Ostin sähköpyörä, olen nyt ajanut toukokuun alusta alkaen tuhat kilometriä ja tajunnut kuinka paljon teiden varsilla on hirviä!
Jokaisella pyräretkellä melkein näkee hirviä täällä Hämeessä.
Pyörällä näkee hirvet autoja paremmin, ovat usein vain muutaman puun päässä metsä rajan alkamisesta metsän puolella!
Tänään näin kolme erään sivuten pensaikossa vain metrien päässä valtatiestä. Hirvet söi lehtiä ja autot huristi vierestä ohi maantievauhtia!
Olen alkanut ajamaan autolla hiljempää kun olen noita nähnyt.
Kommentit (8)
Miksi ne tulee siihen tien viereen?
Ilmaston muutos houkuttelee niitä teiden läheisyyteen
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi?
Oikeasti tulevat syömään suolaa. Nuoleskelevat ihan hiekkaa jossa talvisen suolauksen jälkiä.
Ne tulevat myös pakoon hyönteisiä joita on vähemmän teiden varsilla. Ja petoeläimet eivät myöskään viihdy.
Olen monena vuonna ollut helikopterista tarkkailemassa sähkölinjoja uhkaavia puita. Hirvet kokoontuu kesäiltaisin teiden varsille. varmaan suola ja monipuolinen kasvusto ja tuulen vire houkuttaa.
Usein juuri piiloutuvat vaikka sivutien pusikkoon kuten kuvailtiin.
Liikahtaessaan hyvin nopeasti kuin hyppäävät siihen suuntaan johon pää osoittaa, vaikka tielle.
Usein kun kopteri säilytti hirvet siirtymään niin lonkottelivat läheisimmän tien varteen norkoilemaan.
Paras keino välttää noita on ajonopeus. Aivan eri mahdollisuus jos nopeus 70-80 km/h kuin 100-120!
Näin taas kolme hirveä tien varressa, yksi alkoi oikein uhittelemaan minulle kun ääneti sähköpyöräilin eivätkä hirvet huomanneet minua aluksi!
Pitäisi ajaa kovempaa, etteivät ehdi tulla eteen.