Onko odottajilla kilpailu kuka on pisimpään kotona ennen synnärille lähtöä?
Tällainen ajatus on herännyt kun olen seurannut tuota odotuspalstaa. Miten noi naiset uskaltaa riskeerata ja suorastaan viivyttelevät synnyttämään lähtöä. Supistusten väli saattaa olla jo kolme minuuttia ja vielä ollaan kotona ja haikaillaan että pitäisi lapsenvahti pyytää tulemaan.
Sitten lisäksi ihmettelen että saattaa olla useita tunteja oikeita supistuksia ja ne hiipuu ja uskalletaan jäädä kotiin. Minä säntäisin huolesta soikeana laitokselle ja haluaisin tietää onko vauvalla kaikki ok.
Odottelen lööppijuttuja " lapsi syntyi autoon" " lapsi syntyi taksiin" " lapsi syntyi kotona" jne.
Uudelleen synnyttäjällä saattaa synnytys olla ohi parissa tunnissa. Oma viimeiseni syntyi ajassa 3 h 15 min josta ajasta olin 2 h 15 min laitoksella.
Olen sen koulukunnan edustaja kun supistukset ovat " oikeita" (uudelleen synnyttäjä tietää varmasti) ja tulevat 5-10 minuutin välein tai lapsivesi menee silloin on aika lähteä synnytyssairaalaan.
Kommentteja ja mielipiteitä?
Kommentit (13)
Vierailija:
Sitten lisäksi ihmettelen että saattaa olla useita tunteja oikeita supistuksia ja ne hiipuu ja uskalletaan jäädä kotiin. Minä säntäisin huolesta soikeana laitokselle ja haluaisin tietää onko vauvalla kaikki ok.
Mulla oli synnytystä edeltävänä päivänä selkeitä supistuksia (ei kipeitä) 10 minuutin välein, jotka loppuivat illalla. Ei kyllä tullut silloin mieleen lähteä vielä sairaalaan.
Mutta seuraavana aamuna vesien mentyä kivut oli sitä luokkaa, että oli lähdettävä.
eli kun toisessa raskaudessa alkoi supistaa niin ajattelin että ootellaan nyt kaikessa rauhassa etten vaan mene turhaan sinne notkumaan.
ja oli vielä aamuyö ja esikoinen olisi herätettävä,
siksi koitin kestää kotona mahd. pitkään...
lähdettiin sairaalaan kun supistuksi tuli 2-3min välein,
oltiinkin sitten sairaalassa vain 13min kun vaavi jo syntyikin!
eli aika lähellä oli syntyä autoon tai kotiin,
kauheaa ajatella sitä näin jälkikäteen!!! =)
Ainahan sen lapsen voi kääräistä peittoon ja kantaa unessa autoon. Tarvikkeet kassissa hoitopaikkaan.
Minä tein näin että kannoin lapsen taksiin peitossa ja vein hoitoon ja jatkoin samalla taksilla synnärille.
Jos soittaa, niin käskevät vielä odottelemaan. Mahdollisimman pitkään pitäisi vaan pysyä kotona, jotta ei kuormita sairaalaa turhaan.
molemmilla kerroilla supistuksia tuli 5-9min välein monta tuntia, mutta sitten ne lopahti ja mut lähetettiin kotiin. 2 kertaa!!!
Joten siinä olis voinut odottaa vielä, mutta en uskaltanut kun ensimmäinen synnytys oli nopea...
jos sairaala on muutaman minuutin päässä. Kun asuu täällä metikössä josta sairaalaan on 1.5h matka, niin sitä lähtee pienemmästäkin säännöllisestä nipistyksestä. Mitä sitten jos turhaan!?! Lapsia syntyy ihansäännöllisesti ambulanssiin..
T. ei edes Lapista
että nyt tuli lähtö ja soitin miehelle töihin (oli siis yö) että alkaa hälyytellä tuuraajaa paikalle ja sitten kun olisi pitänyt lähteä niin supparti loppui kun seinään ja synnäriltä sanottiin että kotona voi odotella ihan rauhassa. Tämä tpahtui ekalla kerralla moneen kertaan ja kyseessä siis toinen lapsi eli olisi pitänyt tietää milloin lähtee. Ekan kanssa lähdin kun supparit säännöllisiä ja neuvolassa kun vielä kävin ja sanoi että voin mennä näytille niin menin. Vauva syntyi 12h kuluttua ja noita suppareita siis ei ollut kuin ne jotka johti tosiaan synnytykseen mutta sitten näillä kahdella muulla kerralla olikin sitten vääriä hälyytyksiä. Ja kun sitten tosi kyseessä ei enää luottanut siihen että nyt on mentävä ja tuli sinniteltyä viime tippaan asti. Tää kolmas synnytys oli kaikkiaan nopea eli 2½h ja sairaalassa ehdin olla 30min koska matka 30min ja ensin odottelin tunnin että uskoin suppareiden kestävän ja sitten soitin lastenvahdin jolla meni 30min joten aika täpärälle meni. Vaan ei tarkotuksella.
sinne sairaalaan paapottavaksi, mutta eivät taida noin vain siellä pitää, jos ei synnytys käsillä. Esim. lapsivesien meno. Käskevät odottelemaan supistuksia, varsinkin jos ei ole ensisynnyttäjä...
Synnäriltä saatu selvät ohjeet, että vasta sitten saa mennä kun ei mitenkään kotona enää pärjää. Jos on korkea kipukynnys, niin voihan olla että pärjää pitkäänkin...
Ite aion kyllä lähteä aikaisin kun on tunnin matka, että pystyy sen vielä autossa istumaan joten kuten.
ennen lapsen syntymää. Jos kaikki on ollut ok, ja fiilis on hyvä niin miksi pitäisi rynnätä hädissään sairaalaan?
Minä en tajua hysteerikkoja jotka soittelevat jatkuvasti neuvoloihin ja sairaaloihin kun vähän vauva potkaisee eritavalla.
mitäs sitten jos lapsi syntyy kotiin, tai autoon? Mitä sitten jos ei ehdi saada kipulääkettä, jos lapsella kuitenkin on kaikki hyvin?
uskon, että jokainen äiti lähtee nopeasti sairaalaan jos tuntuu siltä, että aika alkaa olla lähellä tai jossain on jotain vikaa.
itsekin olin kotona niin pitkään kuin pystyin (eli kuten naisten klinikalta oli neuvottu), ja juuri sopivasti ehdin puoli tuntia olla sairaalassa ennen syntymähetkeä ja vielä ilokaasujakin sai.
kun kaikki hätäpäät taas lähtee heti sairaalaan makaamaan päiväkausiksi..
:D
Tää johtuu siitä, että ekaa odottaessani käännytettiin sairaalasta takasin kotiin odottelemaan. Viimeisimmästäkin meni lapsivedet aikaisin aamulla noustessani, soitto sairaalaan ja takasin nukkumaan. Sanoivat että jos kykenee kotona olemaan eikä ole supistuksia niin hissukseen yrittää päivän aikan itsensä sinne näytille hiissata. No, mun tapauksessa supistukset alkoivat vasta iltapäivällä, että olis kyllä ollu kamalaa maata sairaalassa ne kymmenisen tuntia.
Lapsi syntyi 21 tuntia myöhemmin.
Toisen kanssa lähdettiin sairaalaan kun supistukset tuli kahden minuutin välein ja sairaalassa ehdittiin silti olla neljä tuntia ennen kuin syntyi.
Kolmannen kohdalla supistukset tuli heti 7 min välein ja sairaalaan lähdettiin supistusten tullessa 5-6 kertaa 20 min sisällä. Ehdin olla sairaalassa kolme ja puolituntia ennen kuin nuorin syntyi. Kahden ekan kohdalla sairaalaan oli 10 min matka ja kolmannen kohdalla 5min matka.
Viimeisimmän synnytyksenkin kohdalla menin vaan katsomaan joko olisi siiinä vaiheessa, että pääsee sisään vai joutuuko vielä odottelemaan. Olin 7cm auki joten pääsin sisään. Jos vointi on hyvä niin ei sitä välttämättä tajua lähteä.