Näin vältän muovia
Haluaisin kerätä vinkkejä, miten muovin kulutusta voisi vähentää.
Kauppareissuilla tarttuu mukaan luvattoman iso läjä muovia joka kerta. Nyt vihdoin aion lakata käyttämästä muovisia hedelmäpusseja ja muovirasiaan pakatut einessalaatit, kirsikkatomaatit ja jugurtit saavat jäädä ostamatta. Pitänee alkaa käydä torilla, josta vaikkapa kurkun saa ostettua ilman muovikäärettä.
Kohta en enää kestä sitä itseinhon määrää, joka tulee, kun vien muovijätteitä muovinkeräyslaatikkoon ja tajuan, että itse olen ne kaikki muovit ostanut.
Kommentit (6)
Jos vaihtoehtona on paperipakkaus, pahvi tai kartonki sekä lasi ja metalli, valitsen ne. Viimeinen yleensä on muovi. Monet juomat nykyään usein vain muovipulloissa, mutta onneksi lasipullojakin jonkin verran. Kestokasseja olen käyttänyt aina jo ennen kuin ne tulivat muotiin.
Irtotuotteiden ostaminen omaan vanhaan pussiin tai paperipussiin.
Esim. banaanille en ota pussia ollenkaan.
Luulen lukeneeni että ekologiselta näkökulmalta:
Kurkku parempi ostaa muovikääreessä niin se säilyy pitemmän aikaa ja hävikki on pienempi. Suomalaisten kurkkujen tuotanto (talvella kasvihuone) ja kuljetus vievät nimittäin energiaa ja ruokahävikkiä on niin ikään epäekologista.
Vaikkapa tomaateille, hedelmille yms ei aina tarvitse kassia ollenkaan jos ei ole isoa määrää.
Isompi ekologinen ongelma toki ruoassa on lihansyönti ja eläinperäiset ruoat. Kasvisruoalla maapallolle aiheutuva kuormitus on valtavan paljon pienempää.
Raportti: Muovijätteen määrä kasvaa edelleen aivan liian kovaa vauhtia
Vuoteen 2060 mennessä muovijätteen määrän ennustetaan liki kolminkertaistuvan verrattuna vuoden 2019 tasoon.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008863236.html