Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Identiteettikriisi - olen puoliksi suomalainen, enkä osaa hahmottaa itseäni selkeästi

Vierailija
16.06.2022 |

Toinen vanhemmistani on Keski-Amerikasta ja olen siellä asunutkin. Olen kuitenkin enemmän suomalainen, sillä suomalainen kulttuuri ja suomen kieli on minulle luontevampaa. Nyt kolmenkympin ylitettyäni olen alkanut pohtia sitä mikä minulla on yhteistä ja mikä minut erottaa suomalaisista. Ulkonäöstäni ei pysty päättelemään paljoakaan, voisin mennä suomalaisesta, mutta vain vaivoin. Luonteeltani taas olen hieman avoimempi kuin tyypillinen suomalainen. Mutta monet suomalaisetkaan eivät ole luonteeltaan tyypillisiä suomalaisia.

En tarkalleen edes ymmärrä miksi minun pitäisi voida lokeroida itseni selkeästi jompaan kumpaan, tai kenties johonkin kolmanteen vaihtoehtoon. Ehkä siksi, että muilla tuntuu olevan tarve siihen ja usein keskustelu kääntyy taustaani, vaikken itse siihen yrittäisi vaikuttaa. Ympäristö siis yrittää horjuttaa identiteettiäni jatkuvasti. Tuntuu, että minun pitäisi selvittää tämä asia kertaheitolla ja tehdä valinta kahden kulttuurin välillä. Mutta se on mahdotonta, sillä minut on veistetty kahdesta puusta. Yksi vaihtoehto on vain jatkaa epävarmuuden kanssa ja yrittää muodostaa minuus jonkin muun asian ympärille.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että sinä itse haluat horjuttaa itseäsi.

Vierailija
2/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että sinä itse haluat horjuttaa itseäsi.

Päinvastoin, haluaisin selkiyttää maailmaani.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi tehdä valinta? Mikei identiteettisi voi olla monikulttuurinen?

Vierailija
4/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on liikaa aikaa keskittyä turhiin asioihin. Minä minä minä

Vierailija
5/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit itse päättää identiteettisi. Ajattele sitä rikkautena.

Vierailija
6/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mistä on kotoisin kerro mitään luonteeesta. Epäsosiaalisin tuntemani ihminen on maasta jossa ihmiset yleensä mielletään yltiösosiaalisiksi.

Vierailija
7/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mistä on kotoisin kerro mitään luonteeesta. Epäsosiaalisin tuntemani ihminen on maasta jossa ihmiset yleensä mielletään yltiösosiaalisiksi.

Kyllähän luonteeseen vaikuttaa geenit. Tietyissä maissa ihmiset ovat temperamentiltaan erilaisia kuin jossain muualla.

Stereotypiointia. Jos joku olisi tullut vänkäämään että "ootko suomalainen kun olet niin sosiaalinen" kun olin ulkomailla töissä, olisin ottanut loparit.

Vierailija
8/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän luonteeseen vaikuttaa geenit. Tietyissä maissa ihmiset ovat temperamentiltaan erilaisia kuin jossain muualla.

Kasvatuksen ja ympäristön merkitys on paljon suurempi, kuten ulkomailta adoptoidut lapset osoittavat.

Vierailija
9/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ujoin tuntemani mies on italialaistaustainen. :-)

Vierailija
10/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme pakkomielle ihmisillä on näihin identiteetteihinsä? Pitää määritellä seksuaali-identiteetti, sukupuoli-identiteetti, kulttuuri-identiteetti, ammatti-identiteetti jne jne jne. Totuus on, että se identiteetti ja fiilis muuttuu päivittäin, mitä enemmän sitä pohtii sen epävakaammalta se tuntuu. Eli ihan turhaa vatvomista. Keskittykää johonkin jännempään ja tuotteliaampaan asiaan ja säästäkää itsenne ja muut tuolta märehtimiseltä.

Vierailija
11/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

identiteetin idea on juuri se, että ei tarvitse lokeroida itseään tarkasti joko-tai-tyyliin joksikin, vaan voi yhdistää palasia eri palapeleistä niin, että lopputulos on enemmän kuin osiensa summa.

Vierailija
12/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme pakkomielle ihmisillä on näihin identiteetteihinsä? Pitää määritellä seksuaali-identiteetti, sukupuoli-identiteetti, kulttuuri-identiteetti, ammatti-identiteetti jne jne jne. Totuus on, että se identiteetti ja fiilis muuttuu päivittäin, mitä enemmän sitä pohtii sen epävakaammalta se tuntuu. Eli ihan turhaa vatvomista. Keskittykää johonkin jännempään ja tuotteliaampaan asiaan ja säästäkää itsenne ja muut tuolta märehtimiseltä.

Loistavasti sanottu! :)

Vierailija
13/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa olla välimaastossa, mutta  ehkäpä valitset molemmista kulttuureista ne itsellesi ominaiset asiat.  Voit olla hybridi.

Itse olen kaupungista muuttanut maalle ja tuntuu että siinäkin on ihan hemmetisti sultaltavaa ja ristiriitoja.  Vähän sellainen yksinäinen ajelehtija, joka ei kuulu kumpaankaan laariin. 

Vierailija
14/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On psykologinen tosiasia, että avoimilla (älyllisesti uteliailla) on vaikeampaa muodostaa identiteettiään. Heillä aivot pommittavat joka suunnasta jokaista ajatusta, mikä saa ihmisen kyseenalaistamaan kaiken, myös identiteettinsä. Älyllisesti ei-uteliaat voivat muodostaa minutensa helpommin. Semmoinen ihminen voi nuoresta asti nähdä itsensä ensisijaisesti esim HIFK-fanina, eikä oma miely kyseenalaista sitä ikinä.

Vierailija
15/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pää pois ahteristasi ja katso maailmaa ulospäin äläkä keskity vaan siihen oman napasi etsimiseen. Jos vaikka yrittäisit liittyä yhteiskuntaan olemalla jollain lailla hyödyllinen lisä tähän maailman pyörteeseen? Jos sulla on vaan yksi elämä, niin käytä se hyvin.

Vierailija
16/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se liittyy siihen, että voi tuntea ihmisten kanssa voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta.  Jos asenteet ja arvot eroavat joka suuntaan, voi olla aika epämääräinen olo.

Vierailija
17/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että Suomessa sinua pidetään vähän latinalaisena ja Keski-Amerikan maassa pidettäisiin suomalaisena. Oletko käynyt tuossa Keski-Amerikan maassa? Selkeyttäisikö siellä käyminen oloasi?

Jos tunnet tarvetta lokeroida itseäsi, niin sehän on luonnollista. Koeta tehdä sellainen määritelmä itsellesi, joka tuntuu luontevalta. (Muiden lokeroimishalulle et oikein voi mitään)

Vierailija
18/18 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin, saat muutakin ajateltavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän