Kannattaako tässä elämäntilanteessa ostaa asuntoa?
AP on ollut uraputkessa kuntasektorilla 15 vuoden ajan. Olen siirtynyt virasta viraan eri puolille Suomea, kun tilaisuus auennut. 4 vuotta ollut pisimmillään yhdessä paikassa ja siirtynyt eteenpäin. Nyt palkkataso on 4500e/k amk-tutkinnolla. Mahtaisiko olla järkevämpää vain sijoittaa osakkeisiin tai esim. hommata kesämökki, jos haluaa jonkin "vakipaikan". Nyt fyrkat ovat mennee harrastuksiin, jotka hintavammanpuoleisia. Asuminen aina vuokralla.
M37
Kommentit (8)
No sehän nyt riippuu siitä, oletko halukas asettumaan aloillesi vai meinasitko vielä jatkaa tuota päämäärätöntä haahuilua
No kesämökkiä nyt ei ainakaan. Osta sitten ennemmin omakotitalo.
Itse ostaisin kyllä asunnon, voihan se olla vaikka sijoitusasunto - jatkat itse vuokralla nykyisessä kämpässä. Vuokralainen kartuttaa kassaasi.
En ostaisi sinun tilanteessasi. Et vaikuta tyypiltä, joka kykenisi sellaiseen sitoumukseen. Pysy vuokralla ja opettele sijoittamaan.
Osakkeet, mieluummin osinkoa joka vuosi korottavista firmoista (USA, Kanada). Kassavirta kasvaa joka vuosi, samoin taloudellinen riippumattomuus lähenee.
Omiin seiniin en tällä hetkellä investoisi, mökki on rahareikä.
Noin pienellä palkalla kannata mitään ostaa. Mikssä viŧun uraputkessa on percesilmäpalkkaa saava vätys?
Jos vaikuttaa silti, ettet edelleenkään viihdy pitkään yhdellämpaikkakunnalla, niin ilman muuta vuokralla-asuminen on hyvä vaihtoehto. Kesämökki on kiva tukikohta, jos mökkeily on kuitenkin sun juttu. Eli kuulostaa hyvältä.
Koti, jossa asuu on vain menoerä joka ei tuota mitään. Ennen vanhaan pidettiin itsestäänselvyytenä, että asuntolainan ottaminen kannattaa aina ja itselleenhän siinä makselee. Nykypäivänä hinnat ja laina-ajat pitkiä, ettei pääomaa välttämättä ehdi kertymään tarpeeksi. Jos taloustilanne yllättäen heikkenisi ja koti pitäisikin sen seurauksena laittaa myyntiin, ei saatu hinta välttämättä kata edes jäljellä olevaa lainaa.
Virasta VIRAAN ?
En maksaisi sinulle euroakaan palkkaa