Mistä kipu sydämessä johtuu?
Mulla on ollut jo muutaman kuukauden/viime viikkojen sisällä esiintynyt useammin sellasta kipua sydämmessä jota on niin vaikeeta selittää. Oon vasta 18 vuotias, ja se vähän huolestuttaa että mikä tää kipu on ja mistä se johtuu. Ei esiinny missään tietyssä tilanteessa, ei rasituksessa tai mitään, viimeksi tänään kun istuin ja eväitä söin. Yritän kuvailla kipua mahdollisimman hyvin: ensinnäkin, yleensä tunnistan millon kipu on tulossa, se varottaa sellasella oudolla tunteella, ihanku ois joku paniikkikohtaus tulossa. Tulee eka semmonen jännä kipu ihan rinnan keskiosaan ja leviää nopeasti kohti koko rintaa. Tuo siis kestää yhteensä ehkä 3 sekuntia, kipu ei itsessään ole lamaava, mutta se miltä se tuntuu on tosi pelottavaa. Siihen myös tulee semmonen kuuma/polttava tunne koko rintaan hetkeks. Ensimmäisen kerran kun tämän sain, luulin että saan sydänkohtauksen. Se tuntuu just niinku sydän pysähtyis tai et sydän puhkeais ja veri lähtis leviämään rintaan. Mietin kun mulla on todettu ahdistuneisuushäiriö, mutta en oo ikinä elämässäni saanu siitä fyysisiä oireita. Ja tosiaan tilanne missä ton tunteen saan, voi olla ihan mikä tahansa, ei mikään ahdistava hetki. Kun se tunne tulee (vaihtelee tosi paljon kuinka usein) se laittaa miettimään että nyt joku on pielessä.
Kommentit (8)
Ehkä närästys, oletko huomannut kun olet syönyt esim. rasvaista ruokaa, juonut paljon kahvia, limpparia, energiajuomia ym.?
Mutta, mene lääkäriin, ei voi täällä palstalla tietää onko sittenkin sydänoireita vai jotain muuta.
Voisi olla nikamalukko, käy kiropraktikolla ja/ tai hierojalla.
Sain itse koronarokotteen jälkeen vastaavan "sydänkohtauksen".
Mulla on ollut sydän/rintakehä/lihas/luu-en tiedä mitä oireita silloin tällöin. Olen kolmekymppinen nainen. Oireet alkoivat noin saman ikäisenä, ehkä 18-vuotiaana. Välillä on kuukausia, ettei ole mitään oireita.
Nuorempana kerroin lääkärille ja lääkäri oli kertomukseni perusteella sitä mieltä, että hyvänlaatuisia rytmihäiriöitä jotka kertovat terveestä sydämestä nuorella ihmisellä. Lääkäri sanoi, että nuorilla voi olla sellaisia.
Joskus myöhemmin olen kertonut lääkärille uudestaan ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei ole sydämen vaivoja, vaan pieniä rytmihäiriöitä voi olla ja jotain muuta kipua sitten sen lisäksi, muista lihaksista tai muualta rintakehästä.
Tunne on joskus rytmin muuttuminen, nopeat lyönnit pari kertaa tai hyppääminen lyönnin yli tai pari hidasta ja pari nopeaa lyöntiä.
Joskus tunne on yhtäkkinen kova kipu sydämen kohdalla, siis keskellä rintakehää hieman vasemmalla puolella. Milloinkaan se ei ole eri kohdassa. Kipu on "noin nyrkinkokoinen". Se viiltää ja pistää lujaa. Jos seison joudun menemään kyykkyyn kivun takia. Yritän silloin vain painaa rintakehääni ja rauhoittua ja odottaa, että kipu menee ohi. Kipu kestää vain noin viidestä kahteenkymmeneen sekuntia tai enintään ehkä vajaan minuutin.
Joskus kipu alkaa kohtauksena, loppuu pian ja toistuu muutaman minuutin sisällä kovana ja loppuu taas.
En tiedä vieläkään mikä kipukohtaukset oikeasti aiheuttaa. Kipu on kovaa ja joudun sen takia aina heti keskeyttämään sen mitä olen ollut tekemässä ja olemaan paikoillani rintakehääni pidellen. Jos olen seurassa ja yhtäkkiä painan rintaani kipeä ilme kasvoilla niin joudun vaan sanoamaan, että sain sydänpistoksen, ei hätää, ja sitten odotan kyyryssä, että se menee ohi.
Näitä kohtauksia on tullut noin muutaman kerran vuodessa. Joskus useammin ja joskus harvemmin.
Koronarokotettu otaksun. Onnea vaan.
Mummoikäinen, oikeasti sydänsairas täti tässä luki kirjoituksesi, ja ensimmäinen ajatukseni on, että kipusi ei johdu sydämestä, vaikka suunnilleen sillä kohtaa tuntuukin. (Sydän ei muuten ole rinnan keskiosassa, vaan keskiviivalta vasemmalla puolella.)
Tässä muutama asia, joita olen kardiologilta oppinut sydänoireista:
- sydänperäinen kipu pahenee rasituksessa ja helpottaa levossa
- jos pystyt sormella osoittamaan täsmällisen kohdan, jossa kipu tuntuu, se ei johdu sydämestä
- sydänperäinen kipu tuntuu koko rintakehällä ja usein myös selässä
- sydänperäinen kipu on puristavaa, se saattaa muistuttaa närästyksen tunnetta, ja siihen liittyy nihkeä, kylmänhikinen iho ja hengenahdistus (siis tuntuu siltä ettei saa happea)
Kerroit että kipu tuntuu "just niinku sydän pysähtyis tai et sydän puhkeais", mutta ethän oikeasti tiedä, miltä sellainen tuntuu. Jos sinulla oikeasti olisi sydämessä jotain vikaa, niin kyllä se olisi löydetty koulun terveystarkastuksissa ja sinut olisi lähetetty tarkempiin tutkimuksiin.
Rintakehällä on muitakin kudoksia, joista kipusi voi johtua - lihaksia, rustoja, luita. Jokin äkillinen vihlaisu, lihaskramppi tai vastaava voi säikäyttää sinut, ja ahdistuneisuushäiriösi takia kipu tuntuu vielä voimakkaammalta. Mutta mainitse asiasta, kun seuraavan kerran käyt sairaanhoitajan tai lääkärin luona.