Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymyksiä PERHEPEDISSÄ nukkuville

14.10.2006 |

Hei!

Meillä vauva (8kk) on nukkunut koko ikänsä meidän vanhempien kanssa samassa sängyssä. Nyt kuitenkin pelottaa turvallisuusjutut, kun vauva on jo niin liikkuvainen ja pääsi tässä eräs yö putoamaan sängystä (kauhealta tuntui äidistäkin!!). En todellakaan toivo että sama toistuu..

Mitä pitäisi tehdä?Miten teillä on toimittu?Onko joku hankkinut jotain laitaa sänkyyn?

Onko vauva päässyt teillä muilla putoamaan sängystä?

Pitäisikö vain koittaa nukuttaa vauvaa omassa sängyssä?:( Olen koittanutkin, mutta tuloksetta(ehkä olen luovuttanut liian helposti). Äiti ja vauva kumpikin meillä nukkuu paremmin vieretysten :(

Ei siis muuten ongelmaa mutta nyt pelottaa että onko oikeasti turvallista enää tuo perhepedissä nukkuminen kun vauva liiikkuu.

Vai pitäisikö vain siirtyä " maan tasalle" nukkumaan?;)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky on seinää ja kulmausta vasten, ja vauvamme (tai nyt jo 1v ja 3v) nukkuu siinä niin, että aina olen itse vähintäänkin siinä stopparina ennen laidan yli menoa sieltä missä ei ole seinää. Ja välillä tietty välissämme.

Esikoinen kerran yöllä heräs ja konttasi kovaa kyytiä unissaan silti lattialle n. 10kk iässä. Tyynyjä ja pehmukkeita vaan sinne varuiksi..

Pienempikin kerran konttas, mutta konttaa aina sinne seinälle päin minne aina konttaa.

Jos joudun yksin jättämään nukkumaan, niin vien aina nukkuvana pinnikseensä turvallisuussyistä.

Vierailija
2/10 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

....siis vaikka nukkuisittekin samassa sängyssä. Siis jos oma sänky ei ole nurkassa, kuten Lokaäidillä. Sinne vauva voi turvallisesti kierähtää.

Lokaäidin pointti yksin nukuttamisesta oli hyvä. Meillä on sivuvaunussa sellainen viritys - koska laitaa ei saa liikuteltua - että otettiin pinnat pois, mutta ylälauta on paikallaan. Siihen viritetään raskas peitto, jota vauva ei saa liikuteltua. Mutta siitä kannattaa olla varma... kerran peitto oli huonosti ja kun menin katsomaan, istui vauva pimeässä sängyllämme ja repi lehteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans poika on 8 kk ja mietin samoja kysymyksiä! POika ei ole vielä päässyt putoamaan, kun nukkuu niin rauhallisesti. Illalla kun nukutan hänet seitsemän ja kahdeksan välillä teen hänen ympärilleen muurit peitoista ja tyynyistämme, eiväthän ne ylikonttaamista estä, mutta aina hän sen verran äheltää niitä ylittäessään, että sen kuulee. Tosin kun raivokkaana herää illalla monta kertaa tulee ääntä usein sen verran jo samantien, ettei tarvitse pelätä putoamista.

Olen päivisin koittanut opettaa häntä peruuttamaan sängystä pois, jos vaikka jäisi mieleen.. Vaikkei vielä osaa kiivetäkään kovin hyvin.

Sänky on meillä myös kulmauksessa, eikä meille mahdu kotiin sivuvaunua, juuri ehkä tuurilla voisi mahtua pinnasänky ja ehkä sellainen joskus viritetään. Päiväunet poitsu nukkuu aina parvekkeella vaunuissa tai tien päällä, jos sillä tuulella ollaan.

Olen miettinyt josko sitä selviäisi ilman nuita kaltereita kokonaan ja seuraavaksi rakentaisi sellaisen matalan sängyn hänelle, jonka voi päivän ajaksi työntää meidän sängyn alle... Ihan vain kehikko laudoista, johon laittaisi sellaiset rimat ja vaahtomuovipatjan.

Tai sitten meidän kannattaisi muuttaa.. =)

Vierailija
4/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kun luin että mietit sängyn alle työnnettävää versiota, tuli mieleen juttu omasta lapsuudestani: kaverillani oli lapsuudenkodissaan vanhempien sängyn alla pyörällinen vuodevaatelaatikko, jossa oli patja, tyyny ja peitto. Jos yöllä näki vaikka pahaa unta, sai mennä äidin ja isän huoneeseen ja vetää sen laatikon esiin ja nukkua siinä " äidin ja isän vieressä" (silloin 70-luvun alussa oli muistaakseni aika tavallista ettei isän ja äidin viereen noin vain menty, niin meidänkin kotona oli)... Tosin kaverini oli jo alakoululainen silloin, mutta miksei toimisi pienemmälläkin...

