Kateellinen puolison työstä
Maailman mittakaavassa typerä ongelma, mutta haittaa omaa arkea ja tekee mieli avautua anonyymisti. Ehkä saan täältä vertaistukea tai hyviä näkökulmia asiaan. Ei pliis ilkeilyä!
Puolisolla on vuosien ahkeran kouluttautumisen seurauksena mielenkiintoinen ja kiva työ. Viimeisin tutkinto on viimeistelty, kun meillä oli jo lapsia ja olin itse hoitovapaalla. Hänellä on jonkin verran illallistapahtumia ja työmatkojakin, joista tämä oma kateus kumpuaa. Tuntuu että itse en pääse koskaan minnekään ja jos mennään ulos syömään, niin tyyliin heseen. Puoliso illastaa milloin missäkin nimekkäissä ravintoloissa ja nyt viimeisimpänä otti työmatkalla hotellihuoneen sellaisesta hotellista, missä olen itsekin jo pitkään halunnut käydä. Asian hän esitti hyvin kasuaalisti, että "tämä nyt oli tämän kaupungin X toimipisteen vieressä, niin on sitten huomenna lyhyt matka kokoukseen". Tietää että olen toivonut pääseväni samaiseen hotelliin. Tiedän kyllä, että nämä ovat hänelle työtä/työaikaa ja nyt kun aloin kirjoittamaan ajatuksiani auki, niin huomaan miten tyhmää ja lapsellista tämä on, mutta en voi sille mitään, että asia hiertää minua ja tavallaan myös parisuhdetta. Olisi minustakin ihan jees illallistaa ilman huolen häivää silloin tällöin, sen sijaan että retuutan täällä uhmakkaita lapsia nukkumaan. Puolisolta ei heru ymmärrystä asiaan :(
Apua?!
Kommentit (18)
Itse päässyt/lähtenyt miehen työmatkalle mukaan (hän itse kysyi mukaan), illalla sitten syömään ja hotelliin yöksi. :) Kyllä siellä päivällä keksi itselleen tekemistä. Laittakaa lapset hoitoon isovanhemmille ja lähtekää yhdessä?
Ap:n mies ei halua naista mukaan, joten turha ehdottaa tämmöistä. Mies varmasti keksii tekosyitä. Haluaa omaa aikaa ja ymmärtäähän sen, kuka jaksaa kitiseviä kakaroita.
Olet siis loman ja hemmottelun tarpeessa! Puolison työ ei oo sinulta pois mutta voisit itse sekä yhdessä puolison kanssa miettiä miten sullakin olis hyviä hemmotteluhetkiä tarpeeksi usein. Pitkällä tähtäimellä kannattaa tietysti miettiä myös omia uraratksisuja. Kuitenkin moni ns. hienonkuuloinen työ, johon liittyy edustamista on myös tosi kilpailtu ja stressaava ja myös vapaa-ajalla sitova. Arvovalintoja, miten paljon itse haluat panostaa kouluttautumiseen ja uraasi.
Äh, sorry tuo retuuttamis-sana. Se on sellainen puhekielinen ilmaisu, että palauttelee karkailevia lapsia takaisin sänkyyn. Ei missään nimessä viittaa siis mihinkään väkivaltaan tms. Pahoittelut huonosta ja helposti väärinymmärrystä aiheuttavasta sanavalinnasta. T. Ap
Valintoja. Minä olen työni puolesta päässyt käymään/joutunut käymään muutaman viime vuoden aikana äkkiseltään laskien seitsemällä ulkomaan matkalla (3-5 yötä) ja ennen koronaa reissannut Suomessa pitkin ja poikin. Koronan ansiosta ainakin kotimaan reissut vähenivät onneksi pysyvästi, koska nyt tajutaan käyttää Teamsia matkustamisen sijaan. Mutta edelleen on tilaisuuksia, joihin pitää mennä paikan päälle, nyt kevään päätteeksi on ollut ainakin kolme sellaista tilaisuutta, joissa on tarjottu ateria, niistä tosin vain yksi sellainen, jossa kyse oli päivällisestä.
Ehdit vielä itsekin kouluttautua tehtävään, johon kuuluu matkustamista ja edustamista, jos niin haluat. En tiedä, onko oma puolisoni kateellinen, ei hän sitä ainakaan suoraan sano. Toivottavasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Äh, sorry tuo retuuttamis-sana. Se on sellainen puhekielinen ilmaisu, että palauttelee karkailevia lapsia takaisin sänkyyn. Ei missään nimessä viittaa siis mihinkään väkivaltaan tms. Pahoittelut huonosta ja helposti väärinymmärrystä aiheuttavasta sanavalinnasta. T. Ap
Ok 😊 Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Itse päässyt/lähtenyt miehen työmatkalle mukaan (hän itse kysyi mukaan), illalla sitten syömään ja hotelliin yöksi. :) Kyllä siellä päivällä keksi itselleen tekemistä. Laittakaa lapset hoitoon isovanhemmille ja lähtekää yhdessä?
