Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä lapset päättää mitä syödään?

Vierailija
17.10.2006 |

Eli saako lapset päättää esim kauppaan lähtiessä tai kaupassa päivän ruuan? Mitä valitsevat? Niin ja lasten ikä tietysti vaikuttaa.

Tuli mieleen vaan kun oma lapsi (3,5v) halusi tänään välttämättä ostaa kaupasta fetajuustoa. Sitten valittiin sen kanssa syötäväksi tomaatti pussi pastaa. Jälkkäriksi tuli mansikka viilikset. Oli kyllä ihan hyvä ateria lapsen valitsemaksi. Olisin kuvitellut hänen valitsevan karkkia ja limua. Yllätyin positiivisesti :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisemmin nauti arkiruokien keksimisestä.

Vierailija
2/15 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa kyllä päättää tyyliin jos kysyn, että syödäänkö tänään kanaa vai kalaa ja syödäänkö sen kanssa perunoita ja makaronia jne. tähän tyyliin siis eli 2 vaihtoehtoa jotka on mulle ihan sama kumpaa laitan.

Joskus saa päättää kaupassa kyllä jos aion laiskotella eli mennään valmistiskille ja poika katsoo mitä söisi. Jos pojalta kysyttäis MITÄ se haluaa syödä niin vastaus on takuuvarmasti aina " maksalaatikkoa" =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kovasti toivoo vaikka makaronilaatikkoa, niin kyllä aika usein sitä toivetta noudatetaan. Sen sijaan jos kaupassa käydessä toivoo jäätelöä tai vastaavaa, niin sellaisia herkkuja ei sitten kyllä osteta hänen toiveestaan useinkaan.

Ikää 2,5v.

Vierailija
4/15 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtona on vaan että se on kuunon lämmintä ruokaa ri mitään herkkua. ja ihan hyvä vaihtoehtoja tulee : usein lohipastaa joskus hodareita tai ranskiksia. musta toi on kiva tapa ja kaikki perheen jäsenet saa vuorotellen lempiruokiaan :)

Vierailija
5/15 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan tuon ikäisenä. Sitten vanhempana voidaan ottaa toiveet huomioon, mutta 5-vuotiaan ruoasta päättävät vain ja ainoastaan aikuiset.

Vierailija
6/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavahan se on, että lapselle maistuu ruoka. Mielummin sitä syö jotain hyvää kuin pahaa. Muttei aina voi kyllä sitä lemppariruokaa syödä. Tosin meillä aikapaljon lapset ovat kaikkiruokaisia, joten nirsoilua tulee harvoin.

Toisinaan on sellaisia päiviä, että lapset saavat yhdessä suunnitella mitä syödään koko päivän ajan (siis aamu- ja iltapalat, lounas ja päivällinen, sekä 2-3 välipalaa). Mutta ehtona on se, ettei saa olla pelkkiä herkkuja, vaan pitää olla jotain terveellistäkin mukana.

Jos ostetaan lapsille pilttiruokaa, niin saavat kyllä valita itse mitä haluavat syödä, samoin kun ollaan roskaruokailemassa/pizzailemassa/raflailemassa niin saavat valita omat syömisensä.

Lapset 5v ja 2v 9kk. Kuopus 9kk syö kyllä sitten sitä mitä me aikuiset tarjoamme, hänellä ei ole vielä valtaa sanoa mitä syö :)

Vierailija
7/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. hampurilaisia/ pitsaa toivoo niin silloin kyllä vanhemmat päättää koska niitä haetaan...yleensä toivookin ihan normaalia kotiruokaa..

Vierailija
8/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska lapsia on kolme ja siten toiveitakin kolme niin mä päätän useimmiten.

Ja jos olen ostanut esim. kolmen päivän ruuat niin voin kysyä että syödäänkö tänään kalaa & muussia, jauhelihakastiketta perunoiden kera vaiko riisiä ja kanaa sillä joka tapauksessa noi kaikki kolme syödään lähipäivinä.

Vierailija
9/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrs_Starlight:

Meillä 1-vuotias saa valita ravintolan listasta ruoat itselleen ja aikuisille. Samoin viinit.

Vai että lapsi valitsee teidän ruoat ja viinit, ja ikää lapsella on 1v. kyllä teillä on sitten fiksu muksu, meneekös sillä pitkään lukea koko lista vai käyttekö aina samassa paikassa niin kersa osaa listan jo ulkoa?

Vierailija
10/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn joko siten, että lapset/lapsi päättää lämpimän ruuan ja minä teen siihen vain salaatin seuraksi tai pyydän miettimään mikä kasvislisäke sopisi ruokaan. Edellinen on itselleni helpompi vaihtoehto, mutta jälkimmäinen opettaa lasta pohtimaan myös terveellisempiä valintoja ruuan suhteen.

Lapset jo kouluikäisiä.

Vierailija
11/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kysyn, mitä tänään syötäisiin ja saan monesti hyviä vastauksia. Joskus sitten ehdotukset ovat tyyliin " sokeria ja lisäaineita" , jolloin on meidän aikuisten vastuulla ostaa jotain muuta ruokaa. Eikä meillä ruuat jää syömättä sen takia, että lapset eivät osaa päättää, mitä tänään syötäisiin.

Vierailija
12/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä kauppaan lähtiessä kyselen että onko toiveita mitä tällä viikolla syödään . toiveita ihan tavalliset makaroonilaatikko,makkarasoppa ym. . meillä on kyllä kaikkiruokasta porukkaa , kaikkee pitää maistaa mut pakko ei ole syödä . Ravintolassa jokainen syö ihan mitä haluaa . ruokajuoma on mun mielestä maito sitä ei saa koskaan itse muuksi valita .

Vierailija
13/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokia ei saa päättää, eikä ole vielä ollut toiveitakaan erityisemmin. On kai totutettu siihen, että sitä ruokaa syödään, mitä nenän eteen tulee. :) Välipaloissa annan vaihtoehtoja, joista voi sitten itse valita.

Joskus olen kysynyt, että mitäs ruokaa otettais, ja vastaus on melkein poikkeuksetta " mehujää" , joten täyttä valinnan vapautta ei meillä voi antaa edes välipaloissa. ;)

Vierailija
14/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mrs_Starlight:

Meillä 1-vuotias saa valita ravintolan listasta ruoat itselleen ja aikuisille. Samoin viinit.

Vai että lapsi valitsee teidän ruoat ja viinit, ja ikää lapsella on 1v. kyllä teillä on sitten fiksu muksu, meneekös sillä pitkään lukea koko lista vai käyttekö aina samassa paikassa niin kersa osaa listan jo ulkoa?

Vierailija
15/15 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään mitkään karkki jätski ym. herkut ei mene läpi, mutta

jos osaa jotain oikeaa ruokaa ehdottaa, niin sitten kyllä tehdään.

Yleensä kyselen silloin kun itselläni ei ole mitään ideaa ruoan suhteen ja on aivan sama mitä RUOKAA laitetaan.

Lapsestakin on mukavaa, kun saa osallistua sillä tavalla perheen puuhiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi