Tänään viimeinen karanteenipäivä. Voiko huomenna mennä kauppaan vaikka olisi vielä oireita?
Kun thl:n ohje on, että jos viiden päivän jälkeen ei ole kuumetta ja muut oireet lieventymään päin, niin ei tarvitse olla karanteenissa.
Mulla siis ihan virallisella testillä todettu korona ja tänään viimeinen karanteenipäivä. Kuumetta ei ole ollut koko aikana. Oireina yskä, nuha/nenän tukkoisuus, limaisuus. Ei edes hengenahdistusta ainakaan vielä vaikka mulla on astma.
Töihin en ole vielä menossa koska on laitettu sairaslomaa vielä keskiviikkoon asti. Työ sen verran fyysistä, että ei sinne puolikuntoisena mennä.
Kommentit (10)
Ohje on ollut, että ennen oireiden alkamista tartuttaa kaksi päivää ja oireiden alkamisesta tartuttaa viisi päivää.
Pieni yskä ei haittaa. Kauppaan voisin tuossa tilanteessa mennä. Vanhuksen luokse menoa ehkä vielä välttäisin. Siirtäisin myöhempään.
Minulla oli kotitestin mukaan korona huhti-toukokuun vaihteessa ja väsymys oli voimakasta myös tartuttavien päivien jälkeen.
Lepää tarpeeksi. Syö vahvistumista tukevaa ravintoa.
Pikaista paranemista :)
Vierailija kirjoitti:
On fiksua olla menemättä, jos on vielä yskää tai nuhaa. Tulet räkäisin käsin koskeneeksi kärryihin ja tavaroihin - ei hyvä.
Räkäisin käsin? En mä käteen yski vaan kyynertaipeeseen. Kaupassa voi pestä kädet siinä pullonpalautuksen luona ja laittaa sitten käsidesiä. En yski koko aikaa ja nenä ei vuoda koko ajan. Thl:n ohjeissa on, että ärsytysyskä ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohje on ollut, että ennen oireiden alkamista tartuttaa kaksi päivää ja oireiden alkamisesta tartuttaa viisi päivää.
Pieni yskä ei haittaa. Kauppaan voisin tuossa tilanteessa mennä. Vanhuksen luokse menoa ehkä vielä välttäisin. Siirtäisin myöhempään.Minulla oli kotitestin mukaan korona huhti-toukokuun vaihteessa ja väsymys oli voimakasta myös tartuttavien päivien jälkeen.
Lepää tarpeeksi. Syö vahvistumista tukevaa ravintoa.
Pikaista paranemista :)
Ihme kyllä ei kauheasti väsytä. Eniten on pelottanut, että jos tulee hengitysvaikeuksia astman takia. Joillakin tulleet ne vasta varsinaisen sairastamisen jälkeen ja ollut pari viikkoa sellaista, että hengästyy todella helposti.
Olet varmaan ensimmäinen jonka minä kuulen olleen karanteenissa, meillä kaikki kävivät töissä.
Jos olet terve, elät normaalisti. Jos et, et. Kuka v i ttu piittaa enää mistään karanteeniohjeista? Menkää jo eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan ensimmäinen jonka minä kuulen olleen karanteenissa, meillä kaikki kävivät töissä.
Mitä ihmettä sä oikein selität?! Ei koronassa töihin mennä!
Tee kotitesti. Maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan olet todennäköisesti viidentenä päivänä kaikkein tartuttavimmillasi, eli virusta erittyy erittäin paljon. (Tartuttavin aika 3-6 päivää oireiden alusta.)
Itsellä meni juuri noin ja kotitesti muuttui negaksi vasta 12 päivää oireiden alun jälkeen. Kotitesti kertoo tartuttavuudesta sangen hyvin, eli niin kauan kuin testi on positiivinen, on tartuttava. (Virallinen pcr-testi on herkempi ja pysty positiivisena pidempään, mutta kotitesti ei näytä positiivista "turhaan".)
Sääntöuskovaisena et tietenkään mene.
Voit mennä. Koronaa on muutenkin kaikkialla paljon liikkeellä.
On fiksua olla menemättä, jos on vielä yskää tai nuhaa. Tulet räkäisin käsin koskeneeksi kärryihin ja tavaroihin - ei hyvä.