Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit tilanteessani? Opiskelujuttuja

Vierailija
19.06.2022 |

Olen hakenut yliopistoon. 1.vaihtoehto on hakupaineala, johon on vaikea päästä sisään. 2. vaihtoehtona hain helpompaan, alalle joka ihan ok. Ajatuksena että jos ei ykkösvaihtoehtoon pääse, niin tuo toinen vaihtoehto on sellainen jossa voi vuoden käyttää aikaa. Toki on mahdollista etten pääse kumpaankaan. Kolmantena vaihtoehtona on jatkaa töissä vielä vuosi. Työpaikka on huono. Palkka hyvä, mutta ilmapiiri tosi huono. Tästä työstä vuosi sitten jäin burnoutin takia pois.

Lähinnä mietin että jos en pääse 1. Vaihtoehtoon mutta pääsen 2. Vaihtoehtoon niin ottaako paikka vastaan vai tienata vielä vuosi sinnitellen? Aikaisempi korkeakoulututkinto takana, joten mitään ensikertalaisuuden menetystä ei ole.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin opiskelupaikan vastaan! Jos mahdollista jatkaisin myös töissä. Opintoja tekisin sen verran kun jaksaisin ja tuntuu hyvältä. Jos olisit ensikertalainen tilanne olisi toinen ja yrittäisin hyödyntää ensikertalaisstatusta ykköstoiveeseen.

Vierailija
2/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnoissa kannattaisi panostaa sellaisiin, joissa olisi hyötyä myös 1. vaihtoehdon opinnoissa sitten, kun sinne pääset. Ota yhteisiä opintoja niin paljon kuin mahdollista ja opiskele 2. vaihtoehtoa siten, että se tulisi olemaan pitkä sivuaine 1. vaihtoehtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opinnoissa kannattaisi panostaa sellaisiin, joissa olisi hyötyä myös 1. vaihtoehdon opinnoissa sitten, kun sinne pääset. Ota yhteisiä opintoja niin paljon kuin mahdollista ja opiskele 2. vaihtoehtoa siten, että se tulisi olemaan pitkä sivuaine 1. vaihtoehtoon.

No tätä mä oon pohtinut että miten se onnistuu. Alat ovat samassa tiedekunnassa että onnistuukohan helpommin? Kuulema nykyään yliopistolla opintorajoituksia että saavat ihmiset valmistumaan?

Ap

Vierailija
4/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuhlaisi opintotukia/kerryttäisi opintolainaani tuohon 2. vaihtoehtoon, jos en siitä edes aikoisi valmistua.

Vierailija
5/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän voit 2. vaihtoehtoa opiskellessa tehdä kurseja jotka voit hyväksilukea myöhemmin 1. vaihtoehtoon joten ei hukkaan menisi se aika.

Vierailija
6/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet ajatellut rahoittaa opintosi? Älä tuhlaa rahoja kakkosvaihtoehtoon. Muuten ei väliä.

Vierailija
7/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuhlaisi opintotukia/kerryttäisi opintolainaani tuohon 2. vaihtoehtoon, jos en siitä edes aikoisi valmistua.

Jep, tätäkin oon miettinyt, ihan hyvä näkökulma.

Vierailija
8/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse kumpaankaan, opiskele avoimessa yliopistossa mahdllisuuksien ja jaksamisen mukaan työn ohella. Edistät opintojasi ja saat tuloja.

Vierailija
9/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut avoimen yo:n kautta aineopintoihin saakka, mutta pääsykokeissa mahdoton päästä sisään, koska ensikertalaiset.

En ymmärrä tätä suomalaista systeemiä, mitä järkeä näissä hakuväylissä.

Olen itse maksanut, omalla ajallani opiskellut ja arvosanat välillä hyvä-erinomainen. Mulla myös aiempi yliopistotutkinto.

Ja silti olen samalla viivalla kevään abien kanssa pääsykokeissa! Maisteriopintoihin suoraan on mahdoton päästä, paikkoja marginaalisesti.

Missä oikeasti ne väylät, että saat tutkinnon tehtyä? Nyt menee vuosia pääsykokeiden kanssa hukkaan.

Vierailija
10/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinnittelet työssä, pystyt niissä toiveopinnoissa sitten hyödyntämään opintovapaan ja aikuiskoulutustuen. Huomattavasti korkeampi kuin normaali opintotuki, ja jos sinulla on jo yksi tutkinto, niin onko tukikuukausia edes tarpeeksi jäljellä koko ajaksi?

Vierailija
11/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut avoimen yo:n kautta aineopintoihin saakka, mutta pääsykokeissa mahdoton päästä sisään, koska ensikertalaiset.

Olen itse maksanut, omalla ajallani opiskellut ja arvosanat välillä hyvä-erinomainen. Mulla myös aiempi yliopistotutkinto.

Ja silti olen samalla viivalla kevään abien kanssa pääsykokeissa! Maisteriopintoihin suoraan on mahdoton päästä, paikkoja marginaalisesti.

Missä oikeasti ne väylät, että saat tutkinnon tehtyä? Nyt menee vuosia pääsykokeiden kanssa hukkaan.

Eikö alallasi ole avoimen väylää, jonka kautta hakea opiskelemaan aineopintojen jälkeen? Kaikilla aloilla ei ole.

Vierailija
12/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö alallasi ole avoimen väylää, jonka kautta hakea opiskelemaan aineopintojen jälkeen? Kaikilla aloilla ei ole.

Ei ole, paineinen koulutusala, mutta myös tarvittaisiin lisää asiantuntijoita tälle alalle, tulevaisuuden ala.

Vierailija
13/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä: ihmeellistä se myös, että aiemmasta yliopistotutkinnostani ja työkokemuksestani olisi todella apua uudelle alalle, mutta näitä ei noteerata mitenkään. Ei nähdä voimatekijänä, pikemminkin esteenä kun ON JO YLIOPISTOTUTKINTO. Jotenkin näköalatonta ja kapeaa tällainen, nykyaikana!

Vierailija
14/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voitko opiskella avoimen kautta?

Vierailija
15/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, voitko opiskella avoimen kautta?

Oon tehnyt avoimessa jo perus&aineopinnot.

Vierailija
16/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ajatellut rahoittaa opintosi? Älä tuhlaa rahoja kakkosvaihtoehtoon. Muuten ei väliä.

Aikuiskoulutustuella alkuun. Opintotukikuukausia olettaisin olevan, koska korkeakoulututkintoni on niin vanha että silloin oli noissa tukikuukausissa eri laki, eikä niitä ollut rajattu. En kyllä oo selvittäny miten tuon opintotuen kans menis sitten. Rahoitus kuitenkin pienin ongelma, voin tehdä töitä opintojen ohella joten opintotuessa tulee tulorajakin vastaan nopeaa. Kun pääsis vain sisälle! Avoimen väylää ei ole.

Tokan vaihtoehdon hyvät puolet olis se että pääsis pois töistä ja vois viedä eteenpäin opintojuttuja. Huonot puolet että väärä ala ja yliopistolle matkaa 100 km. Kulkeminenkin maksaa.

Avoimessa tosiaan oon tehnyt jo kahdet perusopinnot ja yhdet aineopinnot.

Ap

Vierailija
17/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuella alkuun. Opintotukikuukausia olettaisin olevan, koska korkeakoulututkintoni on niin vanha että silloin oli noissa tukikuukausissa eri laki, eikä niitä ollut rajattu. En kyllä oo selvittäny miten tuon opintotuen kans menis sitten. Rahoitus kuitenkin pienin ongelma, voin tehdä töitä opintojen ohella joten opintotuessa tulee tulorajakin vastaan nopeaa. Kun pääsis vain sisälle! Avoimen väylää ei ole.

Tokan vaihtoehdon hyvät puolet olis se että pääsis pois töistä ja vois viedä eteenpäin opintojuttuja. Huonot puolet että väärä ala ja yliopistolle matkaa 100 km. Kulkeminenkin maksaa.

Ap

Kyllä sulla on kaikki opintotukikuukaudet palaneet. Sorry.

Vierailija
18/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kerran on tutkinto jo taskussa, mikä idea on edes hakea alalle, joka ei kiinnosta ja jota ei aio suorittaa loppuun?

Vierailija
19/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet siis valmistunut joskus 1980-luvulla? Nimittäin opintorahan kuukausien määrä on ollut ainakin 20 vuotta tuo mikä se on nytkin. Se, että opiskeluaikaa ei ollut rajattu, ei tarkoittanut, että tukikuukausia oli rajattomasti.

t. maisteri vm 2001

Vierailija
20/23 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiesithän, että aikuiskoulutustuen saaminen edellyttää, että sinulla on tietty määrä työkokemusta ja voimassaoleva työsuhde, josta sitten jäät opintovapaalle? Ja opintotukikuukausi ei ole enää jäljellä, jos olet opintotukea jo yhden korkeakoulututkinnon verran nostellut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän