Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään ekaluokkalaisen oletetaan/odotetaan osaavan niin paljon??

Vierailija
19.08.2008 |

Pitäisi osata uida, ajaa pyörällä, lukea, kirjoittaa, laskea.

Pitäisi olla vähintään 2 harrastusta (liikunnallinen + joku muu)

Miksi?

En minäkään osannut noista asioista mitään, kun menin ekalle ja arvatkaapa mitä! Osaan nykyisin kaikkea ja vähän enemmänkin! Olen opiskellut tarpeeksi (mm. yliopistotutkinto) ja harrastanut olen vaikka mitä, nykyään vain kuntosalia ja lenkkeilyä.

Mitenkä olisin parempi ihminen, jos olisin osannut nuo asiat mitä nykylapsilta vaaditaan jo ennen koulua? Olen kuitenkin kasvanut aivan normaaliksi ihmiseksi vaikken ollut käynytkään kielikylpypäiväkotia enkä ottanut ekalla luokalla vieraaksi kieleksi kiina tai venäjää.

Kertokaa siis tyhmälle! (tietäisinkä vastauksen, jos olisin lukenut 4-vuotiaana?) :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ketkä ovat epäonnistuneet kuka missäkin haluaa, että Nico-Petteri osaa kaiken ja vielä enemmän. Minua moinen ärsyttää suunnattomasti! Lapsi saa olla lapsi vain kerran, niin pääasia että hän on itse tyytyväinen ja rakastettu!

Vierailija
2/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritoten kun mun lapset eivät ole olleet kiinnostuneita harrastamaan 10 lajia viikossa, eivät osaa uida yms.

Kai se on niin kuin 2 sanoo, suoritusyhteiskunta vaatii että kaikkea pitää osata jo pienenä. Sitä oikein ihannoidaan jos lapsi on "ikäisiään edellä".

Lisäksi mua ärsyttää se, että vain yhdenlaisella luonteenpiirteellä on nykyään merkitystä, eli lapsen pitäisi olla hirveän ulospäinsuuntautunut ja aina valmis kaikkeen. Unohdetaan että yhteiskunnassa tarvitaan myös toisenlaisia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osata lukea eikä sitä vartenhan sinnen kouluun mennään. Uiminen ja pyörällä ajaminen tietysti kertoo jotain lapsen motoriiikan kehityksestä ja yleensähään jo 4-5 vuotiaat oppii ajamaan pyörällä jos vain on mahdollisuus siihen. uimisen ehtii oppia myöhemminkin. Mutta pointtini on että jokainen vanhempi voi itse katsoa peiliin ja miettiä mitä vaatii lapseltaan tai tehdä myös sen valinnan että lapsi saa olla vielä täysin lapsi ekalla/tokallakin. itse olen ainakin näin tehnyt enkä kadu.

Vierailija
4/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

appareita,

Vierailija
5/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ystäväperheistä, missä ihmetellään kovasti, ettei lapsemme harrasta mitään kunnollista (siis lajia, missä valmentaja). Mikä ei todellakaan kenellekään perheessämme ole ongelma. Mutta muille asiat tuntuu olevan elämää suurempia :)

Vierailija
6/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pk-seudulla ja kävin kouluni myös täällä 90-luvulla. Meidän eskariryhmässä oli YKSI tyttö joka osasi ennen koulun alkua vähän lukea, hänkin sellaisilta vanhemmilta joilla oli suoritusmeininki kotona.

Itse harrastin ekan luokan ajan kuvataidekoulua ja muistan, kun siellä sanottiin että saa piirtää ihan omalla tyylillä. Tein jonkun tikku-ukon ja siitä nousi meteli.

Vierailija
7/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän niitä opeteta eskarissakaan. kynän käyttöä olisi hyvä olla harjoitellut, jotta ei koulussa kestäisi kauan tämän taidon hankkimiseksi.

Mielestäni näitä taitoja olisi hyvä osata:

- kengän nauhojen solmiminen

- kynän käyttö

- saksien käyttö

- oman nimen, osoitteen ja puhelinnumeron sekä vanhempien nimien muistaminen

- tien ylitys

- pyörällä ajo

Uinti olisi plussaa, koska on perustaito kuitenkin. Mutta viimeistään kouluiässä tämä taito tulisi jo ihan oman henkikullankin takia hankkia. Luistelusta ja hiihdosta perustaidot, jotta pysyy koulussa muiden mukana.

Vierailija
8/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i jokainen vanhempi voi itse katsoa peiliin ja miettiä mitä vaatii lapseltaan tai tehdä myös sen valinnan että lapsi saa olla vielä täysin lapsi ekalla/tokallakin. itse olen ainakin näin tehnyt enkä kadu.

[/quote]

Vierailija
9/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari päivää sitten oltiin ihmeissään,kun ei ekaluokkalainen muka vielä osaa lukea!Mutta tää onkin av......

Vierailija
10/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että kaverimme jotka asuvat Helsingissä, Espoossa, Nurmijärvellä jne. käyvät aina ensiksi tavatessamme läpi harrastukset ja osaamiset, tyyliin "ai jaa, kyllä meidän Ada ui jo viime talvena 25 metrin altaan päästä päähän" ja "me vaan otettiin kylmän viileesti apupyörät pois ja kyllähän se ensin oli ihan polvet ruvella...".

Musta tuntuu että täällä maakunnissa ollaan vähän armollisempia. Pyörällä ei edes saa käydä koulussa ennen kolmatta luokkaa, vaikka asutaan ihan vieressä. Uimakoulussa käydään jo päiväkodissa, mutta ei ole kukaan kysynyt osaako ekaluokkalaisemme uida. Ja ehkä tuota luistelua ja hiihtoa tulee harjoiteltua helpommin ihan omatoimisesti kun on lunta ja pakkasta.

Lukemista, kirjoittamista yms. ei odotettu. Kun juttelin keväällä eskariopen kanssa kevätkeskustelussa, kertoi että n. puolet osaa lukea puolet ei, ne jotka osaa, suurimmalla osalla lukutaito vaan yhtäkkiä "loksahti" paikoilleen. Lukemista ei erityisesti eskarissa opetettu.

Mun mielestä koulun asettamat vaatimukset on olleet lähinnä jonkun listaamia ihan perustaitoja, kuten juuri omista tavaroista huolehtimista ja tyyliin ruokailua ja kengän nauhojen solmimista. Muuta ei ole vaadittu.

Vierailija
11/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä ei saa vaatia lapselta.

Vierailija
12/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat voimme itse ryhtyä taistoon tätä kilpailuyhteiskuntaa vastaan. Näin tulee vähemmän onnettomia vankiloihin, sairaaloihin ja hautuumaille.

Aloitan itse.

En aio painostaa lastani harrastuksiin omien tarpeitteni mukaan.

En aio väenväkisin yrittää selittää kaikkia maailman asioita vain sen takia, että hän tietäisi enemmän kuin muut. Jos lapsi on itse kiinnostunut, asia on eri.

Haluan tukea lapseni kehitystä, mutta en halua tehdä hänestä näyttelyesinettä.

Vierailija
13/13 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eskarissakin oleva kuopus osaa nuo kaikki. Ei ole vaadittu, on itse halunnut oppia ja harrastaa.

Lukemaan ja laskemaan oppii koulussakin, mutta kyllä minusta hiihtäminen, luistelu, pyörällä ajaminen ja uimataito ovat Suomessa kansallistaitoja. Esim uimataidosta on suoranaista hyötyäkin jos vanhemmat yhtään vievät lastaan uimaan. Onhan se huomattavasti turvallisempaa, kun lapsi osaa uida!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi