Naapurilla lupiineja pihalla edelleen. Voiko jo tehdä ilmoituksen?
Tänä kesänä havaitsin alkuja meidänkin pihalla. Kaivoin ylös.
Voinko jo tehdä ilmoituksen naapurin lupiineista?
Nättejä ovat tuolla tienpientareilla mutta en halua niitä omalle pihalle.
Kommentit (34)
Ehdottomasti ilmiannat, koska olet selvästikin kyylä.
No nyt on mun naapurin pihalla kurttu ja ruusu. Voinko poistaa ne molemmat.
Tee vain ilmoitus esimerkiksi kunnan ympäristötoimelle. Heillä on tarvittavat työkalut asian viemiseksi eteenpäin, mikäli lupiineja ei poisteta.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on mun naapurin pihalla kurttu ja ruusu. Voinko poistaa ne molemmat.
En ehtinyt vielä, kun kurttu meni sisälle, mutta joku päivä kyllä onnistun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottaa naapurille että kitkisitte vaikka yhdessä ne pois. Toki kaikki vieraslajihavainnot kannattaa ilmoittaa vieraslajisivustolle.
Kyseessä okt enkä kyllä rupee niitä yhdessä kaivamaan. Ihan riittävästi hommia oman pihan kanssa.
Niin ja, en voi olla näkemättä niitä kun ne on ihan näkösällä kun astun ovesta ulos.
En halus että ne valtaa meidän pihaa vaikka kauniita ovatkin, mutta eivät sovi meidän pihalle.
Ap
Pihalla vai pihan ojan puolella kunnan alueella?
Mitähän jos vaan yksinkertaisesti menisit sanomaan sille naapurille. Onko aina pakko ajatella heti jotain ilmoituksen tekoa.
Tietääkö joku, miten kurtturuusu hävitetään? Olen nyt 30 vuotta yrittänyt sellaista hävittää, mutta aina se tulee uudestaan. Ei toimi repiminen, eikä myrkyt. Kun olen sen hävittänyt (kaiken näkyvän), seuraavana kesänä se tulee taas.
Ja nyt siitä aletaan sakottaa.
Nimim. epätoivoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottaa naapurille että kitkisitte vaikka yhdessä ne pois. Toki kaikki vieraslajihavainnot kannattaa ilmoittaa vieraslajisivustolle.
Kyseessä okt enkä kyllä rupee niitä yhdessä kaivamaan. Ihan riittävästi hommia oman pihan kanssa.
Niin ja, en voi olla näkemättä niitä kun ne on ihan näkösällä kun astun ovesta ulos.
En halus että ne valtaa meidän pihaa vaikka kauniita ovatkin, mutta eivät sovi meidän pihalle.
Ap
Ihan samallalailla ne omalta pihaltasi kitket pois, kun varmaan muutkin rikkaruohot. Vai syytätkö voikukistakin naapureita? Mulla kasvo lupiinin alku kukkapenkissä. Pari kertaa sen katkaisin, tänä kesänä ei ole näkynyt.
Mun naapuri kysys voiko poistaa lupiinit mun pihalta. Vastasin et heti jos mä saan sen jälkeen tehdä susta tamagotsin itelleni mun kaivoon... Ei kitkenyt.
Toivottavasti saavat ankaran rangaistuksen!
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tyhjän kanssa tuo ilmoittaminen.
Ilmoita kunnan ympäristöviranomaisille. Varmin tie. Virkavrhe jos eivät ryhdy toimeen.
Meillä on ojassa. Miten ne saa pois? Myrkyt ei käy. Tulevat joka vuosi uudelleen kitkemisestä huolimatta. Tukahtuuko ne kokonssn jos vuoraa maan muutamaksi vuodeksi jätesäkeillä?
Oot varmaan mun naapuri. Aina kuikkimassa toisten pihalle. Hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, miten kurtturuusu hävitetään? Olen nyt 30 vuotta yrittänyt sellaista hävittää, mutta aina se tulee uudestaan. Ei toimi repiminen, eikä myrkyt. Kun olen sen hävittänyt (kaiken näkyvän), seuraavana kesänä se tulee taas.
Ja nyt siitä aletaan sakottaa.
Nimim. epätoivoinen.
Se tulee kaivaa ylös juurineen ja itse varmistin hävittämisen pitämällä kolme kesää pressua kasvualueen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tee vain ilmoitus esimerkiksi kunnan ympäristötoimelle. Heillä on tarvittavat työkalut asian viemiseksi eteenpäin, mikäli lupiineja ei poisteta.
Lentäisi minun pihaltani niskaperseotteella tuollaiset suojatyöpaikkalaiset.
No, kasvaahan tätä ainakin täällä meilläpäin tienlaidoillakin eli siis kunnan mailla.
Itse ilmoitin epäilyttävästä jättiputkesta tässä taannoin, yhden tien laidalla kasvavana. Eipä ole mitään tapahtunut. Ei siis kasvanut kenenkään pihalla.