Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tomaattia pakastaa talveksi? Tomaatti on nyt halpaa ja käytän sitä paljon ruuanlaitossa

Vierailija
09.06.2022 |

Mikä muu on nyt halpaa, ja sitä voi pakastaa ruuanlaittoa varten?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet soosia ja pakastat, valitse astiaksi joku leviterasia tms tai pakasta pussissa. Olen tehnyt sen virheen, että laitoin soosin valkoiseen Tupperin purkkiin. Sehän värjäytyi ruokottoman väriseksi, eikä puhdistunut millään. Sen jälkeen olen lähinnä ostanut tomaattisoosit, eihän ne ole edes kalliita. Sitä paitsi lykopeenit ovat parhaassa muodossa ketsupissa ja purkkikastikkeissa.

Vierailija
22/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatin pakastaminen on helppoa, ja nykyisin monella kasvaa kotona Amppeli/kirsikka tomaateja ja niitä tulee enemmän kun kerkee syödä, niin ylimääräiset pakkaseen

Etsi sopiva rasia mihin pakastat tomaatit, isot vaatii tietenkin ison ja kirsikka tomaatit pienemmän rasian mihin pakastat tomaatit

Leikaa leivinpaperista rasina kokoisia arkkeja ja siivuta tomaatit noin neljään/viiteen siivuun, aseta siivut leivinpaperi arkin päälle, ja ne rasiaan niin monta kun mahtuu ja kansi päälle.

Käytä Tomaateja jäätyneinä esim pitsan päälle tai kastikeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Mummini pakasti tomaatin siivuina. Ihan hyvin toimi ruuan joukossa.

Vierailija
24/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastetut tomaatit on ihanan makuisia ja näköisiä talvella pilkottuna salaattiin. Tulee niin kesä mieleen niistä silloin. Suosittelen pakastimen täyttämistä tomaateilla. Kyllä kannattaa, ihan varmasti!

Jep, ihan kuten kokonaiset kotona pakastetut mansikat! Talven syntymäpäiväkakkujen kruunu! 👍

Juuri näin, todella herkullisen näköisiä siinä kakun päällä ja ihanan napakoita, ihan kuin kesällä juuri poimittuja.

Nuo pakastetomaatit ovat varmasti yhtä hyviä.

Kyllä minun mansikat on aina sulamisen jälkeen ihan lötköjä :D

Vierailija
25/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet soosia ja pakastat, valitse astiaksi joku leviterasia tms tai pakasta pussissa. Olen tehnyt sen virheen, että laitoin soosin valkoiseen Tupperin purkkiin. Sehän värjäytyi ruokottoman väriseksi, eikä puhdistunut millään. Sen jälkeen olen lähinnä ostanut tomaattisoosit, eihän ne ole edes kalliita. Sitä paitsi lykopeenit ovat parhaassa muodossa ketsupissa ja purkkikastikkeissa.

0,5 litran pussit on meillä todettu kaikkein käytännöllisimmiksi. Sopiva annos (puoli pussia) esim pellilliseen pitsaa ja pussit helppo pakata litteinä pakkaseen, vie vähän tilaa.

Vierailija
26/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitä tahansa voi raakana pakastaa ,esim. kaali ,kukkakaali .

Pitää kiehauttaa eli ryöpätä että entsyymitoiminta lakkaa.

Tomaatista kannattaa keittää valmis sose.

Purjon,sipulin voi pakastaa tuoreena

Vierailija
27/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa nyt nauttia halvoista tomaateista ja suosia sitten talvella satokausituotteita. Kyllä tomaatti on tuoreena paras

Mitä satokausituotteita Suomessa on talvella? Lunta ja jäätä?

Vierailija
28/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastetut tomaatit on ihanan makuisia ja näköisiä talvella pilkottuna salaattiin. Tulee niin kesä mieleen niistä silloin. Suosittelen pakastimen täyttämistä tomaateilla. Kyllä kannattaa, ihan varmasti!

Jep, ihan kuten kokonaiset kotona pakastetut mansikat! Talven syntymäpäiväkakkujen kruunu! 👍

Juuri näin, todella herkullisen näköisiä siinä kakun päällä ja ihanan napakoita, ihan kuin kesällä juuri poimittuja.

Nuo pakastetomaatit ovat varmasti yhtä hyviä.

Kyllä minun mansikat on aina sulamisen jälkeen ihan lötköjä :D

Niin on, ja se johtuu nimenomaan siitä mansikan (ja tomaatin) suuresta vesipitoisuudesta.

Teollisesti mansikat saadaan pakastettua nopeammin (vesi ei ehdi laajentua ja rikkoa solurakenteita), mutta eivät ne silti tuoreen veroisia sulaneenakaan ole. Rahkassa yms. menevät loistavasti.

Vierailija
29/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö tomaattia ollenkaan, siinä on myrkyllistä oksalaattia. Miksi pilaisin terveyteni huonolla ruoalla?

