Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ystävä pettänyt luottamuksesi? Miten selvisit?

Naperoinen
10.07.2022 |

Teiniajan lapsellisuuksia kohtaa moni, mutta onko kohdallenne tullut että aikuisiällä (kolme-nelikymppisinä) joudutte pettymään ystävään? Ihmiseen, jonka olet tuntenut pitkään, ollut läheinen ja johon olet luottanut?

Minulle kävi näin. Olen yrittänyt, mutten osaa tokikaan oikeasti sanoa mikä meni vikaan. Tutustuimme opiskeluaikoina, yhteisten ystävien kautta. (Myöhemmin sain kuulla, että hän oli jo tuolloin haukkunut mm. vaatteitani ja hiustyyliäni selkäni takana. Nyt ajattelen, oliko ystävyytemme sittenkään koskaan aitoa?) Työllistyimme tahoillamme. Kävimme molemmat läpi työperäisen masennuksen ja vakavan burn outin sekä vaikeat erot. Itse en enää syö mitään lääkkeitä. Kouluttauduin uudelleen, vaihdoin alaa ja paikkakuntaa. Eron jälkeen tuntuu, että löysin ns. naisellisen itsetuntoni tai seksuaalisuuteni uudelleen/oikeasti, ja uudessa suhteessa olen osannut olla olematta hyväksikäytetty tai suhteen "äiti"/taloudenhoitaja. Tämä ystäväni on yhä samassa työpaikassa, siinä josta on jäänyt usean kerran uupumuksen vuoksi sairauslomalle. Hän on kertonut käyvänsä terapiassa ja kipuilevansa mm. syömisensä kanssa. Tiedän, miten vaikeaa on sairastua tällä tapaa ja olen tukenut häntä parhaani mukaan.

Nyt sitten kävi ilmi, että tämä ystäväni on puhunut minusta selkäni takana todella rumia ja vääristeltyjä asioita. Minulla on muka suhde hänen puolisoonsa, olen varastanut häneltä rahaa jne. Hän on jopa ottanut yhteyttä joihinkin läheisiin ihmisiini ja sukulaisiini, ja he ovat vuorostaan ottaneet yhteyttä minuun, huolestuneina ystäväni kunnosta ja minun turvallisuudestani. Kun itse otan yhteyttä tähän ystävääni, hän ei ota näitä asioita puheeksi eikä ole niistä tietääkseenkään, jos kysyn.

Kuinka pitkään toista on tuettava ja koska saa hyvällä omallatunnolla ottaa etäisyyttä? Asia on minulle vaikea.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on kaiken ikäisillä Yksinäisillä naisilla synti numero 1. joten et ole ainoa,joka on ikään katsomatta naisena ystävyys suhteissa petetty ja puukotettu selän takana.

Vierailija
2/5 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ovat kertoneet hänen puhuneen sinusta tuollaisia asioita? Ovatko he huolissaan turvallisuudestasi, koska pelkäävät ystäväsi olevan hullu? Tietävätkö kertojat, että nuo jutut ovat perättömiä vai uskovatko he niihin?

Kun ei tiedä koko kuvaa, on vaikea sanoa mitään ihmeempää. Mutta vaikuttaa siltä, että sinun pitäisi unohtaa tuollainen "ystävä". Jos hän oikeasti puhuu sinusta keksittyjä ikäviä asioita, hän ei ole kenenkään ystävä, ei sinun eikä heidän, joille juttujaan kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä ovat kertoneet hänen puhuneen sinusta tuollaisia asioita? Ovatko he huolissaan turvallisuudestasi, koska pelkäävät ystäväsi olevan hullu? Tietävätkö kertojat, että nuo jutut ovat perättömiä vai uskovatko he niihin?

Kun ei tiedä koko kuvaa, on vaikea sanoa mitään ihmeempää. Mutta vaikuttaa siltä, että sinun pitäisi unohtaa tuollainen "ystävä". Jos hän oikeasti puhuu sinusta keksittyjä ikäviä asioita, hän ei ole kenenkään ystävä, ei sinun eikä heidän, joille juttujaan kertoo.

Huoli on tullut juurikin siitä, että nämä meidän yhteiset ystävämme/kontaktimme ovat pitäneet ystäväni juttuja "todellisuudesta irtautuneen" kuuloisina tai ihmetelleet niiden alkuperää. Useimmat heistä ovat joko yrittäneet rauhoitella häntä "kyllähän sinä nyt X:n tunnet, eihän se tuommoisia tee" -sävyllä tai yrittäneet kysyä tarkemmin, mistä ystäväni on päätellyt minun varastaneen rahojaan ym., saamatta selkeää tai suoraa vastausta. Yksi sanoi tulleensa surulliseksi ystäväni puolesta, hänen kuulostettuaan "surulliselta ihmiseltä".

Sen verran arvelen, että väite tästä minun suhteestani hänen mieheensä on syntynyt siitä, että mies on tehnyt minulle ihan rahapalkkaa vastaan joitakin yksittäisiä raksaamisia remonttini aikana ja nämä työkeikat on tehty aikana, jona heillä on ollut jonkinlaista parisuhdeprobleemaa (mies mm. muutti vähäksi aikaa toiseen asuntoon "ottamaan omaa aikaa" jne.).

Haluaisin yhä tukea ystävääni(?), mutta saatat olla oikeassa siinäkin että terveellisempää olisi ottaa jonkin verran etäisyyttä, ainakin nyt.

-ap

Vierailija
4/5 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asista täysin pääse yli koskaan. Vaikka antaa anteeksi, likatahra jää, selittämätön syyllisyys ja häpeä.  Petetyksi tuleminen jättää aina jälkensä.

Vierailija
5/5 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asiasta :).