Vaitolovelvollisuus
Kuinka paljon psykologeilla on vaitiolovelvollisuut.
Tuleeko vanhemmille ilmoitusga jos käy puhumassa opiskelun ja keskittymisen vaikuksista? Mahtaako saada tietää mitä siellä puhun? Kyse on kuitnekin vain omasta oppimisestani, jotne mitö se vanhemmille kuuluu? T:kohta 16v
Kommentit (22)
Psykologi ei saa kertoa asioistasi vanhemmillesi, ellet ole antanut siihen lupaa. Tuntemani koulupsykologit ja -kuraattorit ovat tästä hyvin tarkkoja. He eivät kerro edes kenellekään, että olet käynyt siellä, jos et halua.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on wilma, kunnes täytät 18.
Mihin he sitä oikeasti tarvitsevat.
Ainakin jos itse olisin vanhempi en kokisi tarpeelliseksi tämänikäiselle kuin tietää että ei lintsaa ja koulussa yrittää parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi ei saa kertoa asioistasi vanhemmillesi, ellet ole antanut siihen lupaa. Tuntemani koulupsykologit ja -kuraattorit ovat tästä hyvin tarkkoja. He eivät kerro edes kenellekään, että olet käynyt siellä, jos et halua.
Oon kuullu aikalailla erillaisia kokemuksia, mutta silloin on ollut vaaraksi otselleen tai toisille, jolloin eri asian kun kyse kuitnekin minun oppimisesta
Oppilaitoksella on velvollisuus tiedottaa vanhempia koluasioista, kun olet alaikäinen, niin se vaan on.
No onko siinäkään järkeä että niinkauan kun olen alaikäinen vanhempine kuuluu tietää kaikki asiat?
Eikö muka ole minkään laista yksityisyyttä?
Vähän ihmettelen
No eiväthän ne vanhemmat saa kaikkea tietää, mutta niin se laki vain koko maailmassa menee, että huoltajat saavat tarpeeksi tietoa lapsestaan. Aikuisena ei sitten tarvitse kertoa mitään, jos ei halua.
Eli vanhemmat eivät saa tietoa käynnistä jos en itse halua, vaikka olen alaikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa.
Entä voiko käydä juttelemassa että epäilee itselleen adhd ja kysyä neuvoja opiskeluun, mutta ei halua diagnoosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa.
Entä voiko käydä juttelemassa että epäilee itselleen adhd ja kysyä neuvoja opiskeluun, mutta ei halua diagnoosia?
Ilmoittaako silloin vanhemmille kun ksokee kuitenkin terveyttä, vaikken diagnoosia haluakkaan?
Voit varmistaa itse, ettei vanhemmille kerrota mitään. Kerrot varmuuden vuoksi psykologille tms että asiasi on yksityisluonteinen. Ei muutenkaan yli 15 v asioita kerrota ilman lupaa vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Voit varmistaa itse, ettei vanhemmille kerrota mitään. Kerrot varmuuden vuoksi psykologille tms että asiasi on yksityisluonteinen. Ei muutenkaan yli 15 v asioita kerrota ilman lupaa vanhemmille.
No olisko vähä random et heti alkuun sanon et mulla ei oo mitäön asiaa sulle jso kerrot et oon köyny tääl ja jos kerrot miks oon tääl xd
Olen ollut muutaman kerran tilanteessa jossa on ollut 14v " potilas" ehkä arkaluonteisen asian kanssa.
Eräs tilanne oli päivystyksessä ja " potilaan" isä soitti udellen miksi hänen lapsensa on siellä( sisarus oli ilmoittanut kotiin). Lääkäri hihkaisi , kun kuuli tai arvasi mitä puhelu koskee, että HÄN ( potilas) kertokoon itse syyn, sitten kun pääsee kotiin. Sain, kyllä haukut isältä kun en kertonut. Toistin lääkärin sanoman hänelle.
Tiedän, että mm 13- 14v tyttöjä on ollut raskaudenkeskeytyksessä ja nekin ovat pysyneet salassa vanhemmilta.
Niin, että vaitolovelvollisuus on nuortenkin kohdalla pitävä ja siihen voi luottaa.
On vaitiolovelvollisuus. Edes käynnistä ei tule merkintää wilmaan. Poikkeuksena itsetuhoisuus ja tieto, että lapsi on rikoksen kohteena. Ne on pakko hoitaa eteenpäin. Muuten täysin luottamuksellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko vähä random et heti alkuun sanon et mulla ei oo mitäön asiaa sulle jso kerrot et oon köyny tääl ja jos kerrot miks oon tääl xd
Olisi, koska on itsestäänselvää, että ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran tilanteessa jossa on ollut 14v " potilas" ehkä arkaluonteisen asian kanssa.
Eräs tilanne oli päivystyksessä ja " potilaan" isä soitti udellen miksi hänen lapsensa on siellä( sisarus oli ilmoittanut kotiin). Lääkäri hihkaisi , kun kuuli tai arvasi mitä puhelu koskee, että HÄN ( potilas) kertokoon itse syyn, sitten kun pääsee kotiin. Sain, kyllä haukut isältä kun en kertonut. Toistin lääkärin sanoman hänelle.
Tiedän, että mm 13- 14v tyttöjä on ollut raskaudenkeskeytyksessä ja nekin ovat pysyneet salassa vanhemmilta.
Niin, että vaitolovelvollisuus on nuortenkin kohdalla pitävä ja siihen voi luottaa.
Okei, vähän hirvityttää jos kuintnein saisi huoltajat tietoon niin en tiedä mitö ajattelisivat. Varmaankin vähättelisivät ja haukkuisivat vain laiskaksi. Myös varmasti väittäisivät asiaa tekosyyksi laiskuudelle. Vitis kun ei tota adhd diagnoosia pysty jollain näytteellä toteamaan jolloin olisi varma todistus että mikä oikeasti vaivaa.
Mitne toisella asteella muuten toimii vanhemmilla wilma, en kysy siksi että lintsaisin mutta en koe heille tarpeelliseksi tietää opiskeluistanu muuta kuin että käyn koulussa ja yritän parhaani.