Miten voi olla kannattavaa rahdata kanaa Thaimaasta?
Woltista ihmetelin, kun monen ravintolan kohdalla sanotaan, että kanan alkuperä on Thaimaa. Kyllä rahtihinnat on ihan liian alhaisia, jos tuo on järkevää.
Kommentit (4)
Lähikaupassa on viime vuosina ollut kokonainen grillattu broileri silloin tällöin tarjouksessa 4.99€. Illalla kahdeksan jälkeen niitä saa 60% alennuksella eli kahdella eurolla. Kun ajattelee kaikkia kuluja rehusta, polttoaineista, sähköstä, työvoimasta ja veroista alkaen, niin näitä tarjouksia tuskin tulee enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupassa on viime vuosina ollut kokonainen grillattu broileri silloin tällöin tarjouksessa 4.99€. Illalla kahdeksan jälkeen niitä saa 60% alennuksella eli kahdella eurolla. Kun ajattelee kaikkia kuluja rehusta, polttoaineista, sähköstä, työvoimasta ja veroista alkaen, niin näitä tarjouksia tuskin tulee enää ikinä.
Ja nuo on kuitenkin kotimaisia.
Miten voi olla vielä halvempaa rahdata toiselta puolelta maailmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupassa on viime vuosina ollut kokonainen grillattu broileri silloin tällöin tarjouksessa 4.99€. Illalla kahdeksan jälkeen niitä saa 60% alennuksella eli kahdella eurolla. Kun ajattelee kaikkia kuluja rehusta, polttoaineista, sähköstä, työvoimasta ja veroista alkaen, niin näitä tarjouksia tuskin tulee enää ikinä.
Ja nuo on kuitenkin kotimaisia.
Miten voi olla vielä halvempaa rahdata toiselta puolelta maailmaa?
Eihän se välttämättä halvempaa olekaan, onko ravintola joku erikoisravintola, esim thaimaalainen? Voihan ne varmaan hankkia thaimaalaista lihaa ihan autenttisuus-syistä.
Mutta mutta, tuossa ensimmäisessä vastauksessahan sitä yritettiin selittää, että rahtilaivaan mahtuu tavaraa niin maan perkeleesti. Jossei se riitä yhtään havainnoillistamaan tilannetta lienee turha tehdä sen pidemmällemeneviä laskelmia erinäisistä kilometrikustannuksista. Pointti nyt joka tapauksessa on että se kallein rahtaus on se, kun tuote kärrätään suomessa paikasta A paikkaan B, oli se sitten satamasta tai tuottajalta. Laivarahtaus on puoli-ilmaista. (tosin sellaisen tuotteen kuin kana kanssa tietysti vaatii kylmäketjun ylläpitoa jonka voisi kuvitella tuovan jonkinverran lisäkustannuksia, mutta tuskinpa sekään sitten ihan mahdottomia määriä on)
Joo-o. Rahtaaminen on halpaa, rahtilaivoihin mahtuu... kuinkahan monta tonnia...
(nettihaku)...öh, lähes 200000 tonnia tavaraa, mutta rahtimäärää ei ilmeisesti mitata ylensä tonneina vaan tilavuuksina, koska tilavuus rajoittaa enemmän kuin paino.