Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää muiden tylsät synttärit...

Vierailija
19.08.2008 |

Ensinnäkin tuntuu, että ilmeisesti lahjamäärän maksimoimiseksi nykyään kutsutaan synttäreille koko luokka ja kaikki lapset ketä tunnetaan. Sitten synttäreillä tarjotaan muutama sipsi ja jotain jäätelökakkua, muu aika riehutaan ja sitten kotiin 1,5 tunnin päästä.

Toisekseen ainakaan meidän tutuista kenenkään synttäreiden eteen ei ole nähty mitään vaivaa! Nykyajan lapset saavat karkkia ja sipsejä muutenkin, ei se enää ole juhlien kohokohta (meidän aikana oli :) Joku typerä 5 minuuttia kestävä onginta voi olla mutta muu aika riehutaan tai leikitään samoja leikkejä kun aina ennenkin. TYLSÄÄ! Yhä useammin lapset eivät edes viitsi mennä tuollaisille hikisille kotisynttäreille. Kotisynttäreistä saa kivat mutta aika paljon pitää nähdä vaivaa esim. 7-9 vuotiaiden viihdyttämiseksi.

Oma tyttäreni ei mene enää kotisynttäreille paitsi ihan parhaille kavereilleen muuten vaan leikkimään. Hänen synttärit on kahtena vuonna pidetty hoplopissa ja kaikkien osallistujien mielestä ne on aina ne vuoden parhaat synttärit. Meidän tytön synttäreitä oikein odotetaan, että mitäs kivaa nyt on tulossa. Johtuen kalliista hinnoista meidän synttäreille ei voi kutsua kovin montaa lasta. Jotenkin ottaa päähän kun tarjoaa muiden lapsille kalliit synttärit ja omalle lapselle sitten vuosi vuodelta samanlaiset tylsät kotisynttärit. Alkaa jo nolottamaan kun tyttö ei suostu menemään kenenkään synttäreille. Eihän sitä voi kutsujalle sanoa, että ei tyttö halua tulla taas samanlaisille tylsissynttäreille minne on muutenkin kutsuttu 15-30 lasta riehumaan. Muutenkaan en halua jatkuvasti ostella lahjoja muiden lapsille kun ei meidänkään lapsi saa kun muutaman lahjan johtuen synttäreistä joihin on panostettu= kalliit. Muuten en ajattelisi tuota lahja- asiaa mutta jos vuodessa menee muiden lasten lahjoihin satoja euroja ja vastineeksi saa pakastealtaan jäätelökakkua niin pakko alkaa ajattelemaan. Ymmärrän jos kotisynttäreille vie n. 10 euron arvoisen lahjan mutta noille kalliille synttäreille voisi sitten ostaa vähän kalliimman lahjankin.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Porvoossakin on hoplop nykyään

Vierailija
2/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin kaiken valmiina-

jäätelöä ja 4 kpl jäätelökakkuja yht 100 eurolla jäätelöautosta (2 x 35 e pakkaukset ja jäätelökakut päälle)

(ostin tällä kertaa jäätelöä, koska tavallisia kakkuja lapset jättävät syömättä- jäätelö menee satavarmasti kaupaksi...)

ja siivousfirmalle 125 e

ja lastenhoitajalle 80 e

ja koristeet 50 e

...........................

yht n. 300 e

----olisin päässyt hop loppissa helpommalla ja todennäköisesti edullisemmin, 10 vierasta oli kotona ja oli HAUSKAA___kasvomaalausta, ongintaa, pihamaalausta...

MUTTA haluan pitää synttärit kotona, koska ne ovat kotoisammat:::)))

Tervetuloa mukaan ap ensi kerralla lapsineen:::)))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan järkevät ihmiset opettavat lapsensa normaaliin yhdessä oloon eikä johonkin sirkus pelleilyyn ja snobbailuun...

Vierailija
4/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aidosti olet tuota mieltä.

Vierailija
5/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla juuri näitä tylsien ja mielikuvituksettomien synttäreiden järjestäjiä? Yhdellä vastaajalla oli selkeästi kivat ja suunnitellut kotisynttärit, silloin se on täysin ok mutta meidän lapsi ainakaan ei ole koskaan sellaisilla ollut (ja kymmenillä synttäreillä on ollut!).

