Oliko duunarin palkka 12 000 Mk markka-aikana?
Pohdiskelen tässä ostovoimaa, kun kauhistellaan hintojen nousua. Että tosiaanko muka ostovoima on vähentynyt puolella?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne palkatkin on nousseet. Mulla oli joskus tuntipalkka 16 markkaa, nykyään ei 16 euroakaan ole mikään erityisen suuri tuntiliksa. Tienaan duunarina reilut 3 000 kuukaudessa eli melkein 20 000 markkaa!
Kiitos! Itse vedin kuriksissa päiväkodin pihalla, kun markka vaihtui euroon, eli omakohtaista kokemusta ei ole. Ihmiset tuntuvat vaan taivastelevan hintojen nousua huomioimatta ostovoimaa kokonaisuudessaan.
Ap
Eka työpaikka sain tunnin työllä 5,5 litraa bensaa. Nyt saan 7,2 litraa. (laskin bruttopalkalla kun en nettoa muista)
Tunnilla sai tupakkaa 5 askia, nyt 2.
Esim autojen hinnat ovat laskeneet koko ajan suhteessa palkkaan.
Sama monissa muissa tuotteissa, esim. elektroniikassa. Ja ruuassa.
Exällä oli kuukausipalkka rakennuksilla apumiehenä vuonna 1999 6000mk/kk
Toimitusjohtajan palkka oli 12000-15000mk brutto.
Sähköasentajan 7000mk ja aihteerin 4900mk vuonna 94
Isäni tienasi joskus 80-luvun lopulla ekan kerran yli 100 000mk/v. Kolmivuorotyön lisät nostivat palkkaa. Itse 91-93 tienasin duunarityöddä yli 8000mk/kk, periaatteessa ilman koulutusta ja pätevyyttä, sain enemmän palkkaa kuin kymmenen vuotta talossa olleet.
Moni perustaa väitteensä sille, että vuonna 95 tienasi 10000mk ja nyt 10 000€/kk.
Unohtavat sen, että yleensä työkokemuksen, työtehtävien yms myötä palkkakin nousee.
Minä tienasin vuonna 2001 noin 6,9€/h.
Nyt vuonna 2022 tienaan 25€/h.
Palkka siis 3,5 kertainen jee!
Mitään tekemistähän ei ole sillä, että toinen tehtävä oli mainosten jakajan kesätuuraus ilman aiempaa työkokemusta, toinen tehtävä taas rakennusinsinööri 15v kokemuksella..
Vanha sanomalehti 70-luvulta löytyi vintiltä, hintoja sai ihmetellä.
Kuulemma silloin tuntipalkka oli 4,5 markkaa eli naisilla ehkä puolet siitä
Vierailija kirjoitti:
Esim autojen hinnat ovat laskeneet koko ajan suhteessa palkkaan.
Sama monissa muissa tuotteissa, esim. elektroniikassa. Ja ruuassa.
Ajoleikkuri maksoi 12.200mk. nyt oli vastaava 2000e ja sain entisestä vielä 450e nyt myydessä.
Eli uuden hinta pysynyt samana mutta palkkani kolminkertaistunut, samassa työpaikassa ja vieläkin haalarit päällä työskentelen.
Aloitin markka-aikaan lastentarhanopettajana ja silloin peruspalkka oli jotain 8400mk. Eli jonkun reilut 1400€. Nykyään varhaiskasvatuksen erityisopettajan palkka taitaa olla jotain 2300-2400 €n luokkaa vähän työpaikasta riippuen. Mut elinkustannukset ovat nousseet hurjasti eikä tuolla palkalla tahdo pärjätä.
Nykyään toimin esihenkilönä sosiaalialalla ja palkka on yli 22 000 mk. Huh! Mies tienaa rakennusalan päällikkötehtävissä yli 42 000 mk. Ei nää tietty oo suoraan vertailukelpoisia markka-aikaan, mut kylhän näitä on hauska miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni perustaa väitteensä sille, että vuonna 95 tienasi 10000mk ja nyt 10 000€/kk.
Unohtavat sen, että yleensä työkokemuksen, työtehtävien yms myötä palkkakin nousee.
Minä tienasin vuonna 2001 noin 6,9€/h.
Nyt vuonna 2022 tienaan 25€/h.Palkka siis 3,5 kertainen jee!
Mitään tekemistähän ei ole sillä, että toinen tehtävä oli mainosten jakajan kesätuuraus ilman aiempaa työkokemusta, toinen tehtävä taas rakennusinsinööri 15v kokemuksella..
Minulla on palkka 2009 10e tunti ja katsoin, että jos olisin samoissa hommissa ja ilman kokemuslisiä niin tienaisin jo 12,5-13e tunti. Kuntapuolella ei ole mitenkään huikea tuo palkkakehitys.
Paperitehtaan työntekijällä varmaan oli, parempikin. Muistan, kun itse hinnoitteli itseni ulos työmarkkinoilta 15 000 markan kuukausipalkkapyynnöllä jonakin viimeisistä markkavuosista. Oli vähän "vaativampi" työ, mutta parhailla duunareilla olikin parempi kuin toimistotyöntekijöillä.
Ensimmäinen päiväpalkkani hamassa nuoruudessa 1970-luvulla oli jotain 65 markkaa. Saman alan ammattilaisilla se oli n. 75 mk.
90-luvun puolen välin jälkeen opiskelleena pidettiin silloin kyllä yli 20 000 euron palkkaa ihan satumaisena. DI:n alkupalkka oli tuolloin varmaan 12-14 000 markkaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vanha sanomalehti 70-luvulta löytyi vintiltä, hintoja sai ihmetellä.
Kuulemma silloin tuntipalkka oli 4,5 markkaa eli naisilla ehkä puolet siitä
Vuonna 1971 vaihdoin kaupan tiskin takaa tehdastyöhön. Tuntipalkka oli 3 markkaa. Ja meitä "suuria ikäluokkia" vielä kadehtivat jotkut.
Mulla se oli 6000mk/kk. Vähän ennen kuin muuttui euroksi.
Mulla oli 90-luvulla palkka 7000 mk kuukaudessa korkeakoulutettuna. Työtiloista, työmatkoista ja työvälineistä ei kitsasteltu silloin, niin kuin myöhemmin, mikä oli mahtavaa.
Valmistuin insinööriksi 1997, ensimmäisen työni palkka oli 9000mk/kk. Se oli normaali lähtöpalkka vasta valmistuneelle suunnitteluinsinöörille.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun puolen välin jälkeen opiskelleena pidettiin silloin kyllä yli 20 000 euron palkkaa ihan satumaisena. DI:n alkupalkka oli tuolloin varmaan 12-14 000 markkaa kuussa.
80-luvun lopussa näin appiukon tilinauhan, ja hänen palkkansa oli aivan käsittämätön, 17000mk. Suuren yhtiön keskijohtoa.
Eka työpaikassa 17mk tunti. Bensa maksoi 3,3mk/l. Uusi Baikal haulikko 790mk, nyt uusi yli 500e.
Kyllä ne palkatkin on nousseet. Mulla oli joskus tuntipalkka 16 markkaa, nykyään ei 16 euroakaan ole mikään erityisen suuri tuntiliksa. Tienaan duunarina reilut 3 000 kuukaudessa eli melkein 20 000 markkaa!