Pääseekö sokerirasituskokeeseen raskauden aikana ihan vaan pyytämällä? Mulla
ei ollut raskausdiabetesta ekassa raskaudessa. Äidilläni on tyypin 2 diabetes. Olen hoikka, mutta lihonnut aika paljon tämän raskauden (nyt puolivälissä) aikana. Ja lihonnut olen ihan syömällä, mulla on kauhea olo joten mässytän koko ajan kun se helpottaa vähän... Eli siis haluaisin varmistaa ettei mulla ole raskausdiabetesta, niin pääsenkö kokeeseen jos kerron nämä asiat neuvolassa, vai pitääkö olla kunnolla läski tms.?
Kommentit (3)
Mulla on aika huomenna niin kysyn sitten..
eikä oma painonlisäyskään sinällään, oikeastaan tarttis olla päinvastoin. Onko pissakokeessa ollut sokerit nousussa?
Eli vasta, kun oma paino lakkaa nousemasta nlan käyrien mukaan, ja pissa-arvot nousee +:lle, sitä sulle aletaan ehdotella. Tai siinä tapauksessa kun mulla että mun isällä on 1. tyypin diabetes (diabetes on perinnöllinen isältä tytärelle ja tyttäreltä pojalle).
Mutta älä sure, jos et kokeeseen "pääse": ensin ollaan 12h täysin syömättä ja juomatta, sitten mennään tk:hon, jossa otetaan verikoe, juodaan ½l lämmintä kokista, istutaan muistaakseni 1-1½h, otetaan uusi verikoe ja taas istutaan sama aika , otetaan 3. koe ja sitten pääsee kotiin syömään eli kyllä ilman tota koetta elää ihan mainiosti. Ja jopa mun riskeillä olen 3 tervettä lasta synnyttänyt ilman edes raskausajan diabetesta vaikka en ole ko. kokeeseen mennyt.
No ei tarvitse olla kunnolla läski.. itse olen alipainoinen ja raskauksissa sokerit olleet ihan sekaisin. Kannattaa keskustella neuvolassa asiasta, luulisin sen olevan mahdollista päästä ihan omasta halusta. Eli soitto neuvolaan.