Minä muuten en ole tästä asiasta lapselleni puhunut koskaan enkä myöskään hänen kuultensa. En ole niin tyhmä, että syötän tuollaisia ajatuksia hänen päähänsä. Oikeastaan oma ärtymykseni lähti siitä kun tytär itse rupesi sanomaan, että kaikki synttärit on tylsiä ja samanlaisia! Edes kutsukorttien eteen ei olla nähty mitään vaivaa. Jos kutsu tulee tekstarilla eikä siinä lue muuta kun tervetuloa ja päivämäärä niin siitä voi jo päätellä mitä on tiedossa.

Oikeastaan tuo lahjalista ei olisi huono vaihtoehto! Mitäs pahaa siinä olis jos laittais parikymmentä vaihtoehtoa, eihän niistä ole pakko mitään valita. Sen sijaan jurpot vanhemmat ehkä tajuaisivat vähän hinnoitella sitä lahjaa. Kyllä sellainen alle 10 euron lahja on nolo jos lapsi osallistuu synttäreille mitkä maksavat 20 euroa per lapsi. Ethän sä häihinkään vie 10 euron lahjaa vaan lahjan arvon tulisi suurinpiirtein kattaa yhden ihmisen ruokailuun menevät rahat. Tiedetään, että häät on kalliit, ei kehdata viedä mitä tahansa. Tai no, jotkut kehtaavat. Ja lahjalistoja häissäkin on, miksei siis kalliimmilla synttäreillä? Olen kyllä huomannut, että useimmat ihmiset eivät tiedä yhtään mitä tuollaiset maksulliset synttärit kustantavat.

Ja tuolle yhdelle tiedoksi, että sitä normaalia yhdessäoloa kerkiää harjoitella ne loput päivät vuoden aikana, eikö edes yhtenä päivänä saisi juhlia lapsikin? Tuolla asenteella myös häät vois järjestää kotona juoden arkivaatteet päällä kahvia ja syöden keksiä koska eihän nyt juhlia kannata, saatikka snobbailla!

Ja älkää täyttäkö tätä ketjua noilla provojutuilla, minä todellakin olen tätä mieltä. Ihmettelen kyllä, että kukaan muu ei ole samaan asiaan kiinnittänyt huomiota!

Ap

Vierailija
6/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että sydämessäsi oikeasti ajattelet näin, joskus vaan ihmisen mieli on matalalla ja näkee piruja liiankin herkästi :-).

Musta on hyvä että on erilaisia synttäreitä eikä kaikki lapset tosiaan aina nauti kaikista synttäreistä yhtä lailla, mutta eri tavoin varmasti saavat niistäkin paljon irti. On hyvä huomata, että on monta erilaista tapaa pitää hauskaa yhdessä.

Vierailija
7/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että ap on aika yksin mielipiteinensä. Vaikka provohan tämä on. Kukaan ei ole noin... erikoinen.

Vierailija
8/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla nousee pahan kerran karvat pystyyn viestistäsi paistavasta materialismista ja synttäreiden kulujen ja lahjan rahallisen arvon korostamisesta.

Vierailija
9/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit on sentään joka vuosi. Häät ovat ainutkertainen asia elämässä.

Vierailija
10/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siksi, että silloin ei ollut kaikkea mahdollista huvia tarjolla muutenkaan joka päivä. Toisin kuin tänä päivänä.

Ap, tuolla asenteella sinä olet osallisena siihen ETTEI MIKÄÄN RIITÄ EIKÄ MIKÄÄN TUNNU MILTÄÄN tämän päivän lapsille!

Vierailija
11/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään kuin jäätelökakkua ja sipsiä. En ole ainakaan kuullut, että olisi tilattavissa hienoa kunnon kermakakkua. Korjatkaa jos olen väärässä!? Muuten saako Hoploppiin viedä osittain omia tarjoiluja ? Tietääkö kukaan?

Vierailija
12/86 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kun mun mielestä kympin lahja on aika tyyris? En odota että lapsillenikaan kaverit tuovat mitään kauheen erikoista, joku värityskirja tai kirjepaperia tai Little Pet Shoppi on musta ihan OK tasoa. Voi että, ja mun mielestä lasten "riehuminen" on ihan ok, elämä on nykyään niin täynnä ohjattua toimintaa että mitä vikaa siinä on jos kerrankin saa synttäreillä hillua (sopivissa rajoissa tietenkin)? Mä ajattelen että synttäreissä on kuitenkin tärkeintä se että laps tuntee olevansa oikein erityinen ja rakas ja saa kaikki rakkaat kaverinsa kutsua kotiin, ei se että just ne meidän kemut jää kaikkien mieleen.

Vierailija
13/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Yövuorossa jos ihmettelette kellonaikaa). En mä kyllä ole masentunut. Tämä asia ja mielipide on ollut olemassa n. pari vuotta jo. Tänään rupesin sitten kirjoittamaan koska harmitti niin paljon kun tyttö ei taaskaan halunnut yksille synttäreille ja on noloa kieltäytyä.. Mutta se ei muuta mielipidettäni miksikään vaikka tänään otti asia enemmän päähän kun yleensä!

Se ongelma on just se, että synttärisankari ei tavan kotibileissä tunne itseään mitenkään erityiseksi. Lahjat revitään auki, katsotaan ja avataan seuraava. Nykypäivän lapset ovat tottuneita materiaan ja saamaan kaikkea. Minun aikoina kotisynttärit olivat aina tapahtuma koska kaikkea oli vähemmän. Eikä meidän aikana kutsuttu koko luokkaa koskaan vaan muutaman sai aina kutsua. Nykyään kun kutsutaan usein koko eskariryhmä esim. niin väkisinkin rupeaa miettimään motiiveja.. Sehän on selvää, että silloin odotetaan lasten itse keksivän tekemistä= yleensä enemmän tai vähemmän riehumista. Mielestäni lapsen kanssa yhdessä pitää miettiä ketkä ihmiset synttäreille tulevat ja sitten suunnitella sille porukalle jotain vähän ikimuistoisempaa kun se pakastekakku..

Joku kyseli hoplopin syömingeistä: ei sinne omia eväitä saa viedä tietääkseni. Sen sijaan useita kertoja on todistettu, että lapset eivät halua eivätkä syö kakkua! Siksi jäätelö on yhä useammin parempi vaihtoehto. Se syöminen ja herkut eivät muutenkaan ole nykylapselle mitään kovin ihmeellistä. Kun pitää synttärit jotka on kunnolla suunniteltu niin tunnelma on aivan erilainen. Kun meidän vieraat ovat saaneet kutsun hoploppiin niin lapset ensinnäkin puetaan juhlavasti. Kun tyttäremmekin viedään johonkin ihan vartavasten missä häntä juhlitaan, konkretisoituu se sankarina oleminen ihan eri tavalla. Lapset leikkii muutenkin aina toistensa kodeissa, mitä uutta se nyt sitten on, että just jonain kyseisenä iltapäivänä saakin jäätelökakkua ja muutaman piirrustusvihon? Ehkä sellaiselle on joka ei ikinä saa mitään mutta aika nyrpeästi nää nykyajan lapset osaa arvostaa samoja juttuja mitä me aikoinaan.

Olisi todella, todella mukavaa jos meidänkin lapsi saisi joskus kutsun jonnekin kunnolla järjestetyille synttäreille mutta yhtään ei ole näkynyt. Sen sijaan näitä kurjia tilaisuuksia on usein. Olen itse monesti mukana välimatkojen vuoksi joten olen päässyt aitiopaikalle todistamaan lasten riehumista ja tylsistymistä. Se on kaikkein pahinta jos samaan syssyyn kutsutaan vielä kovasti eri- ikäisiä lapsia.. Ap

Vierailija
14/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti tuolla asenteella lapsellas ei oo kohta yhtään ystävää..

