Miten ositus toteutetaan?
Kun puolisoni kuolee, hänen lapsensa perii hänet. Meillä ei ole avioehtoa ja saan tasinkona puolet puolisoni omaisuudesta (arvokiinteistö, n miljoona euroa) Miten käytännössä saan tasingon, perillinen ei suostu ulkopuoliselle myyntiin mutta ei pysty myöskään ostamaan minua ulos. Hän on tämän jo ilmoittanut ennakkoon. Puolisoni sairastaa pitkälle edennyttä sairautta ja kuolema tulee realisoitumaan lähitulevaisuudessa. Olen muutenkin aivan uupunut, ja tämä ahdistaa entisestään.
Kommentit (13)
Et saa tasinkona puolta miehen omaisuudesta vaan saat puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudesta.
Jos sinulla ei ole mitään omaisuutta niin saat puolet miehen omaisuudesta, muuten teidän omaisuus lasketaan yhteen, ja yhteenlasketusta omaisuudesta olet oikeutettu saamaan tasinkoa. Eli jos miehen omaisuus on 1 000 000€ ja sinun 500 000€, niin saat 250 000€ tasinkoa, koska se on 1 500 000€ / 2.
Tuossa ei mitään lesken asumiskuviota ole, niin voit vaatia tasinkon tekemistä kyllä sitten aikanaan.
Teillä tuntuu olevan ihan hyvin rahaa. Antakaa lakimiehen hoitaa kaikki rahaan liittyvä. Ei teidän itse tarvitse sitä miettiä.
Tee puolisosi lapsesta perinnötön.
Helpoiten tämä käy jos hän syyllistyy rikokseen.
Syytä häntä esim seksuaalisesta ahdistelusta.
Jos olet nainen ja lapsi on miespuolinen, niin satavarma keissi, et tarvitse kuin sana sanaa vastaan.
T. Ryytmän
Jos omistatte miltsin asunnon puoliksi ja se on ainut omaisuus, niin et tule saamaan tasinkoa pennin jeniä.
Vierailija kirjoitti:
Et saa tasinkona puolta miehen omaisuudesta vaan saat puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudesta.
Tiedän. Meillä on muu omaisuus 50/50, mutta sitten miehellä on tämä kiinteistö. Sp
Tehkää testamentti!!
Meillä sama tilanne (tai mä olen se jolla parantumaton sairaus), ja tehtiin keskinäinen testamentti. Mieheni perii puolet minun omaisuudestani ja lapset saavat vain lakiosansa. Näin miehen ei tarvitse ottaa lapsia asunnon omistajiksi vaan he perivät muuta omaisuuttani.
Odota nyt herran tähden niin kauan, että vuode on jäähtynyt. Puolisoiden omaisuuseristä vähennetään velat ja tästä netosta leski saa puolet ja mahdollisesti asumisoikeuden yhteiseen asuntoon. Toinen puoli on puolison omaisuutta ja siitä puolikas on lakiosuutta, jota ei voi testamentillakaan muille kuin lapsille jakaa. Toki saa antaa kaikki lapsilleen.
Jos ette pääse osituksesta sopuun lapsen kanssa, kumpi tahansa teistä voi hakea oikeudelta pesänjakajaa. Hän sitten suorittaa osituksen niin kuin parhaaksi näkee. Jos pesässä ei ole muuta lähellekään kiinteistön arvoista, niin pesänjakaja myy kiinteistön ja jakaa rahat teille kahdelle.
Pesänjakaja ottaa luonnollisesti oman palkkionsa (250-300 euroa tunnilta) kuolinpesän varoista. Tällaisessa riitaisessa tapauksessa päästään helposti yli kymppitonnin palkkioon. Lapselle voisi yrittää vihjata, että hänelle jää enemmän perittävää, jos hän tyytyy sopuratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Meillä on muu omaisuus 50/50, mutta sitten miehellä on tämä kiinteistö. Sp
Eikö sinulla ole mitään yksin omaa omaisuutta? Edes rahaa pankkitilillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla omaisuutta. Yritin nyt avauksessa mahdollisimman selkeästi kertoa, että puolisollani on minua enemmän omaisuutta tämä arvokiinteistö. Sitten meillä on asunto 50/50 ja molemmilla osakesalkut joiden arvo on hyvin lähellä toisiaan. Mutta suurin ero omaisuudessa on tämä kiinteistö, n 1 m€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla omaisuutta. Yritin nyt avauksessa mahdollisimman selkeästi kertoa, että puolisollani on minua enemmän omaisuutta tämä arvokiinteistö. Sitten meillä on asunto 50/50 ja molemmilla osakesalkut joiden arvo on hyvin lähellä toisiaan. Mutta suurin ero omaisuudessa on tämä kiinteistö, n 1 m€
Mikä on asunnon arvo, entä osakesalkkujen?
Työttömyys
Viina
Kirves
Perhe
Lumihanki
Poliisi
Viimeinen erhe