3 vuotias päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle?
kumpihan olis parempi vaihtoehto? Pitääkö paikkansa että päiväkodissa olevat sairastavat enemmän kuin esim. perhepäivähoidossa olevat?
Kommentit (5)
ja yhtään päivää ei olla ainakaan vielä oltu sairauden vuoksi pois hoidosta. Sain kuulla kovat pelottelut että ovat koko syksyn kipeenä mutta hyvin toistaiseksi on mennyt!
PPH on oiva vaihtoehto, jos siellä on joku samanikäinen lapsi hoidossa.
Itse pidän enemmän PPH:ta, kun siellä on vain muutama lapsi. Meno on paljon rauhallisempaa kuin pk:ssa.
Mä olen päättänyt etten ikinä laita perhepäivähoitajalle, jos en tunne häntä. Aikaisemman kotimme lähellä perhepäivähoitajat tulivat lapsineen aina asukaspuistoon ja sen jälkeen kerääntyivät ringiksi juttelemaan. Lapset pyysivät apua muilta aikuisilta, mm pyysivät kiikussa vauhtia. Nämä eivät välittäneet. Sen sijaan lähtivät porteista ulos tupakalle ja lapset puistossa. Silloin ajattelin et vanhemmat ei todellakaan tiedä, mitä hoitaja tekee lasten kanssa ja se hoitaja on yksin niiden kanssa... toisin kuin päiväkodissa on kuitenkin monta aikuista, niin tuollaista esim tuskin tapahtuu.
3-vuotias voi viihtyä paremmin samanikäisten tai hiukan isompienkin kanssa, kuin näiden juuri 1 täyttäneiden. Jos muut ovat 1-v ja mahdollisesti vielä kävelytaidottomia niin pph:lla ei ole välttämättä mahdollista tehdä 3-vuotiasta kiinnostavia juttuja siinä määrin kuin mitä päiväkodissa voidaan tehdä.
Eli kannattaa etukäteen käydä katsomassa useammassa päiväkodissa, minkälainen meininki ja ilmapiiri kussakin paikassa on. Samoin perhepäivähoitajien kohdalla. Sitten vasta kannattaa tehdä ratkaisu oman lapsen kohdalla.
Noin yleisesti ottaen 3-vuotias on jo siinä iässä, että osaa leikkiä isommassakin ryhmässä, joten mitään haittaa ei ainakaan päiväkodista siinä mielessä ole. Sairastavuus kyllä aluksi on suurta: ensimmäisen päiväkotivuoden aikana lapsi yleensä saa aika montakin virustartuntaa. Mutta niinhän voi käydä myös perhepäivähoitajankin luona. Ei ole mitään yleismaailmallista sääntöä siitä kumpi hoitomuoto olisi parempi, sehän on täysin riippuvainen niistä tietyistä ihmisistä eli hoitajista.