Naapuri oli kerännyt juurineen lupiinit pois meidän pihalta
Asutaan rivitalossa. Oli tullut pokkana meidän pihalle ja ottanut kauniit lupiinit pihaltamme pois. Taidan ens yönä ottaa muutaman hortensian siltä kostoksi pois.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Lupiinit kasvaa enimmäkseen tienpientareilla. Jos ne poistetaan, tilalle ei tule hauraita niittylajeja vaan nokkosia.
Ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Lupiinit kasvaa enimmäkseen tienpientareilla. Jos ne poistetaan, tilalle ei tule hauraita niittylajeja vaan nokkosia.
Typerätrolli vai nukuitko biologian tunneilla?
Meillä naapuri raivosi meidän ruusupuskan kimpussa. Oli kerennyt jo osan kiskoa juurinen pois.
Tulihan siitä aikamoinen älämölö.
Se ruusupuska oli minun äitini istuttama.
HANSARUUSUJA!
Haitalliset vieraslajit ovat ihan oikeasti haitallisia, mutta totta on sekin että ilman maanomistajan lupaa niitä ei saa kitkeä. vieraslajit.fi
Vierailija kirjoitti:
Muutimme aikoinaan rivitaloasuntoon, jonka pihalta edellinen asukas kävi kevään tullen pokkana kaivamassa kaikki istuttamansa kukkasipulit pois.
Juu, sellasta ne ahneuksissaan ja kateuksissaan tekee. On koettu tuon tapaista. Ei puututtu asiaan, mutta kyllä muistiin jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä se typerys olet. Tässä virallista tietoa lupiineista:
Komealupiini parantaa maaperän typpipitoisuutta sitomalla typpeä ilmasta juurinystyröidensä bakteerien avulla. Sitä voidaan käyttää keinona lisätä heikkojen hiekkaisten maiden viljavuutta, sekä torjumaan eroosiota.[3]Komealupiini on määritelty Suomessahaitalliseksi vieraslajiksi[4].Luettelossa Euroopan unionin kannalta haitallisista vieraslajeistakomealupiinia ei kuitenkaan mainita.
-
Suomessakomealupiinia esiintyy koristekasvina puutarhoissa ja sieltä karanneena etenkin tienpientareilla ja ratapenkereillä sekä tienvarsiniityillä
Voihan se olla joku muu...vieläpä nään isoja kurtturuusu pensasaitoja??eikö se pitänyt sakko tulla???siinä on kova kaivaminen,pitää kaivinkoneella kaivaa.
No ei kukaan saa toisen tontille tunkea touhuamaan ilman lupaa. Kotirauhan häirintää ja vakavampi teko kuin lupiinin pihalla olo. Tehköön ilmoituksen lupiininvalvontavirastoon mutta toisen tontille ei ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme aikoinaan rivitaloasuntoon, jonka pihalta edellinen asukas kävi kevään tullen pokkana kaivamassa kaikki istuttamansa kukkasipulit pois.
Meille oli selvää, että rivitalossa hallinnoimme vain asuntoa, emme pihaa. Se on taloyhtiön ja jos edellinen asukas oli taloyhtiön kanssa sopinut istutuksista ja niiden poisviemisestä, niin se asia ei kuulu minulle lainkaan. Tai jos kuuluu, niin taloyhtiön hallituksen kanssa minä siitä keskustelisin, en edellisen asukkaan.
Olisit ihanteellinen kansalainen myös Pohjois-Koreaan.
Ai siksikö, että osaan lukea asunto-osakeyhtiölaista myös sen perustelut?
Tietysti jos puutarhanhoito ei kiinnosta tippaakaan, on sellaiselle ihmiselle sama, miltä piha näyttää ja käykö joku ennalta ilmoittamatta ja mitään sanomatta viemässä sieltä jotain pois. Useimmat tuskin ovat yhtä välinpitämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa meille muillekin, miten sinne tienvarsille ne niittykukat ilmestyvät suolantuhoamille kivikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille oli selvää, että rivitalossa hallinnoimme vain asuntoa, emme pihaa. Se on taloyhtiön ja jos edellinen asukas oli taloyhtiön kanssa sopinut istutuksista ja niiden poisviemisestä, niin se asia ei kuulu minulle lainkaan. Tai jos kuuluu, niin taloyhtiön hallituksen kanssa minä siitä keskustelisin, en edellisen asukkaan.
Olisit ihanteellinen kansalainen myös Pohjois-Koreaan.
Ai siksikö, että osaan lukea asunto-osakeyhtiölaista myös sen perustelut?
Tietysti jos puutarhanhoito ei kiinnosta tippaakaan, on sellaiselle ihmiselle sama, miltä piha näyttää ja käykö joku ennalta ilmoittamatta ja mitään sanomatta viemässä sieltä jotain pois. Useimmat tuskin ovat yhtä välinpitämättömiä.
Se piha on joka tapauksessa taloyhtiön ja kun ostan asunnon rivitalosta, selvitän tietenkin, mikä osa pihasta on hallinnassani (se lukee osakekirjassa) ja mitä mahdollisia velvollisuuksia pihanhoidossa on sovittu olevan. Samalla päätän, jatkanko samalla tavalla vai en eli taloyhtiön yhteisten alueiden hoito ei kuulu osakkaalle, joka ei niitä halua hoitaa.
Osakkaan itsensä pihaan panostamat kasvit, rakennelmat jne. ovat osakkaan ja hän saa viedä ne mennessään ellei taloyhtiön kanssa ole toisin sovittu. Ostajana kannattaa varmistaa, mikä on myynnissä ja mikä on edellisen asukkaan omaa, joskin taloyhtiön piha-alueelle istutettua tai rakennettua.
Saisi tulla kitkemään myös mun tontilta. Niitä tuli kerran multakuorman mukana ja samoin jättiputkea. Olen aina kitkenyt kukinnot enkä ole päästänyt siten leviämään, mutta on ihan järkyttävä homma repiä kaikki juurineen. Pikkuhiljaa.. Olen kyllä sitoutunut siihen hävittämiseen vuosiksi.
Pihassa on ollut myös jättiputkea ja yhden huomasin liian myöhään, joten se ehti levittää siemenet pitkin pihaa. Olen nyt joka vuosi tutkinut tarkkaan, että onko niitä jättiputkiä missään kasvamassa. Siihen onneksi menee kolme vuotta ennen kuin se tekee ison kukan ja on täysikasvuinen. Ensimmäisen vuoden kasvut on vaikea löytää enkä niitä ole löytänyt, koska ne ovat niin pieniä, mutta nyt löysin toisen vuoden jättiputken ja revin sen pois.