Epätodellinen olo lyhyen aikaa
Onko kokemusta tällaisesta, että esim. kaupassa tai missä tahansa hetkeksi häviää paikantaju ja tunto siitä, että mitä olet tekemässä? Sitten tavallaan säpsähtää ja tulee tunne, että ai niin olen nyt kaupassa tms.
Luulen, että liittyy itselläni univelkaan. On samanlainen tunne kuin nukahtaessa.
Kommentit (20)
Joo, mulla on useinkin.
Olen tosin mt-potilas.
Auttoiko?
Se onkin sitten elämää se kun tuo dissosiaatio pamahtaa päälle 24/7.
Noita tuntemuksia tulee ihan kotonakin jos on ryypännyt pari kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on useinkin.
Olen tosin mt-potilas.Auttoiko?
Ehkäpä. Hyviä vointeja kaikesta huolimatta.
Mulla kans jos on unettomuutta ja stressiä. Dissosiaatiohäiriötä ei ole diagnosoitu, mutta oireilen hyvin vahvasti. Se wpätodellisuuden tunne on jatkuessaan aivan kamalaa.
Voi muuten liittyä myös ihan niska-ja hartiaseudun jännitykseen.
Mulla tulee epätodellinen olo suurissa sisätiloissa, pää alkaa pelkäämään kaikkia kaikuääniä ja muutenkin sisäilma ahdistaa paljon.
Heti kun pääsee ulos ulkoilmaan niin helpottaa. Pienet tilat ok joissa ilmastointi.
Ollut koko elämän tätä. Diagnoosi puuttuu. En käytä mitään päihteitä. 25v.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans jos on unettomuutta ja stressiä. Dissosiaatiohäiriötä ei ole diagnosoitu, mutta oireilen hyvin vahvasti. Se wpätodellisuuden tunne on jatkuessaan aivan kamalaa.
Voi muuten liittyä myös ihan niska-ja hartiaseudun jännitykseen.
On hyvin kireä niska ja hartiat.
AP
En tiedä onko yhtään sama asia, mutta joskus, erittäin harvoin, kun olen heräämässä tajuan koko maailman raadollisuuden ja oman elämäni kaikki ongelmat ja kaiken mikä on vialla minussa. Sitten naks vaan lähtee mielen hyväksi-selittelyt päälle ja olo tasaantuu. Tuota tapahtui enemmän, kun olin alle 30, mutta joskus vieläkin, tosin viimeisimmästä kerrasta varmaan vuosia.
Tuo juttu on saanut itseni pohtimaan miten herkän tasapainon vallassa ihmismieli onkaan, kun elämme suurelta osin karkeasti sanottuna valheessa. Tai no, enpä voi puhua muista ja voihan kyseessä olla jokin minun oma aivojeni tuottama ratkaisu elämän ongelmiin. Olin koulukiusattu yläasteella ja muutenkin kuulun vähemmistöön, mikä varmaan on pakottanut sopeutumaan yhteiskuntaan, jossa tunnen olevani kutsumaton vieras. Olen joskus pohtinut tuntevatko jotkut olonsa yhteiskuntaan täysin istuvaksi, vai onko kaikilla jonkinlainen tunne vieraudesta.
Nyt kuin luin AP:n viestin uudelleen taitaa oma juttuni olla täysin päinvastainen eli nuo lyhyet hetket heräämisen jälkeen vaikuttavat ennemminkin olevan niitä täydellisen totuuden hetkiä.
Myös epilepsia voi oireilla poissaolokohtauksina, mutta niistä et tajuaisi tuolla tavalla ollenkaan mitä sulle on tapahtumassa.
Se on vähän kuin hypnoositila kun on juuri nukahtamassa ja hetkeä ennen kuin kunnolla herää.
Sitä voi käyttää hyödyksikin, vaikka kuuntelemalla jotain itsetuntoa kohottavaa rentoutusta tai muuta mitä kaipaa.