Tämä ei siis ole vitsi eikä provoiluyritys, vaan ihan totista totta, vaikka nyt hymyilyttääkin. Muistan hyvin kun leikimme kaverin kanssa jotain kotileikkiäkin siinä laatikossa!

Vierailija
5/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sänky on seiniä vasten ja jalat on otettu pois. Vauvan kohdalta olen vuorannut laidat joko peitoilla tai tyynyillä ettei kieri sängyltä pois. Hyvin on toiminut.

Vierailija
6/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muuten nukuttiin pienenä mummon luona siinä vuodevaatelaatikossakin :D ..ihan vaan sillä, että se oli sellainen lisäpeti muutenkin, heh.

Vierailija
7/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vuodevaatelaatikosta kokemusta: mun vanhemmilla on sellanen vierashuoneessa juuri näitä pieniä lapsivieraita varten. Laatikko laitetaan sängyn ja seinän väliin niin että ei pääse tippumaan lattialle mistään kohtaan, paitsi tietenkin jalkapäästä jos sinne lähtee mönkimään. Sitten olen laittanut laitojen päälle peiton pehmusteeksi, ei ole kiva vauvan kolhia päätään koviin laitoihin.

Ihan ok varavuoteena ja mummolassa, mutta en ehkä laittaisi kotiin samanlaista viritystä.

Vierailija
8/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus nukkuu sivuvaunussa, joka kiinni seinässä, eli niin kaukana reunasta ettei putoa (tosin nyt on jo sen verran isokin), keskimmäinen nukkuu minun ja mieheni välissä.

Kun lapset menee nukkumaan niin en tee mitään erityisjärjestelyitä. Kun olivat pienempiä niin mulla oli patja sängyn vieressä niin että mahdollinen putoaminen ei sattunut, tai sitten laitoin aukiolevaan reunaan imetystyynyistä sun muista reunan.

Vierailija
9/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meillä on nukuttu perhepedissä korkealla jenkkisängyllä, joka on ainoastaan päädystään kiinni seinässä. (Toisella puolella laitana on tosin ollut pinnasänky muistona niistä ekoista viikoista, jolloin vauva jopa nukkui siinä.) Kerran vauva putosi (onneksi villamatolle!), minkä jälkeen ryhdyimme kasaamaan muureja ylimääräisistä peitoista ja tyynyistä. Muurien päälle laitettiin itkuhäläri, joten jos liikkumaan oppinut vauva ryhtyi könyämään sängyssä, ehdimme paikalle ennen kuin mitään traagista ehti tapahtua. Ikinä mitään ei sattunut, mutta tyttömme ei ollutkaan pienenä mitenkään vilkasliikkeistä sorttia.

Vierailija
10/10 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei nukuta perhepedissä, mutta päikkäreille oli pitkään tapana nukuttaa mamin kainaloon ja jättää sitten siihen meidän parisänkyyn nukkumaan. Ympärille tehtiin peitoista, tyynyistä ja pehmoeläimistä korkeat muurit.

No, meidän pikku mies on kuitenkin sen verran liikkuvaa sorttia, ettei sitä mitkään esteet pidätelleet. Lauta-aita varmaan olisi toiminut tai seinä -meillä ei ole mahdollista laittaa sänkyä seinälle kun toisella seinällä kaapisto ja toisella ikkuna+patteri eli jäisi rako.

Kun ei osannut kontata, niin kaivautui peittomuurin alta ja " kops" pää edellä lattialle. Ja kun oppi konttaamaan niin kiipesi muurin (joka aiempaa korkeampi ja tiiviimpi alimenon estämiseksi) yli ja " kops" otsa yöpöytään ja siitä pää edellä lattialle. Siihen loppui meidän " perhepeti" ja päikkäreillekin nostetaan pinnikseen.

Ja se teki tän niiiin hiljaa, että mitään ei kuulunut -ennen alkoi aina huutaa kun heräsi, nyt huuto alkoi vasta kopsahduksen jälkeen. Samaten jos otetaan aamulla meidän väliin, niin karkaa välittömästi ja meinaa pudota lattialle... olen kerran pelastanut jalkaa tarttumalla... Eli jos on liikkuvaa sorttia, niin etsisin kyllä jotain ihan kunnon laitoja, joita virittää sängyn reunoille.