Vierailija
30/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakastaa siten, että teet niistä sen kastikepohjan tms.

Vierailija
31/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokateollisuudesta voi ottaa mallia. Jos pakastaminen onnistuu, sitä myydään pakasteena. Ja sesongin ulkopuolella ne pakasteet ovat halvempia kuin tuoreet. Mutta jos kaipaa puuhaa niin voi niitä itsekin pakastaa.

Vierailija
32/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ovatkin. Kakusta tulee todella hyvää, kun sulatuksen jälkeen hiukan survoo niitä mansikoita ja laittaa kakkuun täytteeksi 😋😋 Sokeria voi lisätä oman maun mukaan, jos tuntuu että survos jää liian kirpeäksi.

Vierailija
33/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö tomaattia ollenkaan, siinä on myrkyllistä oksalaattia. Miksi pilaisin terveyteni huonolla ruoalla?

On se kumma kun tomaattia joka päivä syövät italialaiset mummut elävät yli satavuotiaksi. Ei oo niiden terveys mennyt tomaatista pilalle.

Väitän että hatusta tempaisit väitteesi.

Vierailija
34/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunissa kuivatun tomaatin voi pakastaa.

Vierailija
35/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pakastanut sellaisenaan koska koostumus muhjuuntuu mutta olen tehnyt valmiita tomaattikastikkeita

Osan olen ensin paahtanut uunissa, osan tehnyt sellaisenaan valkosipulin ja yrttien kanssa kastikkeeksi, osan kuullottanut pannulla muiden kasvisten kanssa ja bamixilla soseeksi. 

Itse säilön hillopurkkeihin mutta näitä voi myös pakastaa. Viimeksi eilen avasin viimekesänä tehdyn purkin ja käytin lihapullien kastikkeeksi

Vierailija
36/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattia kannattaa pakastaa, jos sen kilohinta jää noin 50 senttiin. Lisäksi jos itse kasvattaa tomaattia, ja niitä ei kaikkia syö, niin kannattaa myös testata kuivaamista (vrt. aurinkokuivatut tomaatit), etenkin kirsikkatomaatit halkaistuna sopivat erityisen hyvin kuivattavaksi.

Itse JOS löydän halpoja tomaatteja tai niitä jää kasvukaudella yli, niin ihan vaan pilkon (kypsät, ei mitään vihreitä tai puoliraakoja) ne noin 1cmx1cm kuutioiksi, ehkä vähän karkeammin, ja pakastan 400g oivariinirasioissa. Saman kokoinen kuin tomaattimurskapurkki, niin annostelua ei tarvitse muuttaa, sama se tekeekö pakastetuista tai murskasta.

Tottakai kannatta tehdä myös ketsuppia, tomaattikastiketta jne säilykkeitä, mutta tomaattia VOi pakastaa, jos tarkoitus on käyttää sitä sitten sulatettuna kuten säilyketomaattimurskaakin, eli kypsennettävissä ruuissa. Johonkin salsaan jos laittaa, niin ehkä kannattaa kuumentaa kiehuvaksi, ei tule tuoretomaattisalsaa, mutta tulee säilyketomaattisalsaa - siihenkin löytyy netistä kymmenittäin ohjeita.

Vierailija
37/45 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin täynnä puoliksi leikattuja kirsikkatomaatteja, mutta en ole keksinyt mihin ja miten niitä käyttäisin. Olisiko kellään vinkkejä ja helppoja reseptejä? 

Vierailija
38/45 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastin täynnä puoliksi leikattuja kirsikkatomaatteja, mutta en ole keksinyt mihin ja miten niitä käyttäisin. Olisiko kellään vinkkejä ja helppoja reseptejä? 

Tee niitä kastikkeita, mitä muutenkin tekisit. Sinne vaan ne tomaatinpuolikkaat sekaan, ei sitten tarvitse laittaa tomaattikastiketta, jos ei muuten halua. Itse pakastan miniluumutomaatteja, jos ne ovat alle euron paketti. Ensin huuhdon ne, vesi kyllä kulkee hyvin paketin reikien läpi ja kun rasia on kuivahtanut, laitan sen sellaisenaan pakastimeen. Niitä ei näet tarvitse edes halkoa. Ne toimivat oikein hyvin sapuskoissa, mihin tarvitaan tomaatteja eli myös keitoissa kastikkeiden lisäksi.

Vierailija
39/45 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi, mutta hitsi kun en ole koskaan tomaattikastikkeita mihinkään käyttänyt, en edes muttia, vaikka sellainen purkki on kaapissa pönöttänyt jo kauan. En oikein keksi mitä niillä pakastetuilla pikkutomaatin puolikkailla tekisin, siis mitä osaisin kun en ole kummoinenkaan kokki. Käyttäähän ne pitäisi, mutta peukalo keskellä kämmentä. Onnistuisikohan joku keitto? 

Vierailija
40/45 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blenderiin ja sosekeitoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme