Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisi lisätä henkistä yhteyttä kumppanin kanssa?

Vierailija
27.06.2022 |

Arki sujuu ok, mutta itse kaipaisin syvempää yhteyttä ja kipuilen aika paljon asian kanssa. Kaipaan semmoista yhteenkuuluvuuden ja läheisyyden tunnetta, pientä kosketusta ohimennen, välillä pitempää lähekkäin oleilua vaikka sohvalla, silmiin katsomista, hellyyttä, välittäviä sanoja, hymyä.

Olemme tässä asiassa erilaisia, puolisoni ei tunnu näitä niinkään kaipaavan. Hänelle hyvä suhde on se että arki rullaa kivasti ja ei riidellä, käytännön asiat sujuu. Hän on käytännön ihminen, ei juuri tunteistaan ja ajatuksistaan syvällisempiä puhu. Tykkää, että yhdessäolo on enemmän yhdessä tekemistä kuin keskustelua ja ajatusten jakamista. Saati tunteista puhumista.

Koen välillä isoa tarvetta tunteesta, että olen tärkeä ja rakastettu, kun yhdessäolo on vain niin konkreettisia askareita tai tekemistä. Puoliso on ehkä muutenkin vähän adhd, hänen on vaikea keskittyä pitkään johonkin asiaan kuten keskustelemaan. Ajatukset liikkuvat pian jossain muualla, samoin katse, on vaikea saada välillä katsekontaktia. Joskus hän vaihtaa huonettakin, jotenkin ei vain pysty olemaan läsnä ja paikallaan pitkiä aikoja. Minusta on tosi häiritsevää välillä koittaa jutellakin, jos ei meinaa katsekontaktia löytyä. Ja välillä nuo ruudut, telkkari tai kännykkä, vievät myös läsnäolon.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Ootteko löytäneet keinoja läheisyyden tunteen lisäämiseen? Helpoin on tietysti aloittaa itsestä ja koittaa vaikuttaa omaan suhtautumiseen. Yritän ymmärtää että olemme erilaisia, ja toista näkökulmaa. Se ei poista tarvettani henkisestä yhteydestä ja läheisyyden tunteesta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kaipaan. Vaikka puheenaihe olisi sitten kauppalista tai muu arkinen asia, niin et toinen olisi läsnä tilanteessa ja olisi katsekontakti ja yhteys toiseen. En ole löytänyt ratkaisua, kun yksin on aika vaikeaa kahden välistä yhteyttä luoda.

Vierailija
2/5 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Mies on jotenkin koko ajan askeleen edellä, ei ole läsnä tilanteessa vaikka minnekään ei olisi kiire. Sellainen läheisyys ja pienet kosketukset kesken päivän hommien jäivät muutaman ensimmäisen vuoden jälkeen pois. Ei koske minua, jos minä kosken häntä niin katsoo vähän kummissaan. Periaatteessa kun pyydän että keskustellaanko nyt asiasta x, se voi sujuakin pienen hetken, kunnes huomaan että katse ja ajatukset on siirtyneet ihan muualle kesken kaiken ja varoittamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin miettisin sitä, että onko omalla kohdalla kenties jotain tunne-elämän ongelmia jos ei koe saavuttavansa toista ihmistä. Kun useinmiten se vika on ihan siinä omassa kyvyttömyydessä saada toiselta sitä viestiä itselleen. 10%:lla suomalaisista naisista on aleksitymia ja tämä luku on huomattavasti suurempi nuoremmissa ikäuokissa, joten tunne-elämän vaikeudet ei ole mitään harvinaisia ongelmia. Ongelmia voi olla silloinkin kun jää hieman diagnosoitavuuden alle. 

Vierailija
4/5 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen yhteys. En tiedä näin aamulla. Keskustelun jatkuva tarve voi mennä kiusaamisen puolelle. Olen oppininut että mun mies näyttää tunteensa tekojen kautta.

Vierailija
5/5 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista ei voi muuttaa.