalleja en ole jaksanut tehdä, nyt ajattelin aloittaa senkin, sillä ensi kesänä puolikas on mentävä alle kahteen tuntiin :)

Vierailija
16/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 minuuttia on tosi hyvin. Jos keskiarvo otettaisiin kuinka paljon suomalaiset jaksaisivat juosta, voisi se olla aika alhainen :)

Mutta ainahan on noita maratoonareita, joille juoksu on elämäntapa, eikä sillä ole mitään tekemistä tavallisen kuntoilun kannalta. Ja olen sitä mieltä, että kun tarpeeksi harjoittelee, melkein kaikki pysyvät maratoonin juoksemaan, eli en nyt sillä lähtisi ylpeilemään yli äyräiden. Eli se ei varsinaisesti ole mikään lahjakkuus... Hyvä suoritushan tuo toki on.

Vierailija
17/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla harrastus menee överiksi ja kuljetaan kainalosauvoilla kun juostaan itsensä rikki. Tervettä?

Vierailija
18/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksen myös ja tykkään siitä tosi paljon. Puolimaratonia pidempää matkaa en kuitenkaan halua juosta! Ihan varmasti siihen pystyisin ja ehkä kerran elämässä sen voisin juostakin, mutta ihan oikeasti en halua kroppaani laittaa sellaiseen rääkkiin säännöllisesti! En usko, että kukaan maratoonari/ultramatkojen juoksija on kovin hyväjalkainen vanhus.

Itselleni juoksussa tärkeintä on hyvä olo ja terveysvaikutukset. Tuo kaikki poistuisi sen sileän tien, jos jalat menee paskaksi. Vaikka kestävyyttä löytyisi ja kuntoa, niin ei ne polvet silti määräänsä enempää kestä... Ja luita on paha treenata =/

joilla harrastus menee överiksi ja kuljetaan kainalosauvoilla kun juostaan itsensä rikki. Tervettä?

Vierailija
19/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itse juoksen myös ja tykkään siitä tosi paljon. Puolimaratonia pidempää matkaa en kuitenkaan halua juosta! Ihan varmasti siihen pystyisin ja ehkä kerran elämässä sen voisin juostakin, mutta ihan oikeasti en halua kroppaani laittaa sellaiseen rääkkiin säännöllisesti! En usko, että kukaan maratoonari/ultramatkojen juoksija on kovin hyväjalkainen vanhus."

Joo ajatteln itse ihan samalla tavalla, eli puolimaratooni on vielä ok, sekin tosin harvoin, mut maratooni on kyllä niin kova rääkki elimistölle, ett en alkais.

Vierailija
20/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauantaina toisen maratonini. Synnytyksestä ehti kulua 5kk ja 1 päivä... Ekan juoksin paljon kovempaa ja olin juoksun jälkeen ihan hyvin voiva, vähän etureidet kipeet. Tää toinen olikin sitten vähän rankempi. Eli kun on kunnolla treenannut, ei maraton mikään rääkki oo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi