Raha-asiat solmussa!
Olen onnistunut sössimään talouteni elämällä vuosikausia yli varojeni ja nyt olen umpikujassa. Luottokortti/auto velkoja on nyt yhteensä 10 000e edestä ja näin pienituloisena isoja lyhennyksiä en pysty tekemään. Taloudellinen tilanteeni vaikuttaa myös tulevaisuuden suunnitelmiini kun en uskalla lapsia tehdä raha sotkujeni vuoksi, mutta ikä alkaa jo painamaan päälle :( Onko täällä muitasamassa suossa rämpiviä? Vertaistukea kaivataan.
Kommentit (61)
Sanon vaan kirjoitti:
Myy jotain tavaraa mitä et tarvii kuten huonekaluja jos sulla jotain myytävää on. Itse olen tiennnut hyvin rahaa myymällä kaiken tarpeettoman pois vaikka itsellä ei velkaa olekkaan.
Ei oikein ole mitään myytävää :(
Ap
10 000e on vielä maksettavissa, mutta jos työtilanne muuttuu niin ahdinko.
Naurettava summa.
Suurimmalla osalla on tuon verran jo opintolainaa pelkästä ammattikoulusta.
Järki käteen.
Asuntolainaakin on duunareilla keskimäärin 130 000.
Hohhoijaa.
Tämä on kyllä niin kotoa opittu tapa hassata rahat, kaikesta muusta olen kiitollinen, mutta rahan käytössä olisi ollut tarpeen opettaa säästäväisyyttä.
Nettotulot 1900 eur/kk ja pakollisiin menoihin menee 600 eur/kk. Lapsettoman aikuisen pitäisi helposti selvitä sillä, että ei-pakollisiin menoihin menee 500 eur / kk. Näin ollen sinulla pitäisi jäädä lainan maksuun 800 eur/kk. Siitä menee aluksi vajaa 100 euroa korkoihin, mutta tämä summa pienenee, kun lainan pääoma pienenee. Itse lainasumma pienenee joka kuukausi vähintään 700 eurolla, kun et osta mitään turhaa.
Saat siis maksettua lainan 1,5 vuodessa, kun noudatat tarkkaa talouskuria. Voit myös halutessasi myöntää itsellesi silloin tällöin hyvissä ajoin päätetyn "vapaakuukauden", jolloin maksat lainasta vain minimit. Tällöim takaisinmaksuaika vähän pitenee, mutta sinulle voi olla henkisesti helpompaa, kun tiedät, että x-kuussa voit sitten käyttää rahaa vähän vapaammin.
Kannattaa katsoa. Muuten en koko äijästä perusta, mutta kun velasta ja raha-asioista on kyse, tietää mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Myy jotain tavaraa mitä et tarvii kuten huonekaluja jos sulla jotain myytävää on. Itse olen tiennnut hyvin rahaa myymällä kaiken tarpeettoman pois vaikka itsellä ei velkaa olekkaan.
Ei oikein ole mitään myytävää :(
Ap
Osta halvalla ja myy kalliimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäsi niskasta kiinni ja hanki parempi koulutus ja sitä kautta oikea työ ja maksa velka pois.
Jos 10k velkaa on liikaa, on silloin jokin muu elämässä perustavasti pielessä.
Itseä tässä niskasta koitan ottaa kiinni, elämässäni on asiat muuten oikein hyvin kunhan raha-asiat saa vielä tasapainoon.
Ap
Lasta en suosittele hankkimaan ennen kuin on reilu summa säästössä molemmilla. Lapsi voi syntyä sairaana tai sairastua vauvana. Ensin turhat velat pois, sitten säästöjä ja sen jälkeen lapsentekoon. Ja vakuutukset otatte ennen synnytystä!! Ei ole halpaa lystiä sairastuminen vaikka perusterveydenhuolto onkin edullista. Ja lapsen tarvikkeet ja vaatteet saa nykyään kaikki ilmaiseksi.
Ei ole aikaa vuosikausia lykätä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäsi niskasta kiinni ja hanki parempi koulutus ja sitä kautta oikea työ ja maksa velka pois.
Itseä tässä niskasta koitan ottaa kiinni, elämässäni on asiat muuten oikein hyvin kunhan raha-asiat saa vielä tasapainoon.
Ap
Lasta en suosittele hankkimaan ennen kuin on reilu summa säästössä molemmilla. Lapsi voi syntyä sairaana tai sairastua vauvana. Ensin turhat velat pois, sitten säästöjä ja sen jälkeen lapsentekoon. Ja vakuutukset otatte ennen synnytystä!! Ei ole halpaa lystiä sairastuminen vaikka perusterveydenhuolto onkin edullista. Ja lapsen tarvikkeet ja vaatteet saa nykyään kaikki ilmaiseksi.
Luuletko, että kaikilla lisääntyneillä on säästössä rahat lasta varten? Kyllä sitä yhden lapsen kanssa pärjää vaikka velkaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lasta en suosittele hankkimaan ennen kuin on reilu summa säästössä molemmilla. Lapsi voi syntyä sairaana tai sairastua vauvana. En
sin turhat velat pois, sitten säästöjä ja sen jälkeen lapsentekoon. Ja vakuutukset otatte ennen synnytystä!! Ei ole halpaa lystiä sairastuminen vaikka perusterveydenhuolto onkin edullista. Ja lapsen tarvikkeet ja vaatteet saa nykyään kaikki ilmaiseksi.
Tällä ajattelutavalla elämässä ei voisi mitään tehdä koska mitä vaan voi sattua.
Perehdy menetelmään nimeltä velkojen vyörytys, pidä pää kylmänä ja etene. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Perehdy menetelmään nimeltä velkojen vyörytys, pidä pää kylmänä ja etene. Tsemppiä!
Kiitos, kävin lukemassa läpi ja kuulostaa hyvältä!
Täällä myös velkojen kanssa kamppailua. Yhtäkkiä sitä huomasi kuinka olikin ylivelkaantunut vähän kuin huomaamatta. Ei pitäisi yhtään mitään hankkia velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tosin olen opiskelija jonka tulot ja menot eivät kohtaa sitten millään ja olin palkattomassa työharjoittelussa jonne kulkeminen maksoi 15€/Pv ja talous kaatui siinä rytinällä. Opintolaina on mennyttä ja toimeentulotukea en saa koska laina ja satunnaiset palkkatulot... Jotka eivät riitä laskuihin saatika elämiseen 😬 Jokainen kuukausi on miinusmerkkinen . En tiedä miten tästä suosta voi enään selvitä. Suomessa opiskelijat on alinta kastia. Ei mahdollisuuksia elää.. Töitä opiskeltavalla alalla ei ole sadan kilometrin säteellä ja muuttamiseen ei ole varaa. Tarvis muutaman tonnin äkkiä jotta voisi lähteä sinne missä työtä on.
Nyt on kesä. Ihmiset hakee lemmikin hoitajia ja siivoojia. Mainosta Facessa, Torissa sekä Care.comissa. Ota summa ennakkoon.
Jos toimit oikein voit saada syksylläkin keikkoja. Toinen vaihtoehto on katsella ulkomailta töitä maksaen Suomen päähän velkoja.
"Olen onnistunut sössimään talouteni elämällä vuosikausia yli varojeni ja nyt olen umpikujassa."
>> Onko lapsuudenkodissasi opetettu järkevää rahankäyttöä ja säästämistä?
>> Millaisen mallin olet saanut vanhemmiltasi kodin raha-asioitten hoitoon ja säästämiseen?
>> Lopeta yli varojen eläminen.
>> Tee excel-taulukko tuloista ja menoista. Kirjaa kaikki menot ylös, niin näet, mihin kulutat rahasi.
>> Liity Marttoihin. https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/
"Luottokortti/auto velkoja on nyt yhteensä 10 000e edestä ja näin pienituloisena isoja lyhennyksiä en pysty tekemään."
>> Myy auto pois. Lyhennä luottokortti- ja autovelka pois. Lopeta luottokortti.
>> Maksa ostokset pankkikortilla tai käteisellä.
>> Älä tee osamaksusopimuksia. Älä ota kulutusluottoja tai pikavippejä.
>> Hanki parempipalkkainen työ.
>> Hanki keikkatöitä tai osa-aikatöitä nykyisen työn rinnalle.
"Taloudellinen tilanteeni vaikuttaa myös tulevaisuuden suunnitelmiini kun en uskalla lapsia tehdä raha sotkujeni vuoksi, mutta ikä alkaa jo painamaan päälle :("
>> Mene velkaneuvojalle.
>> Selvitä rahasotkut.
>> Laita raha-asiat kuntoon ennen lasten saamista.
Auton myynti olisi muuten kannattavaa, mutta kyseessä vanha auto, saisin vähemmän siitä myydessä kuin velkaa on :(
Tsekkaa velkojen vyörytys! On toimiva tapa jos sinulla on usea velka.
Tilastokeskuksen ja THL:n laskelmien mukaan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 130 000 euroa.
Siihen nähden kymppitonni on mitätön summa.