Tajuttiin vasta eilen, että miehen ex on huijannut kelalta
viimeisen parin vuoden aikana lähemmäs kymppitonnin. Me on koko ajan luultu, että tämä ex asuu virallisesti yhdessä uuden äijänsä kanssa, mutta mies onkin kirjoilla vanhempiensa luona ja nainen nostaa asumistukea ja yksinhuoltajakorotusta. täälläkin aina motkotetaan jos joku " kadehtii" noita tukia, mutta miettikääpä millainen summa noista kertyy jo parissa vuodessa. Olisi pitänyt itsekin olla fiksu ja asua vaan erillään, mutta kun piti päästä naimisiin.
Kommentit (42)
ketään ei voi pakottaa muuttamaan virallisesti miehensä kanssa saman katon alle!vai muutitteko te välittömästi miehen kanssa yhteen kun tapasitte? ja miksi miehen pitäisi elättää edellisestä suhteesta oleva lapsi?
minäkin asuin vuoden miehestäni erossa ja hän kävi tapaamassa lapsiaan luonani. Siskoni ilmoitti asiasta kelaan, mutta nämä lähettivät kyselyn johon vastasin, että meillä on eri osoitteet, se siitä.
Eiköhän se ole Äidin asia elättää se lapsi! Uusi mieskin on minun mielestäni velvollinen elättämään lasta jos kerran on valinnut naisen jolla lapsi on. Yhteiskunnan ja muiden veronmaksajien velvollisuus tämän ei tulisi olla.
Se että on erilliset osoitteet ei oikeuta tukien nostamiseen, jos kuitenkin todellisuudessa asutaan yhdessä. Turha sitä on laillisuudella puolustella. Vähän itsekritiikkiä!
missä asuu. Eli asuinpaikka ei ole välttämättä sama kuin se, missä on postiosoite. Kela saa tiedot maistraatilta, ja tietenkin asiakkailtakin, kun ilmoittavat olosuhdemuutoksistaan.
Eli on käytännössä laitonta asua vakinaisesti jossain, eikä ole tehnyt siitä ilmoitusta maistraatille.
koska jossain vaiheessa asia voi tulla ilmi ja voi joutua maksamaan takaisin suuria summia. Jos jatkossakin on Kelan tukien piirissä, tarkastellaan asumis- ja muita asioita toistuvasti.
Vierailija:
Vierailija:
Haittaako se oikeasti jotain jos joku tekee noin?? Ja ei, en itse huijaa kelaa enkä mitään muutakaan laitosta mutta mitä sitten jos joku tekee noin. En jaksa välittää. Jos ei heidän omatuntoa kolkuttele niin se on voi voi.Haittaako tosiaan? Mietis vielä mistä se raha tulee. Onko sulla jotenkin se käsitys että Kelaan vaan tulee ilmasta rahaa jostakin ja se on siellä ihan vapaasti kupattavissa?? Se on verorahaa, eli meiltä kaikilta kupattua rahaa mitä nämä pummit lypsää, eikun varastaa. Tosi kiva käydä töissä ja antaa puolet tilista valtiolle, niin että sitten joku kusipääluuseri vinkuu itelleen ilmasta fyffee luukulta väärin perustein.
(joillekin voi vierailu olla monta kk) ja jos mies maksaa omasta asunnosta vuokraa tai esim. vanhemmilleen vuokraa niin silloin ei todellakaan ole laitonta!!!
jos mies on 6päivää viikossa naisen luona ja sen yhden päivän viikossa vanhempiensa luona(jossa osoite) niin silloin sekin voidaan katsoa pelkäksi vierailuksi naisen luona....mutta kuka sitä valvoo kuinka paljon viettää aikaa missäkin...
Minusta tämä on asia joka jokaisen aikuisen, perusrehellisen ihmisen pitäisi pystyä määrittelemään ihan itse!!
Jos mies oikeasti asuu muualla, ei osallistu ' perheen' kuluihin (ruokaan, vuokraan..) niin no problem. Kyllä ihan takuulla ne, jotka väärin perustein hakevat tukia tietävät tekevänsä väärin ...vaikka sit selitelläänkin että ' ei tässä mitään pahaa kun sitä ja tätä, ja mulle kuuluu, ja minäminäminä...'
ja molemmat maksoivat omat kulunsa...siis itse maksoin vuokrat ja muut omat menoni ja mies omat menonsa...eli meillä ei ollut yhteistä taloutta...
Jos ajatellaan, että asumistukeen tuo erillään asuminen lisäisi asiakkaan tuloja n 300/kk ja mahdollista sossun tukea saisi vaikka 500¿/kk => 800¿/kk* sanotaan vaikka 2000kpl=1,6m¿ *12kk ja jaettuna työikäisillä (en muista kuinka paljon tällä hetkellä, sanotaan vaikka 3,5 miljoonaa) = 5,6¿/vuosi/työikäinen huijareille. Mutta tässä on nyt laskettu hiukan alakanttiin ja todellisuudessa summa on varmasti isompi ja jos joukkoon lasketaan myös muita tukia väärinkäyttävät = pimeää työtä tekevät ja työttömyyskorvausta samalla nostavat päästäänkin jo ainakin 100¿/vuosi/veronmaksaja.
vai pitäiskö mennä kelaan ja sanoa että mun mies käytännössä asuu meillä mutta halutaan kuitenkin pitää omat kämpät,joten voisitteko laskea tukeni sen mukaan? kelassahan naurettais mulle! ja ne ei todellakaan voi edes tehdä sellaisia laskelmia koska se ei olisi normien mukaista...
Voittehan ap ilmoittaa Kelalle, jos kyseessä on huijaus.
Vierailija:
Haittaako se oikeasti jotain jos joku tekee noin?? Ja ei, en itse huijaa kelaa enkä mitään muutakaan laitosta mutta mitä sitten jos joku tekee noin. En jaksa välittää. Jos ei heidän omatuntoa kolkuttele niin se on voi voi.
Näitä viestejä lukiessa tuli selväksi, ettei näitä voi edes käräyttää, vaikka asuttaisiin tosiasiassa yhdessä, kun aina voi sanoa olevansa vierailulla. Tämmöinen asiako täytyy vaan hyväksyä?
Olen itse töissä käyvä kolmen lapsen äiti, akateemisesti koulutettu. Samoin mies ja hyvissä hommissa. Meillä on uudehko omakotitalo ja pari autoa, emme ole rikkaita, mutta sen sijaan olemme äärimmäisen onnellisia. Jos jonkun pitää keplotella tullakseen toimeen, se hänelle suotakoon, en todellakaan kadehdi sellaista. Ne tuet ovat kuitenkin tosi pieniä rahoja ja varmasti menevät tarpeeseen, jos jollain on tarve näin niitä " huijata" . Ymmärrän hyvin sen, että kun eletään tiukilla ja varsinkin kun on lapsia, niin se on vain itsesuojeluvaistoa tai jonkunlaista selviytymistaistoa yrittää saada jokainen penni mistä ikinä sitä voi varsinkin laillisesti saada, tällöin sitten asutaan vaikka eri osoitteissa, jos se sitä vaatii. Mutta kuka meistä onnekkaista sitten haluaisi vaihtaa osia sellaiseen elämään? Muutamien eurojen takia sitä ei kannata kadehtia, ei todellakaan! Ja mieluummin maksan veroja myös heidän käyttöönsä, jos se vaikka estää vanhempien mielenterveysongelmien lisääntymistä tai alkoholisoitumista, tai jos niillä rahoilla lapset saavat lämpimät vaatteet ja riittävästi ruokaa. Maailma on parempi paikka silloin, kun mahdollisimman monella on riittävän hyvä elintaso.
Vierailija:
vai pitäiskö mennä kelaan ja sanoa että mun mies käytännössä asuu meillä mutta halutaan kuitenkin pitää omat kämpät,joten voisitteko laskea tukeni sen mukaan? kelassahan naurettais mulle! ja ne ei todellakaan voi edes tehdä sellaisia laskelmia koska se ei olisi normien mukaista...
Olen kerran käräyttänyt yhdet tukihuijarit KELA:an ja ne makselee niitä+korkoja vieläkin. Eipä oo enää ulkomailla käyneet. Ko. perheen äiti varmaan arvasi että käräyttäjä olin minä koska tuli mulle itkemään että mites nyt lapset elätetään. Olis ajatellut sitä aikanaan!
no, mitenkä ne lapset sitten elätettiin?
jouduin viimesen puol vuotta käymään soskassa ennen kuin muutimme miehen kanssa yhteen,olivat siellä myös tietoisia asumisjärjestelyistämme. ja kun ilmoitin että muutamme miehen kanssa virallisesti saman katon alle..rupesi täti laskemaan ettei meidän kannata muuttaa yhteen ja ehdotti että jatkaisimme seurustelua lapsesta huolimatta entiseen malliin...kuitenkin itse koimme helpommaksi asua yhdessä virallisesti,no nytten jäämme 500e tappiolle kuukaudessa...
Toisaalta, jos kukaan ei kuppais niin voitais saada vaikkapa paremmat lapsilisät tai eläkkeet, tai lapsille mielenterveyspalveluita, kouluille rahaa ostaa värikyniä ...on sille verorahalle nääs kaikenlaista muutakin käyttöä kuin nämä varkaat jotka ei jaksa työllä elättää itseään.