Minä en ottaisi miestäni työmatkalle mukaan, en ainakaan silloin, jos matkaan sisältyy iltaisinkin töitä tai päivällisiä, joille on pakko osallistua. Sen sijaan olemme yhdessä viettäneet iltaa Helsingissä ja yön siellä joskus, kun minulla oli Helsingistä aikainen aamulento. Minä lähdin aamulla työmatkalle ja mies kävi aamiaisella ja ajeli sitten päivän mittaan takaisin kotiin.
Ymmärrän ihan täysin, ja buukata itsensä juuri siihen hotelliin johon ap on maininnut haluavansa joskus mennä on suoraan sanoen vittuilua. kuulostaa ihan siltä että puolisosi jotenkin nauttii siitä että sinä yksin kituutat himassa sillä aikaa kun hän rakentaa uraansa.
Muista että lapsenhoitoTYÖSI on edesauttanut puolisoa tämän duunikehityksessä, ja sulle kuuluu automaattisesti osa sen palkkaa. Sulla on siis varaa buukata itsellesi matka ja hotelli, ja varaa kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ottaisi miestäni työmatkalle mukaan, en ainakaan silloin, jos matkaan sisältyy iltaisinkin töitä tai päivällisiä, joille on pakko osallistua. Sen sijaan olemme yhdessä viettäneet iltaa Helsingissä ja yön siellä joskus, kun minulla oli Helsingistä aikainen aamulento. Minä lähdin aamulla työmatkalle ja mies kävi aamiaisella ja ajeli sitten päivän mittaan takaisin kotiin.
Miehellä oli töitä vain virka-aikaan, loppupäivä vapaata. En nyt itsekään lähtisi sinne toisen töitä häiritsemään.
Ei ne työmatkat hienoa aikaa ole. Haotelli voi olla kivakin, mutta ehdit lähinnä nukkua siellä ja syödä aamiaisen. Et menetä mitään.
Ymmärrän, olen ollut tilanteessa itsekin. Mutta ajan kuluessa tajuat, ettei kannata kadehtia. Jatkuva ravintolassa syöminen menettää hohtonsa ja omassa sängyssä unet tulevat parhaiten. 3 päivän työmatkasta puolet kuluu matkustamiseen.
Jos on reissussa työporukan kanssa, voi olla mukavaakin. Jos taas matkustaa yksin, illat hotellihuoneessa ovat tylsiä ja kuluvat ehkä työn parissa.
Jos oikeasti kaipaat vain vapaa-aikaa, järjestä sitä itsellesi puolison palattua matkalta.
Oletko ehdottanut miehelle että kävisitte yhdessä syömässä jossain kivassa ravintolassa ja menisitte hotelliin yöksi ja palkkaisitte siksi aikaa lapsille vahdin? Tai sitten menet esim. joskus yksin ja mies on lasten kanssa? Kuulostaa siltä että kaipaat irtiottoja arjesta ja sen takia kadehdit miehen työtä koska hänellä niitä sen työn takia on.
En tiedä miten sinun miehesi asian kokee, mutta minulle työhön kuuluvat reissut, hotelliyöt ja illalliset ei ole mitään huvia, olisin senkin ajan mieluiten kotona. Lomareissut yöpymisineen on aivan eri asia, niistä nautin kyllä.
Lisäksi vaativassa asiantuntijatyössä, johon reissaaminen monesti kuuluu, on monenlaista stressiä ja vastuuta, ja se on henkisesti kuormittavaa.
Te nyt ette taida ymmärtää toistenne elämästä yhtään mitään? Ei ne työmatkat mitään herkkua ole. Jätät nyt sen miehen viikonlopuksi niiden lasten kanssa ja lähdet viettämään sitä kadehdittavaa hotelli elämää haluamasi hotelliin.
Kiitos kivoista kommenteista, ymmärryksestä ja erinomaisista pointeista! Paljon pyöritellyt asiaa omassa päässä, mutta on se vaan niin eri, kun joku muu sanoo asiat ikään kuin ääneen. Kannatti avautua 😄🙏.
Irtiotto tekisi terää kyllä! En tajua, miten se oman loman ottaminen voi olla niin vaikeaa 🤷.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ihan täysin, ja buukata itsensä juuri siihen hotelliin johon ap on maininnut haluavansa joskus mennä on suoraan sanoen vittuilua. kuulostaa ihan siltä että puolisosi jotenkin nauttii siitä että sinä yksin kituutat himassa sillä aikaa kun hän rakentaa uraansa.
Muista että lapsenhoitoTYÖSI on edesauttanut puolisoa tämän duunikehityksessä, ja sulle kuuluu automaattisesti osa sen palkkaa. Sulla on siis varaa buukata itsellesi matka ja hotelli, ja varaa kouluttautua.
Entäs minne lapset matkojen, hotellien ja kouluttautumisen ajaksi? Kaikilla ei ole tukiverkkoja. Todennäköisesti ap:n mies on jo sellaisessa asemassa, ettei hän voi "noin vain" ottaa viikkoa vapaata että vaimo pääsee tuulettumaan tai järjestää vaimolle illat ja viikonloput vapaiksi jatkokoulutuksia varten.
Mikä estää sinua varaamasta itsellesi hotelli viikonloppua?