Nyt se on tutkittu: Suomea äidinkielenään puhuvilla korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla
SUOMENSUOMALAISILLA on uuden tutkimuksen mukaan 3,9 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla. Suomenruotsalaisilla taas on riikinruotsalaisia korkeampi älykkyysosamäärä. Kyseessä on hyvin pienet erot.
Persoonallisuudessa suomalaisilla on tutkimuksen valossa parantamisen varaa päästäkseen suomenruotsalaisten tasolle. Tutkimuksessa selvisi, että suomenruotsalaiset saivat huomattavasti paremmat pisteet tunnollisuudessa, ulospäin suuntautuneisuudessa ja tunne-elämän tasapainossa.
Eli suomensuomalaiset ovat suomenruotsalaisia epätasapainoisempia persoonallisuudeltaan.
Korostan sitä, että suomalaiset ovat persoonallisuutta mittaavalla asteikolla kuitenkin todella korkealla, suunnilleen britannialaisten ja eteläeurooppalaisten tasolla, sanoo tutkija, dosentti Edward Dutton Oulun yliopistosta.
BRITTILÄISEEN luokkayhteiskuntaan verrattuna Suomessa ei vaikuta olevan vastaavanlaisia luokkaeroja. Yli kymmenen vuotta sitten Englannista Suomeen muuttanut Dutton kuuli monen suomalaisen sanovan kuuluvansa keskiluokkaan, mutta sitten monet mainitsivat suomenruotsalaiset. Heitä pidettiin ylempiluokkaisina, kauneudentajuisempina ja itsevarmempina. Tämä herätti Duttonin mielenkiinnon.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001139149.html
Muualla Suomessa voitais ottaa kyllä opiksi savolaisten vanhusten lupsakkuudesta mun mielestä. Nuoremmat sukupolvet on jo sielläkin vähän itsekkäämmän oloisia. Ainakin mun äidin puolen koko elämänsä Savossa asuneet serkut. Itselle tulee jotenkin vähän kevyempi ja kiireettömämpi olo käydessäni mun äidin puolen mummolassa Savossa, vaikka osaa ihmiset sielläkin juoruilla, kyräillä ja kytätä toisiaan. Karjalaiset vanhukset on kans kivan lepposia.
T: junantuoma savolaissukujuurinen yliopisto-opiskelija