Vanhan sähköauton (5v) voi kohta kohta kai täälläkin jättää kierrätyspisteeseen?
On liian kallista korjata. Ihanan ympäristöystävällistä.
https://www.seiska.fi/katso/Suoratoisto/Jatesokki-Norjassa-uudenkarheit…
Kommentit (19)
toistaiseksi joo, mutta niiden kierrättäminen on niin kallista, että kohta, kun ne yleistyvät, niihin tulee kierrätysmaksu ja kierrätysvero
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.
no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)
Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.
Mutta onhan se uudenkin auton hankkiminen tilalle toisaalta ihanan "halpaa"...varsinkin jos uuden karheasta "vanhasta" 50.000€
Vanha sähköauto on SER-jätettä ja sen voi jättää maksutta kierrätyspisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.
no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)
Ihan sähköautosta riippuen, Nissanin autoon maksoi asennettuna uusi akku kuutisen tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.
no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)
Ihan sähköautosta riippuen, Nissanin autoon maksoi asennettuna uusi akku kuutisen tuhatta.
Eli pelkkä akku maksaa keskiverto suomalaisen auton pitäjän auton kolminkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.
no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)
Ihan sähköautosta riippuen, Nissanin autoon maksoi asennettuna uusi akku kuutisen tuhatta.
Eli pelkkä akku maksaa keskiverto suomalaisen auton pitäjän auton kolminkertaisesti.
Ehkä, mutta maksaa itselläni alle 18kk itsensä takaisin verrattuna dieseliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.
Sähköautoasiantuntija M.Ohisalo kertoo olevansa toista mieltä:
"Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.
Sähköautoasiantuntija M.Ohisalo kertoo olevansa toista mieltä:
"Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…
Vaikka sähköauto olisi 2 kertaa kalliimpi ja kesto vain puolet tai alle diesel-auton?
Vierailija kirjoitti:
Vanha sähköauto on SER-jätettä ja sen voi jättää maksutta kierrätyspisteeseen.
Ei toimi noin vain. Korkeajännitteinen sähköauton akku voi olla hengenvaarallinen, se on asiantuntijan toimesta maadoitettava ja varmistettava turvalliseksi. Sitäpaitsi akku painaa 400-1000kiloa, sitä ei noin vain jätetä mihinkään..
Ostan autoni käytettynä. Autoni saa maksaa noin 5000 euroa, joten ei mitään mahdollisuutta edes ostaa sähköautoa. Ihan omituinen ajatuskin, että maksaisin pelkästään akun vaihdosta noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ostan autoni käytettynä. Autoni saa maksaa noin 5000 euroa, joten ei mitään mahdollisuutta edes ostaa sähköautoa. Ihan omituinen ajatuskin, että maksaisin pelkästään akun vaihdosta noin paljon.
Se on juurikin syy miksi sähköautoa pakotetaan meille. Suuri, valtava pisnes. 2-kertainen romutuskiertonopeus, kaikki kalliimpaa: huolto, varaosat, vakuutukset, tulevaisuudessa myös energia kalliimpaa. Sähköautossa on enemmän komponetteja kuin perinteisessä. Kaikki voittaa -paitsi se joka omilla rahoillaa ostaa auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan autoni käytettynä. Autoni saa maksaa noin 5000 euroa, joten ei mitään mahdollisuutta edes ostaa sähköautoa. Ihan omituinen ajatuskin, että maksaisin pelkästään akun vaihdosta noin paljon.
Se on juurikin syy miksi sähköautoa pakotetaan meille. Suuri, valtava pisnes. 2-kertainen romutuskiertonopeus, kaikki kalliimpaa: huolto, varaosat, vakuutukset, tulevaisuudessa myös energia kalliimpaa. Sähköautossa on enemmän komponetteja kuin perinteisessä. Kaikki voittaa -paitsi se joka omilla rahoillaa ostaa auton.
Tässä tuli totuus.
Sähköautopakotus on suoraan verrattavissa p*skalakiuudistukseen. Täysin toimiva systeemi pakkovaihdatetaan uuteen lyhyempi-ikäiseen ja käyttäjälle monta kertaa kalliimpaan.
Ekologisuus on kaukana tästä touhusta. Sähköautojen akusto on ongelmajätettä, uusia umpikaivoja joutuu tyhjäyttämään pahimmillaan kerran kuussa (vanhalla sakokaivosysteemillä kerran vuodessa) jne. Ja tyhmät l*mpaat lähtee molempiin mukaan viisarit ojossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.
Sähköautoasiantuntija M.Ohisalo kertoo olevansa toista mieltä:
"Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…
Oikeassahan Maria on. Hän unohti vaan kertoa, että tilalle saat monta uutta huolta.
Niin, onko alunperin ajateltu miten mainion sähköauton akku kierrätetään? Mitä se tulee kustantamaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko alunperin ajateltu miten mainion sähköauton akku kierrätetään? Mitä se tulee kustantamaan?
On ajateltu. Useimmat myydään energiavarastoiksi mm vesi aurinko tuulivoimaloiden ja sieltä sitten eteenpäin. Niistä liuotetaan talteen arvokkaimmat mineraalit.
Kiva kun kysyit.
Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.