Pöytätuuletin ollut päällä jo monta päivää putkeen
Saakohan sitä pitää jatkuvasti päällä? Paljonkohan sähköä se vie?
Kommentit (18)
Sitä joutuu käyttämään joskus tietokoneelle, koska tietokonealustojen taso on heikko, eivät tuuleta tai kuuluu outo rahina.
Ei ne pelkät tuulettimet vie kuin muutamia kymmeniä watteja niin ei tuollaista kulutusta edes huomaa sähkölaskusta.
Sellainen siirrettävä ilmastointikone jossa on kompura ja kaksi isompaa puhallinta vie sitten jo 1-2kW käydessään eli se nielee jo ihan tosissaan sähköä.
Teille menee kaik olkiluodon sähkö 🙈
Lidlissä oli pöytätuuletin, sen ottotehoksi oli merkitty 45 W.
Minulla on pöytätuuletin ja tornituuletin molemmat ykkösteholla.
Minulla oli viime kesänä helteiden aikaan melkein koko ajan päällä. En edes huomannut eroa sähkölaskuun heinäkuulta vs. vaikkapa sähkölaskuun huhtikuulta. Ei nuo pöytämallit paljon mitään kuluta. Isot siirrettävät ilmastointilaitteet sitten juttu erikseen.
Kiitos vastauksista.. en kyllä ymmärrä wateista mitään. Mietin vain.. siis voiko se itse tuuletin kuumentua liikaa ja saako sitä siis pitää jatkuvasti päällä? Pidän ihan yötäpäivää.
Joku pari vuotta vanha Prismasta ostettu Alaska.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.. en kyllä ymmärrä wateista mitään. Mietin vain.. siis voiko se itse tuuletin kuumentua liikaa ja saako sitä siis pitää jatkuvasti päällä? Pidän ihan yötäpäivää.
Kyllä sinä huomaat, jos se kuumentuu. Sitten tietysti laitat pois päältä, ettei tule palovaaraa. Yleensä ne kyllä sammuvat itsekseen ennen kuin ehtivät kuumentua liikaa. Kuumentuminen on merkki siitä, että laite on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla jääkaappi ja pakastinkin koko ajan päällä. Sähkölaitteita nekin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Siinä ei ole sellaisia massoja mitkä varastoisi lämpöä sellaisissa määrin että esim. tunnin käytön jälkeen tapahtuisi enää mitään muutosta moottorin lämpötilassa.
Ja kun sähköverkosta otettu teho on tosiaan vain muutama kymmenen wattia, niin lämpöä ei edes juurikaan muodostu, sähkömoottorin hyötysuhdehan on aika korkea. Toki kaikki tämä teho muuttuu kyllä lämmöksi tilassa jossa tuuletin sijaitsee, ilman liikuttaminenkin fysiikan lakien mukaan generoi lämpöä.
Tuuletintahan ei ole järkeä jättää yksin sinne asuntoon surisemaan, sillä sehän ei viilennä asuntoa. Ei siinä ole mitään jäähdytyslaitteistoa.
Ei kuluta sähköä eikä ole vielä hajonnut; mulla päällä jo vuosia 24/7/365, pieni heikko. Jos viilentää ilman, siitä en tiedä.
Minä mietin voiko pöytätuulettimen jättää päiväksi päälle koiraa varten, kun itse olen töissä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tuuletintahan ei ole järkeä jättää yksin sinne asuntoon surisemaan, sillä sehän ei viilennä asuntoa. Ei siinä ole mitään jäähdytyslaitteistoa.
Jäähdyttää se silloin, jos ulkona on viileämpää ja tuuletin on avoimen ikkunan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Siinä ei ole sellaisia massoja mitkä varastoisi lämpöä sellaisissa määrin että esim. tunnin käytön jälkeen tapahtuisi enää mitään muutosta moottorin lämpötilassa.
Ja kun sähköverkosta otettu teho on tosiaan vain muutama kymmenen wattia, niin lämpöä ei edes juurikaan muodostu, sähkömoottorin hyötysuhdehan on aika korkea. Toki kaikki tämä teho muuttuu kyllä lämmöksi tilassa jossa tuuletin sijaitsee, ilman liikuttaminenkin fysiikan lakien mukaan generoi lämpöä.
Tuulettimen viilennysteho kyllä perustuu siihen, että ilmamassat törmätessään hidastavat partikkeliensa liikkeitä.
tarpeeksi kauan kun propelli pyörii niin se tuuletin lopulta lähtee lentoon.
äläs sitte ihmettele kun ei missään näy... matkannut kaupungin toiselle laidalle.
😅
Entisessä asunnossa vähän suurempi tuuletin oli käytännössä 24/7 päällä huhtikuusta marraskuuhun. Asunnossa ei yksinkertaisesti voinut oleskella ilman sitä.
Minulla pöytätuuletin ja valtava lattiatuuletin melkein koko ajan täysillä pohisemassa itseä kohti.
Sähköä menee valtavasti, mutta jos toisessa vaakakupissa on hengenlähtö niin hirmu pitkään ei tarvitse puntaroida.