Lihasoseiden aloitus -uusi suositus???
Kuulin ohimennen, että lihan aloitukseen on tullut uusi suositus. Nlassa (6kk) ei tullut puheeksi, aloittelimme soseet viikko sitten. Kyllähän tässä tovi menee kasvisten ja viljojen kanssa, mutta osaako kukaan kertoa miksi lihan aloitusta olisi myöhennetty. Tack!
Kommentit (9)
Jotkut lapset eivät syö lihaa lainkaan ja voivat hyvin! Oma muksuni sai ekat liha-ateriansa reilusti toisella vuodella. Nyt pyrin kokkaamaan lihatonta ruokaa. Pk-ruuan lihapitoisuus päivittäin on jär¨kyttävä.
Suosituksia. Mutta perustuvat aina johonkin ja siksipä haluaisin tietää miksi lihaa suositellaan aloitettavan myöhäisemmin. Kuulin tosiaan, että 8-10kuisille vasta suositeltaisiin. Juu, kysyn neuvolasta kun ehdin ;P
Kasivis ja hedelmäsoseita syötiin 4kk eteenpäin, lihaa ja viljoja mukaan 5kk. Enpä tiedä suosituksista, neuvolasta sain sellaisen lapun, missä oli ateriaesimerkkejä ja rytmitystä, siinä 5kk kohdalla lihat mukaan. Myös valmisruoissa lihat alkaa 5kk kohdalla.
Siis nevolassa saatiin lappu yms muita kiinteisiin liittyviä juttuja ja 5-6kk oli lihat ja viljat. Mutta kieltämättä kiinnostaa paljonkin, että mihin nämä aina uusiutuvat suositukset liittyvät.
Itse kuitenkin teen niinkuin näen lapseni parhaaksi. (ja jos joku toisien arvostelija sattuu lukemaan, ja kiihtymään.) On niistä lapsista hyviä tullut niillä entisilläkin suosituksilla...ja jos et usko, niin katso peiliin.:o)
No tuo oli vain tuommoinen, jota ei pidä ottaa missään nimessä loukkauksena. ;OP
Itse kun asioita n. puoli vuotta sitten opiskelin (siis ammattiopintoihini liittyen), niin muistan, että ravitsemusterapeutti sanoi suosituksen olevan lihojen kohdalla 8 kk. Kuitenkaan en ole tätä tietoa mistään muualta löytänyt! Olen ihmetellyt asiaa - ja miettinyt, josko olen vaan tehnyt muistiinpanoni tuolla luennolla väärin :o) - mutta ilmeisesti suositus on sitten muuttumassa...
Uudistuvat suositukset perustuvat aina erinäisiin tutkimustuloksiin - kukin toki päättää silti omasta vauvastaan itse. Ja ainahan vaikuttaa mm. vauvan painon- ja pituudenkehitys. Luulen, että eniten suositusten muuttumiseen ja siihen, että suositusiät muuttuvat " vanhemmiksi" , vaikuttaa allergiatutkimukset. On osoitettu, että allergioiden valtavalla lisääntymisellä on yhteys vauvan varheiseen ruoka-aineille altistumiseen - suolisto on avainasemassa puolustusjärjestelmän kehittymisessä (vaikka se vähän hassulta kuulostaakin) ja on todettu (tai ainakin pohdittu), että vauvan suolisto saattaa olla vielä alle 6kk iässä epäkypsä ja näinollen elimistön puolustusjärjestelmä saattaa " hyökätä itseään vastaan" , eli puhkeaa allergioita. Toki allergioiden puhkeamiseen on paljon muitakin syitä!!! Joillekin kehittyy allergiaa jo rintaruokinnan aikana. Mutta ainakin kansantaloudellisesti silläkin on jo merkitystä jos rintaruokinta-aikaa pidentämällä saadaan allergioiden lisääntyminen pysähtymään :o) Ja samaan liittyy varmaan tämä lihasuosituskin - olisiko nyt todettu, että liha on sen verran " jytyä" tavaraa, että suolisto ei olis kypsä käsittelemään sitä vasta kuin noin 8kk iässä... Viimeinen oli täysin itse keksimääni teoriaa ;o) Mutta ainakin sen kaltainen teoria on vallalla kiinteiden aloittamisen suhteen.
Se noudatetaanko neuvoloissa valtakunnallisia suosituksia, onkin sitten vielä ainan oma juttunsa ;o) Aika monelle tuttavalleni on neuvottu aloittamaan kiineiden itelu jo 4kk iässä, vaikka suositus onkin se 6kk. Mutta kuten sanoin - jokainen saa päättää omasta lapsestaan itse :o) Onneksi näin!
edetään ruoka-aineryhmästä toiseen 1-2 ruoka-aineen jälkeen. Kunkin ryhmän lajivalikoimaa laajennetaan myöhemmin.
1-2vk: peruna, johon voi lisätä seuraavalla viikolla esim.kukkakaalia, porkkanaa tai parsakaalia
3.vk liha-ja kalaryhmästä esim.broilerin rintaleikettä tai sian fileetä
4.vk viljaryhmästä esim. kaurapuuroa
5.vk hedelmäryhmästä esim.mustikkaa tai omenaa
lisäruokien antaminen on joustavaa lapsen tarpeiden, kasvun ja valmiuksein mukaan, jos lapsi on nälkäinen peruna-lihasose on ruokaisampaa ja täyttävämpää kuin pelkkä kasvista sisältävä sose. Myös puuron aloittaminen kerran päivässä voi helpotttaa tilannetta.
ei rasvalisää alle vuoden ikäiselle jos saa riittävästi äidinmaitoa tai korviketta.' '
Tossa hieman lyhennettynä neuvolasta saamani ohjeet. Eli nykyään liha otetaan jo aikaisemmin kuin ennen, taisi olla suositus ennen 8-9kk iässä.
Tyttö oli kaksi kuukautta kun rupesi saamaan iltaisin velliä. Kolmen kuukauden kun annettiin vähän soseita. Neljän kuukauden kun söi pottua, porkkanaa ja muita kasviksia + kaikki maailman soseet. Nyt viisi kuukautta tasan ja viikon verran olen antanut lihaa. Ja meille neljän kuukauden tarkastuksessa neuvolassa sanoi että voi antaa jo lihaa, jos vain syö.
Heidi ja Liisa 5kk
Mansikk@:
Eli ennen suositeltiin kiinteiden aloitusta 4 kk:n iässä ja lihojen antamista 6 kk:n iässä.Kun nyt on uusi suositus, että kiinteät aloitettaisiin vasta 6 kk:n iässä, niin eihän nyt heti ekoilta viikoilta voi alkaa lihaa antamaan. Mutta enpä nyt muista, miten itse tein. Taisin alkaa kuitenkin reilun 7 kk:n iässä antamaan liharuokiakin ainakin kerran päivässä.
Kyllä se kiinteiden aloitus pitää vähän reippaammin tehdä, kun puolen vuoden iässä aloittelee eli lihaan siirrytään sitten vähän nopeammin.
Olen Mansika@n kanssa samoilla linjoilla. Eli esikoiseni aikana (nyt 3 v) vielä aloitettiin kiinteät 4 kk:n iässä ja lihat 5-6 kk:n iässä. Nyt sitten suositellaan kiinteitä vasta 6 kk:n iässä ja lihan voi ottaa muutaman viikon päästä mukaan. Ainakin meidän neuvolassa sanottiin, että maalaisjärki päässä pärjää. Siis ensin perunaa, porkkanaa yms. sekä marjoja ja/tai hedelmiä, sitten pikkuhiljaa lihaa.
Meidän kuopus on nyt 6 kk 1 vko ja saanut kahden viikon ajan pottua ja porkkanaa sekä banaania, nyt muutaman päivän puuroa. Seuraavaksi otan mukaan marjat ja sitten varmaan parin viikon päästä kananmunaa tai lihaa. Mitään 8 kk:n suositusta en ole kuullut eikä ainakaan meidän neuvolassa niin sanota.
Ja kuten ap:kin sanoi, suosituksista kyse. Toiset muksut tarvitsevat lisäruokaa jo paljon aiemmin, tää 6 kk on ymmärtääkseni se raja, jolloin viimeistään pitää ainakin makuannokset aloittaa.
Ja sekin on totta, että Suomessa suositaan liha- (tai kala-, kana-) ruokia. esim. muualla Euroopassa on paljon yleisempää syödä useammin pelkkiä kasvisaterioita. Eli lihaa ei ole ollenkaan pakollista saada joka päivä, ei lapsen eikä aikuisen.
Eli ennen suositeltiin kiinteiden aloitusta 4 kk:n iässä ja lihojen antamista 6 kk:n iässä.
Kun nyt on uusi suositus, että kiinteät aloitettaisiin vasta 6 kk:n iässä, niin eihän nyt heti ekoilta viikoilta voi alkaa lihaa antamaan. Mutta enpä nyt muista, miten itse tein. Taisin alkaa kuitenkin reilun 7 kk:n iässä antamaan liharuokiakin ainakin kerran päivässä.
Kyllä se kiinteiden aloitus pitää vähän reippaammin tehdä, kun puolen vuoden iässä aloittelee eli lihaan siirrytään sitten vähän nopeammin.