Mulle käy joskus. En käytä päihteitä. Stressiä ja ahdistusta on kyllä paljon, sekä vuosien unihäiriöt...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko yhtään sama asia, mutta joskus, erittäin harvoin, kun olen heräämässä tajuan koko maailman raadollisuuden ja oman elämäni kaikki ongelmat ja kaiken mikä on vialla minussa. Sitten naks vaan lähtee mielen hyväksi-selittelyt päälle ja olo tasaantuu. Tuota tapahtui enemmän, kun olin alle 30, mutta joskus vieläkin, tosin viimeisimmästä kerrasta varmaan vuosia.
Tuo juttu on saanut itseni pohtimaan miten herkän tasapainon vallassa ihmismieli onkaan, kun elämme suurelta osin karkeasti sanottuna valheessa. Tai no, enpä voi puhua muista ja voihan kyseessä olla jokin minun oma aivojeni tuottama ratkaisu elämän ongelmiin. Olin koulukiusattu yläasteella ja muutenkin kuulun vähemmistöön, mikä varmaan on pakottanut sopeutumaan yhteiskuntaan, jossa tunnen olevani kutsumaton vieras. Olen joskus pohtinut tuntevatko jotkut olonsa yhteiskuntaan täysin istuvaksi, vai onko kaikilla jonkinlainen tunne vieraudesta.
Nyt kuin luin AP:n viestin uudelleen taitaa oma juttuni olla täysin päinvastainen eli nuo lyhyet hetket heräämisen jälkeen vaikuttavat ennemminkin olevan niitä täydellisen totuuden hetkiä.
Alitajuntasi syyttää sinua ja maailmaa ja koet sen unen ja valveen rajalla ollessasi.
Siinä samassa hetkessä voit puhua itsellesi lempeästi ja hyväksyvästi mielessäsi ja korjata alitajunnan itsesyytöksiä.
Niskajumit aiheuttaa sitä kautta ettei veri=happi pääse aivoihin kunnolla. Mutta unettomuus ja stressi t.näk. suurempi syy. Ei tarvitse olla huolissaan, pieni dissoilu normaalia tuossa tilanteessa.
Mulla on kerran tullut voimakkaasti tila, missä en yhtäkkiä tunnistanut katua, taloja ja paikkaa missä olin ja koko olo oli epätodellinen. Pelästyin sitä miksi en tunnista mitään ja sitä, etten tiennyt missä olen ja miksi. Pelästyminen varmasti lisäsi epätodellista tuntua.
Kohtaus meni ohi melko pian, ehkä siksi, että olin seurassa ja sain vastauksen siihen missä olin. Varmaan muutamassa minuutissa.
(Olin silloin valvonut yön ja väsynyt.)
Tarkennus, että nämä olot kestää vain muutaman sekunnin kerrallaan. Mutta säpsähtäessä on tunne kuin olisi käynyt unen rajamailla.
AP
Usein. Mutta mulla on todettu dissosiaatio.
Jos se levon määrä menee normaaliksi jossain vaiheessa. Entä alkoholi, savut tai lääkeaineet - tuleeko niistä tuo. Entä stressin taso ja verensokeri. Mitä katsoo internetistä (uutiset, ohjelma tms), voiko vaikuttaa myös alitajuisesti. Oletko kokeillut vitamiineja, magesium, rauta jos ei esteitä. Nestesuolatasapaino ja ravintoaineet, proteiini ja peruna/kasvis. Kävely voi auttaa myös niskahartiaan, koska selkä menee oikeaan asentoon, sitten kun jumi vähenee. Entä niskaa tukeva tyyny, auttaa selkääkin. Joskus buranaa hyvä ottaa, mutta liika määrä voi kuivattaa. Auttaako mobilat. Entä spirulina, marjamehu, omenamehu tai yrttitee.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus, että nämä olot kestää vain muutaman sekunnin kerrallaan. Mutta säpsähtäessä on tunne kuin olisi käynyt unen rajamailla.
AP
Ok. Olisiko sitten väsymys ja jokin joka vaikuttaa keskushermostoon. Jos se siitä menee ohi.
Rukoilen puolestasi ystävä. Lepää ja nuku riittävästi.
Kyllä tuota sattuu päivittäin. T. Päihteiden suurkuluttaja.