Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärät oletukset olemuksen/ulkonäön perusteella

PipsaPottu
16.06.2022 |

Olen korkeasti koulutettu (kaksi maisteritutkintoa) keski-ikäinen nainen. Uudet tuttavuudet olettavat minun olevan ammatiltani muuta kuin olen. En itse ota ammattiani koskaan esille, mutta vastaan kyllä, jos kysytään. Miltei aina jossakin kohti kysytään. Hyvin usein vastaukseni aiheuttaa kysyjässä jonkin tasoisen hämmästysreaktion. Harvemmin kukaan hämmästystään kuitenkaan ääneen sanoo. Huvittavinta ovat tilanteet, joissa saavutuksillaan leveilevät ihmiset tavallaan nolostuvat ja vaihtavat puheenaiheita, kun paljastuu, etten olekaan duunari tai työtön. Mites muilla? Tehdäänkö teistä vääriä oletuksia ulkonäön perusteella? Miten otatte asian?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et kyllä herättänyt minussa mitään positiivista. Näytit sitten miltä tahansa, sisäisesti kaunis ihminen ei arvota toisia koulutuksen tai ammatin perusteella.

Vierailija
2/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljainen ja söpö, ja mua pidetään kouluttamattomana ja tyhmänä. Olen insinööri, mutta en tuo tätä asiaa koskaan esille. Annan ihmisten vapaasti nolata itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä. Ihmiset on omituisia...

Vierailija
4/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä tapaat näitä uusia tuttavuuksia, joilla ei ole mitään käsitystä, kuka olet? Yleensähän ihmiset pyörivät kaltaistensa kanssa.

Vierailija
5/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomattavan ylipainoinen. Ihmiset usein olettavat, että olen laiska tai tyhmä. Nautin siitä, kun pääsen mainitsemaan, että minulla on oma yritys asiantuntija-alalla, kohta tulee täyteen 8 v yrittäjänä.

Vierailija
6/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miljunääri. Pukeudun ja käyttäydyn kuin köyhä juntti. Saapi rahat olla rauhassa.

Vierailija
7/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi epämääräinen hevarin näköinen ns. "kovien tieteiden" puolelta väitellyt tyyppi ilmoittautuu! Asiantuntijaroolissa työskenteleminen aiheuttaa aina välillä pientä ristiriitaa, kun ulkonäkö ei ole ihan se, mitä on oletettu. Normaaliarjessa pyrin taas pitämään tiedon koulutustaustastani sivussa, koska se tuntuu muuttavan tietyllä tapaa ihmisten suhtautumista.

Aiemmin yritin erotella todella tarkkaan työminän ja "siviili-minän", mutta se on älyttömän raskasta pidemmän päälle vetää töissä jatkuvasti tiettyä roolia. Olen ennemmin sitä mitä olen ja miten on mukavinta olla - substanssiosaaminen puhukoon puolestaan sitten ammatillisella puolella. Ei ulkonäköni ole yhtä kuin osaamiseni ja ulkonäköön kohdistuva kritiikki on aika helppo ohittaa merkityksettömänä :)

Vierailija
8/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ystävällisen näköinen ja melko kohtelias.

Tämän vuoksi moni olettaa, että minua voi ja suorastaan pitää kohdella huonosti.

Mutta miksi se on näille joku yllätys, että sanomista tulee?

Vierailija
9/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on resting bitch face, en ole luonteeltani ilkimys, vaan olen ollut liiankin kiltti (mua ovat miehet naisena hyväksikäyttäneet) ja olen herkkä. Ahdistun ajoittain ihmisten seurassa ja tunnen epävarmuutta: yritän peittää sen.

Vierailija
10/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et kyllä herättänyt minussa mitään positiivista. Näytit sitten miltä tahansa, sisäisesti kaunis ihminen ei arvota toisia koulutuksen tai ammatin perusteella.

Mind you, ap ei sanonut arvostelevansa ihmisiä näiden ammatin tai koulutuksen perusteella, vaan että häntä arvostellaan luullun ammatin/koulutuksen perusteella.

Sinäkään et siis herättänyt mitään positiivisia tunteita minussa, koska vaikutat ihmiseltä, joka haluaa jollain (tarpeen vaatiessa väärintulkitulla tai keksityllä) perusteella arvostella muita ihmisiä. Ja kyllä:. Syyllistyn nyt itse samaan, ja menen opettelemaan kauniinpaa ajattelua.

Vierailija
11/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut sitä, ett naisellinen ulkonäköni yhdistettynä intin käymiseen pitkä kaavan kautta ja misvaltaiseen urheilulajiin herättää hämmennystä ja epäuskoisia kommentteja.

Vierailija
12/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, esimerkiksi lasteni harrastusten kautta, tai ystävieni kautta jne... (ap)

Vierailija
13/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja se ei ole työläistä nähnytkään.

Vierailija
14/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän kiltiltä ja herttaiselta naiselta, jolle ihmiset juttelevat usein.

Vapaa-ajalla ilkeilen vähä-älyisille palstamiehille, jotka herjaavat törkeästi naisia. :D

Vierailija
15/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on sanottu kiltinnäköiseksi - no en ole kauhean kiltti itse asiassa. 😉

Vierailija
16/16 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tatuoidut on aina pöljiä