Uusperheessä lapsilisät..
eli voiko uusperheessä (avoliitto) lapsilisät nostaa kumpi vaan? ja jos kaikista lapsista nostaa sama henkilö tuleeko silloin sisarkorotus kaikista vaikkakaan eivät biologisesti samaan parveen kuulukaan? meillä siis miehellä kaksi lasta ja itselläni yksi..
Kommentit (4)
Olemme siis avoliitossa, ja miehelläni on yhteishuoltajuus kaikkiin lapsiinsa.
Tietysti jos olet adoptoinut miehesi lapset voit nostaa kaikista lapsista lapsilisät ja siten saada sisaruskorotukset.
Ymmärsikö tuosta edellisestä viestistä mitään?
osittain sain selvän mutta ymmärsinköhän oikein :) siis minulla on yksi lapsi ja miehellä kaksi ei siis yhtään yhteistä ja kaikki asuvat kanssamme niin saako tässä tapauksessa kumpi vaan nostaa lisät ja saako korotusta vai tarviiko olla biologinen vanhempi?
minulla yksi lapsi, miehellä kaksi lasta ei yhteisiä lapsia.. kaikkien lasten lapsilisät tulee tililleni ja kaikki korotukset tulee vaikka eivät ole " mitään sukua" minulle ;)
hyvää talven jatkoa :)
Jos miehesi nostaa kaikkien kolmen lapsen lapsilisät, hän saa ne korotuksilla.
Jos sinä nostat lapsilisää, saat vain oman lapsesi lisän ilman korotuksia ja sitten miehesi tai tämän ex saa loppujen kahden lapsen lisän, joista toisesta korotus.
Saikohan tästä nyt selvää...
Eli biologisen vanhemman on mahdollista nostaa kaikkien lapsiensa lapsilisät toisen vanhemman suostumuksella, olipa toinen vanhempi aina sama tai eri. Silloin niihin lasketaan sisaruskorotus, jos kaikki lisät tulevat kaikki samalle henkilölle, muuten korotusta ei lasketa.
Meillä mieheni nostaa yhteisten 2 lastemme sekä hänen ensimmäisen avioliittonsa lapsen lapsilisät, kela lähetti lapun jossa informoivat että olisi hänen kannattavinta hänen ne kaikki nostaa (joo, uskomatonta että kela sen lähetti, pitäisi varmaan kehystää seinälle) sen jälkeen kun mieheni lapsi muutti meille.