Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä sitä päivää 2000 vuonna kun siirryttiin eurooon?

Vierailija
05.07.2022 |

Mä muistan olin jotain 12 vuoden ikäiinen. Oltiin järven jäälle pilkilllä ja yksi tyttö tuli juttelemaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vuonna 2000.

Vierailija
2/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun 2002 siirryttiin euroon. Et taida oikein itse muistaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska se tapahtui 1.1.2002.

Vierailija
4/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2002.

Joo muistan, se oli uudenvuodenpäivä. En käynyt sinä päivänä kaupassa.

Alle viikossa oli kaikki markat kadonneet, kun kaupasta sai vain euroja vaihtorahoina.

Vaihtorahat, mitäs hittoa ne olikaan! :D

Vierailija
5/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erinomaisesti. Ostin yhden laitteen juuri ennen muutosta ja maksoin sen markoilla vielä. Jäänyt jotenkin mieleen.

Vierailija
6/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin fuksivuotta yliopistossa ja iskin miehen yöseuraksi Lady Moonista Helsingissä. Aamulla takaisin Lappenrantaan opiskelemaan ja mies unohtui pian!

Vierailija
7/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa hyvinkin koska tuolloin olin töissä teollisuuslaitoksessa sisäänostajana.

Vierailija
8/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin fuksivuotta yliopistossa ja iskin miehen yöseuraksi Lady Moonista Helsingissä. Aamulla takaisin Lappenrantaan opiskelemaan ja mies unohtui pian!

Maksoiko tyyppi euroilla vai markoilla?

Vierailija
9/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Koska 2000 pelättiin Y2K:ta ja sitä, että kaikki tietokoneet sekoaa tai vähintään sammui ja maailma romahtaa. Ei romahtanut (olin töissä uudenvuodenpäivänä päivystämässä, it-alalla siis).

Mutta muistan, kun kaksi vuotta myöhemmin eurot otettiin käyttöön.

Vierailija
10/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siinä aluksi laskeminen uuden valuutan mukaan  :  )))

Vierailija
11/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksin taisi maksaa Vallilaan. En ole maksullinen, niin en muusta tiedä!

Vierailija
12/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(olin töissä uudenvuodenpäivänä päivystämässä, it-alalla siis).

Mutta muistan, kun kaksi vuotta myöhemmin eurot otettiin käyttöön.

Oli sama juttu meikäläisellä.

Muistan shokin, kun kävin automaatilla katsomassa paljonko oli tullut liksaa ekan kerran euromääräisenä.

Vierailija
13/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut väärinkäsityksestä. Oletko muuten koskaan harkinnut...?

Vierailija
14/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, se oli outoa, hinnat oli molemmissa "rahoissa" aika pitkään kyllä kaupan lapuissa.

Vierailija
15/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin uudenvuoden päivänä 2002 neljäksi viikoksi matkoille Euroopan ulkopuolelle. Palattuani kaikki olivat jo täysin tottuneet uuteen valuuttaan, itselläni oli tuon vieraan maan rahayksikkö paljon tutumpi. 

Vierailija
16/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun se tapahtui vuoden 2002 alussa. Muistan myös vuoden 1993 rahauudistuksen, jolloin tuli käyttöön 20mk seteli (ensimmäisenä versiona ilman myöhempää hologrammia) sekä 90-luvun aikana tutuksi tullut kaksimetallinen 10mk kolikko. Tätä ennen varhaisempia rahamuistikuvia on se, kun ruotsinlaivalla oli hytin tuhkakuppi (huom. hytissä oli tuhkakuppi!) täynnä niitä -1993 käytössä olleita hopeisen värisiä 1mk kolikoita, pelikoneesta voitettuja. Muistan myös ostaneeni nakkikioskilta jotain sellaisella vaaleansinisellä 10mk setelillä (Paavo Nurmi ja stadion kuva-aiheena?). Euron tultua käyttöön ärsytti Suomessa toteutettu päätös jättää 1 ja 2snt kolikot käyttämättä - käännetty hinta oli tyyliin 1,08€ ja pyöristettiin sitten 1,10€. Oli hauskaa joskus kaivaa ulkomailta jääneet pikkusentit esiin ja pakottaa kassa ottamaan ne vastaan, ihan vain periaatteesta (=pakko hyväksyä käypä raha).

Vierailija
17/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut väärinkäsityksestä. Oletko muuten koskaan harkinnut...?

Olen jo 45 vuotias täti-ihminen ja turvallisesti parisuhteessa, joten en!

Vierailija
18/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vuonna 2000.

Euro tilivaluuttana tuli käyttöön 1.1.1999, josta alkaen on ollut lukittuna muuntokerroin:

1€ = 5,94573 markkaa.

Euro myös käteisenä rahana tuli käyttöön 1.1.2002, ja markkoja saattoi vaihtaa euroiksi Suomen pankissa vielä 2012 saakka.

Vierailija
19/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4.1.2002 pääsin armeijasta ja eurot olivat jo vaihtuneet. Jos muistan oikein niin sain samana päivänä automaatista nostettua euroja. Muistan omituisen olon siitä että rahat on ihan loppu kun euron arvo oli noin kuusinkertainen ja lompakossa olevat rahat numeroina tuntui niin surkealta.

Jollain tapaa kaipaan vieläkin markkoja. Tai niiden ostovoimaa joka tuntui eurojen myötä laskevan huimasti vaikka tilastot ei tätä väitettä tuekaan.

Vierailija
20/21 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun vuorokausi vaihtui ja markoissa rahaton kämppikseni pääsi vihdoin ostamaan tupakkaa jostain saamallaan eurokolikkopakkauksella. Niitä muistaakseni myytiin ärrällä etukäteen. Sille pakkaukselle ennustettiin jo silloin moninkertaista keräilyhintaa mutta kaverin piti saada savukkeensa.

Mulla on muuten euromuunninkiekko avaimenperänä (ei ole ollut vuodesta 2002 sentään) ja jos se jossain vilahtaa niin yleensä alkaa nostalgisointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi