Työnteko yo-opintojen ohella
Kuinkahan paljon käytännössä pystyisi tekemään töitä yliopisto-opintojen ohella? Eka vuosi alkamassa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fuksivuosi (tai ainakin syyslukukausi) menee uusiin ympyröihin, opiskelusysteemiin ja opiskelijamaailmaan tutustumiseen ja sisäänajoon. Rakennat itse oman HOPSisi eli voit päättää kuinka paljon aiot suorittaa kursseja ja mitä valitset sivuaineiksi. Eli menetkö työnteko vai opinnot edellä.
Jos työnteko alkaa liikaa mennä edelle, tulee äkkiä vastaan tilanne, että pitäisi valmistua vuoden sisällä ja vielä puuttuu pari sataa opintopistettä+gradu. Nykyisin opinto-oikeus on rajattu eikä opintoja voi enää venyttää samaan tapaan kuin sinun opiskeluaikoinasi ehkä pystyi. Ja kurssit alkavat ihan normaalisti myös ensimmäisen vuoden syksyllä. Tutustumista on viikon verran ja sitten aletaan hommiin.
Opiskelin YTM-tutkinnon myös rajatun opintoajan puitteissa eli systeemi on täysin tuttu. Mutta kenenkään ei edelleenkään ole pakko vetää tiukkaa tahtia vaan voi lykätä joitakin opintoja myöhempään ajankohtaan, jos siis päättää että työskentely on välttämätöntä. Toki tämä valinta vaikuttaa pakosti siihen, että valmistuminen annetun op.ajan puitteissa ei ole välttämättä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fuksivuosi (tai ainakin syyslukukausi) menee uusiin ympyröihin, opiskelusysteemiin ja opiskelijamaailmaan tutustumiseen ja sisäänajoon. Rakennat itse oman HOPSisi eli voit päättää kuinka paljon aiot suorittaa kursseja ja mitä valitset sivuaineiksi. Eli menetkö työnteko vai opinnot edellä.
Joo, noin ehkä jossain taidehumanisti aineissa. Siellä voi vähän hengailla. Muualla sitten kurssit alkavat ensimmäisen orientaatioviikon jälkeen ihan normaalisti ja jos aikoo valmistua opinto-oikeutensa puitteissa ei voi tehdä omaa HOPSia, vaan pakolliset kurssit tehdään silloin kun niitä on tarjolla ja muutenkin edetään valmiin opetussuunnitelman mukaan. Sivuaineita toki voi LISÄKSI ottaa niin paljon kuin tahtoo.
Kyllä humanistisissa ja yhteiskuntatieteellisissä aineissa on nykyään tiukka opiskelutahti, kurssit on suoritettava laitoksen (ei opiskelijan) määrittelemässä ajankohdassa sen mukaan mitä on kulloinkin tarjolla yms. Akateeminen vapaus on muisto vain. Tarkoitin HOPSilla enemmän sitä että jättääkö jotkut kurssit myöhemmälle ajankohdalle työn vuoksi vai ei; haluaako siis valmistua tavoiteajassa vai tienata ja valmistua myöhässä. On valittava jompi kumpi.
Ei voi valmistua myöhässä kuin erittäin painavista syistä, koska opinto-oikeutta ei ole kuin se muistaakseni 7 vuotta. Ennenhän opinto-oikeus oli rajaton.
Opiskeluaikaa saa lisää käytännössä aina ellei ole vetänyt ihan läskiksi
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin täysipäiväisesti töissä koko yliopisto-opiskelun ajan, valmistuin maisteriksi 4 vuodessa.
Niin, siis kysyin nykytilannetta, en muistoja.
Valmistuin vuosi sitten, joten varmasti pätee nykytilanteeseenkin. Korona helpotti opintoja, kun valtaosa oli etänä.
Hassua, että se saa alapeukkuja, että valmistuu tavoiteajassa...
Ja siis olen KTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin täysipäiväisesti töissä koko yliopisto-opiskelun ajan, valmistuin maisteriksi 4 vuodessa.
Valmistuin vuosi sitten, joten varmasti pätee nykytilanteeseenkin. Korona helpotti opintoja, kun valtaosa oli etänä.
Ja siis olen KTM
4 vuotta ei ole tavoiteaika, vaan paljon nopeampi tahti. Lisäksi korona-aika etäopintoineen ei ole enää nykytilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen KTM
4 vuotta ei ole tavoiteaika, vaan paljon nopeampi tahti. Lisäksi korona-aika etäopintoineen ei ole enää nykytilannetta.
Opettele lukemaan ja sen jälkeen ymmärtämään lukemasi... noin heikolla lukutaidolla ei kannata harkita yliopistoa
Kannattaisi nauttia siitä opiskelusta jos mahis on. Itsehän sitten tiedät paljonko jaksat ja voit tehdä töitä kunhan saat opinnot alkuun. Ei kannata ajaa itseään loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen KTM
Opettele lukemaan ja sen jälkeen ymmärtämään lukemasi... noin heikolla lukutaidolla ei kannata harkita yliopistoa
Miksi raivoat minulle siitä, että sinä et tajunnut aloituksesta, ettei puhuta korona-ajan etäopinnoista?
Tarkoitus on oppia se, mitä aikoo työkseen tehdä, eikä vain suorittaa opintopisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen KTM
Miksi raivoat minulle siitä, että sinä et tajunnut aloituksesta, ettei puhuta korona-ajan etäopinnoista?
