Kuinka kieltäytyä toistuvasti kohteliaasti tapaamisista, kun ei ole aikomustakaan tavata enää toista?
Olen päättänyt lopettaa ystävyyssuhteen, jossa on menty liikaa toisen ehdoilla, enkä tunne itseäni arvostetuksi siinä. Nyt olen jo pidempään ollut itse ottamatta toiseen yhteyttä, mutta toinen ottaa aina toisinaan yhteyttä ja ehdottelee tapaamisia. Itse en ole kuitenkaan enää kiinnostunut lämmittelemään ystävyyttämme. Olen yrittänyt puhua toisen kanssa ongelmakohdista ystävyydessämme saamatta kuitenkaan ymmärrystä. En halua suoraan sanoa, etten halua olla enää tekemisissä, sillä pelkään, että siitä seuraisi vaan se, että toinen lupaisi taas muuttaa tapojaan ja olisin jälleen kiertämässä kehää ystävyydessämme. En halua olla töykeä vaan "erota" kuin vahingossa mahdollisimman kohteliaasti, sillä tapaamme toisiamme silloin tällöin muihin velvollisuuksiin liittyen, enkä halua näistä tilanteista kiusallisia. Ajatuksia?
Kommentit (32)
Minulla on sama tilanne ja olen iloinen että ol3n anonyymi ja toivon että kusipäät näkevät tämän että he ovat.
Jos mietitään miten itse haluaisin saada lähtöpassit ystävältä, niin en kyllä haluaisi kuulla suoraa " välit kokonaan poikki" ilmoitusta.
Aika moni ystävyys on minullakin vain väljähtänyt ja hiipunut pois, se kuuluu elämään. Kuitenkin on ihan kiva jos ei ole polttanut siltoja takanaan niin että tapaaminen olisi kiusallinen tai " eron" pohtiminen aiheuttaisi pahaa mieltä. Ystävyys voi muuttua tuttavuudeksi tai pelkäksi someseurailuksi.
Sano vaan jotain että nyt on tosi kiireistä, nähdäänkö siellä kokouksessa sitten. Jos hänellä on yhtään sosiaalista tajua, hän tajuaa että te olette vain harrastustuttuja tai mitä olettekaan.
Sano, että en edelleenkään halua tavata.
Sano: Olet kyllä ihan mukava, mutta et kuitenkaan sellainen ihminen jonka haluaisin läheiseksi ystäväkseni. Voidaanko olla vain tuttavia tästä lähtien. Jutellaan niitä näitä kun tavataan, mutta ei sen enempää.
Minä tein näin jo toistakymmentä vuotta sitten. Laita kaikille asianosaisille viesti, ettet halua osallistua ja perustele se niin, että kyse ei ole satunnaisesta esteestä. Minä kerroin kaikille suoraan, että koko osallistumiseni on valheellista, että en halua osallistua tilaisuuteen, jossa koen itseni ulkopuoliseksi ja että heidän on parempi kokoontua ilman minua. Lopuksi kerroin että ilmoitan, jos haluan osallistua myöhempiin, vuotuisiin tapaamisiin - en ole ilmoittanut, eivätkä ole kyselleet kiinnostusta :)
Joka tapauksessa ei kannata olla liian kohtelias. Kerro suoraan, mitä ajattelet, jos et halua että myöhemmin taas kysellään kiinnostusta. Yksikään ammoinen lukiokaveri ei ole pyytänyt yhteenkään luokkakokoukseen 15+ vuoteen ja siitä olen kiitollinen. Ole rehellinen siitä ettei kiinnosta.
"Kiitämme mielenkiinnostasi avoinna olleeseen tehtävään. Valintamme ei kuitenkaan valitettavasti tällä kertaa kohdistunut sinuun."
Ajassa 13:20
Ystäväni on selvästi ottanut etäisyyttä minuun ja erääseen toiseen meidän porukasta, mutta tapailee sentään kolmatta. En oikein tiedä syytä ja kyllä tämä vaivaa. En ole mielestäni ollut ilkeä tms, mutta onhan se mahdollista että olen sanonut jotain epähienoa tilanteessa, joka on ystäväni kipupiste. Olen nyt päättänyt olla ottamatta yhteyttä tähän ystäväporukkaan ja tunnen suurta surua. Toki ystävyyksillä on oma elinkaarensa, mutta olen aika introvertti ja yksinäinen ihminen, vanhakin jo. Mistä löytäisin uusia ystäviä, en tiedä.
Yksinäinen taas kirjoitti:
Ystäväni on selvästi ottanut etäisyyttä minuun ja erääseen toiseen meidän porukasta, mutta tapailee sentään kolmatta. En oikein tiedä syytä ja kyllä tämä vaivaa. En ole mielestäni ollut ilkeä tms, mutta onhan se mahdollista että olen sanonut jotain epähienoa tilanteessa, joka on ystäväni kipupiste. Olen nyt päättänyt olla ottamatta yhteyttä tähän ystäväporukkaan ja tunnen suurta surua. Toki ystävyyksillä on oma elinkaarensa, mutta olen aika introvertti ja yksinäinen ihminen, vanhakin jo. Mistä löytäisin uusia ystäviä, en tiedä.
Aloitat vaan rohkeasti jonkun harrastuksen. Siellä on sitten sitä sosiaalista pintaa. Varmaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ajassa 13:20
🤣
Miten haluaisit itse tulla kohdelluksi, jos olisit tuo toinen?
Minä haluaisin, että minulle sanottaisiin suoraan, että enää kanssani ei haluta olla tekemisissä ja piste. On inhottavaa, kun toinen ei halua nähdä ja vetoaa kaikenlaisiin tekosyihin.