"mä en haluu tylsiin juhliin" ym. mihinkä se sun lapses sit on tyytyväinen?

mikään normaali ei tunnu riittävän. ja pas nyt miettien et ei ne kotisynttärit niin kovin tylsiä voi olla, jos siel kaikki muut mukulat viihtyy ja riehuu paitsi sitten se sun lapses. joka ei luonnollisesti tyydy mihinkään ja varmasti on jo oppinut kovaan ääneen mainostaan et se on tuonut sen kalleimman lahjan.

Vierailija
15/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menepä vaikka asumaan johonkin kehitysmaahan vähäksi aikaa, niin menee taas arvot oikeaan järjestykseen.

Vierailija
16/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta, ja jos mä alan jokaiselle järjestää jotain sun tyttärelle kelpaavia synttäreitä, en mä ehdi muuta tehdäkään.

Meidän tytöille (ja heidän vierailleen) on tavalliset kotisynttärit riittäneet mainiosti. Niiden, joille eivät riitä, ei ole pakko tulla.

Vierailija
17/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs siellä HopLopissa sitten tehdään jos ei riehuta? Siellähän on tilaa ihan toisella tapaa levitä, joten ei edes olla yhdessä. Mulle tuli mieleen et tyttös taitaa jäädä noilla synttäreillä ilman kaveria ja leikkien ulkopuolelle.. ikävää, mutta aika todennäköinen syy miks synttärit tuntuu tylsiltä.

Vierailija
18/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että todella ajattelet noin ja vielä kurjempaa että tyttäressäsi näkyy jo kasvatuksen tulos :(

Kyllä oikeanlaisella kasvatuksella lapsi oppii arvostamaan ihan niitä vihkojakin ja pelkkää lahjan ajatusta. Suurempi ilo on kun kaikki parhaimmat ystävät tulevat leikkimään yhtäaikaa lapsen omaan kotiin ja lapsi saa näyttää kotiaan, lelujaan ja toimia "juhlaisäntänä/emäntänä".

Meillä on 2 lasta, kohta 3. Vanhin on 5v ja vielä emme ole järjestäneet yksiäkään kaverisynttäreitä jossa vain lapsia. Tähän mennessä on pidetty kutsut joissa on sukulaiset ja kutsut joihin tulee lapsiperhetuttuja. Lapset nauttivat paljon olostaan jo ilman mitään ohjelmaakin. He puhuvat synntäreistään jo monta kuukautta aiemmin ja silti se tavallinen syntymäpäivä riittää.

Ap, oletko todella niin yksinkertainen ettet ymmärrä että on paljon meitä jotka asuvat paikoissa joissa ei ole esim. Hop Loppeja? Tai että on meitä joilla ei ole suurta varallisuutta järjestää kauhean kalliita ja materialistisiä ja fiinejä kemuja? Ja meitä keillä lapsille pidetään kimppasynttärit läheisten syntymäpäivien vuoksi? Ja meitä kenelle yhdessä olo on huvituksia, härveleitä ja kalliita lahjoja tärkeämpää??

Silloin kun olin itse kouluikäinen, me keksittiin ohjelmaa ihan itse, ei siihen vanhempia tarvittu.

Ja lisäksi jotkut kutsuvat koko luokan sillä eivät ehkä kehtaa jättää ketään kutsumatta ettei joku pahoita mieltä...

Mene vähän ap itseesi ja tutkiskele miten syvälle olet uponnut materialismiin ja olet vienyt lapsesikin samaa velliin mukaan...

Vierailija
19/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti keksit rahoillesi jotain muuta vastinetta vaikka jonkin terapian itsellesi ja lapsellesi.

Vierailija
20/86 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 4:n äitinä ei ole tullut mieleenkään pohtia moista "ongelmaa".

Lapset on aina olleet tyytyväisiä kaikkiin kutsuihin, mitä ovat saaneet. Ja omat kotisynttärit ovat olleet just parhaat :)

Sääli, että sinun maailman napa prinsessasi ei osaa nauttia elämän pienistä onnen hetkistä vaan tarvitsee äitinsä tavoin jotain elämää suurempaa ja on sit pettynyt, kun ei se sit oikeesti ollukaan mitään