Ja sinun maailmassasi korona on kestänyt nyt 5vuotta? Ok... en viitsi kaltaisesi vähä-älyisen kanssa keskustella enempää. Sinun kannattaa se yliopisto unohtaa, noin yksinkertaiselle ihmiselle se taitaa olla liian haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin alasta. On ihan eri asia opiskella esim. kirjallisuustiedettä kuin lääketiedettä.
Humanistisessa tiedekunnassa tosiaan on valtavasti läsnäolopakkoa.
Juuei ole. 90% kursseista voi suorittaa käymättä kertaakaan kampuksella. Sen sijaan lääketieteellisessä hiukkasen haastavampi kotioloissa tehdä esim. potilastyön harjoitteluja.
t. humanisti
Tässäkin on kyllä paljon vaihtelua alasta ja ihan yliopistostakin riippuen. Kielissä on yleensä paljon kursseja, joissa pakollinen läsnäolo. Toki voi olla, että koronan jälkeen kaikki on toisin.
Mun tytär on vaihtelevasti jotain 6-20h viikossa muistaakseni. Eka vuosi takana yliopistossa ja suoritti yli 60op. Ei humanisti.
Miten ihmiset yleensä selviää käymättä töissä? Opintoraha on 250e/kk. Lainaa päälle? Kesätyötienestit? Vuokrastakin jää itse maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset yleensä selviää käymättä töissä? Opintoraha on 250e/kk. Lainaa päälle? Kesätyötienestit? Vuokrastakin jää itse maksettavaa.
Opintoraha ja laina. Mahdollisesti aikaisemmat säästöt. Pappa betalar. Tttuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen KTM
Ja sinun maailmassasi korona on kestänyt nyt 5vuotta? Ok... en viitsi kaltaisesi vähä-älyisen kanssa keskustella enempää. Sinun kannattaa se yliopisto unohtaa, noin yksinkertaiselle ihmiselle se taitaa olla liian haastavaa.
kooteeämmällä meni tunteisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen KTM
En ymmärrä, mistä jankkaatte, mutta käytöstapoja olisi syytä opetella. Ei pidä provosoitua ja räyhätä, jos joku on eri mieltä tai ei vastaa juuri täsmälleen siihen, mitä kysyttiin. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnteko alkaa liikaa mennä edelle, tulee äkkiä vastaan tilanne, että pitäisi valmistua vuoden sisällä ja vielä puuttuu pari sataa opintopistettä+gradu. Nykyisin opinto-oikeus on rajattu eikä opintoja voi enää venyttää samaan tapaan kuin sinun opiskeluaikoinasi ehkä pystyi. Ja kurssit alkavat ihan normaalisti myös ensimmäisen vuoden syksyllä. Tutustumista on viikon verran ja sitten aletaan hommiin.
Varmaan tuo kommentoija tarkoitti enemmän sitä, että opiskelijalla menee helposti ensimmäisenä vuotena paljon henkisiä resursseja ihan vain uusiin ympyröihin ja opiskeluun tottumiseen, ei sitä, että siellä olisi joku vuoden mittainen orientaatioviikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen KTM
Rauhoituhan nyt lapsi hyvä. Ei se ole muiden kirjoittajien vika, ettet sinä ihan tajunnut, mistä tässä ketjussa puhuttiin. Niin, ja mitä yliopisto-opintoihin tulee, olen valmistunut maisteriksi jo ennen kuin sinä menit peruskouluun. Että senkin puoleen ihan turhaan itkupotkuraivareita vetelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noin ehkä jossain taidehumanisti aineissa. Siellä voi vähän hengailla. Muualla sitten kurssit alkavat ensimmäisen orientaatioviikon jälkeen ihan normaalisti ja jos aikoo valmistua opinto-oikeutensa puitteissa ei voi tehdä omaa HOPSia, vaan pakolliset kurssit tehdään silloin kun niitä on tarjolla ja muutenkin edetään valmiin opetussuunnitelman mukaan. Sivuaineita toki voi LISÄKSI ottaa niin paljon kuin tahtoo.
Kyllä humanistisissa ja yhteiskuntatieteellisissä aineissa on nykyään tiukka opiskelutahti, kurssit on suoritettava laitoksen (ei opiskelijan) määrittelemässä ajankohdassa sen mukaan mitä on kulloinkin tarjolla yms. Akateeminen vapaus on muisto vain. Tarkoitin HOPSilla enemmän sitä että jättääkö jotkut kurssit myöhemmälle ajankohdalle työn vuoksi vai ei; haluaako siis valmistua tavoiteajassa vai tienata ja valmistua myöhässä. On valittava jompi kumpi.
Ei voi valmistua myöhässä kuin erittäin painavista syistä, koska opinto-oikeutta ei ole kuin se muistaakseni 7 vuotta. Ennenhän opinto-oikeus oli rajaton.
No onhan tuossa seitsemässä vuodessakin kuitenkin kaksi vuotta lisää tavoiteaikaan verrattuna. Eikä sitä opinto-oikeutta nyt niin vaikea ole saada vähän lisää vielä siihen päälle. Yliopistohan saa rahaa valmistuneista, eivät ne halua että lähes valmiit maisterit jäävät valmistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär on vaihtelevasti jotain 6-20h viikossa muistaakseni. Eka vuosi takana yliopistossa ja suoritti yli 60op. Ei humanisti.
Mikset vastaa omasta puolestasi?