Milloin pitäisi ymmärtää jäädä saikulle työuupumuksen ja masennuksen vuoksi?
Olen niin uupunut, ettei työn teosta tule mitään. Päivät menevät ihan hukkaan. Muisti ei toimi ja ajatus takkuaa. Kuljen hitaalla, ihan kuin hidastetussa filmissä. En tajua mistään mitään, eikä mikään jää päähän. En ymmärrä lukemaani ja luen samaa kohtaa yhä uudelleen ja uudelleen. Tehtävälista senkun kasvaa ja tuntuu, etten ikinä selviä kaikesta. Väsyttää niin paljon, että on pakko ottaa parin tunnin torkut välillä, mutta en pysty nukahtamaan. Työterveydessä diagnosoivat työuupumuksen ja masennuksen, mutta ei katsottu, että olisin sairasloman tarpeessa.
Milloin sinulle on määrätty sairaslomaa työuupumuksen/masennuksen vuoksi?
Kommentit (34)
No minä syön jo nyt terveellisesti, paljon kasviksia, kuituja jne. lisävitamiineja pilleripurkista, joten ei ole mistään puutetta. En juo alkoholia enkä tupakoi. Liikuntaa harrastan lähes päivittäin, joskin se on jäänyt vähiin, kun ei ole ehtinyt eikä jaksanut töiltä. Olen niin uupunut, että jaksan töiden jälkeen vain maata sohvalla ja torkkua. Siinä se vapaa-aika meneekin, joten netissä ehtii hillumaan vasta illalla. Käyn ylikierroksilla, joten unenlaatu on heikko. Nukahtaminen tosi vaikeaa ilman melatoniinia.
Ap
Uudestaan vaan hakemaan saikkua. Tuo on jo paha burn out, josta toipuminen kunnon levolla ja kuntoutuksella voi viedä 6kk-2 vuotta. Jotkut iskevät seinään niin kovasti, etteivät toivu ollenkaan.
Työelämä ja työ ei ole oman terveyden uhraamisen arvoista. Et saa mitään erityiskiitosta siitä, että jaksoit venyä ja sinnittelit. Kukaan ei kuolinvuoteellaan sano, että olipa hyvä, kun raadoin töissä pers ruvella.
Mä itkin. Sanoin etten nuku. Että mietin itsetuhoisia asioita. Sain 7 viikkoa sairauslomaa heti diagnoosilla vaikea masennus. Sitten palasin töihin kevennetyllä toimenkuvalla. Palkka pysyi samana eli hyvin kävi.
En ole kuitenkaan noin huonossa jamassa, että olisi itsetuhoisia ajatuksia tai etten pystyisi hillitsemään itkua. Työuupumus oli vain keskivaikea, masennus lievä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä itkin. Sanoin etten nuku. Että mietin itsetuhoisia asioita. Sain 7 viikkoa sairauslomaa heti diagnoosilla vaikea masennus. Sitten palasin töihin kevennetyllä toimenkuvalla. Palkka pysyi samana eli hyvin kävi.
Onnittelut sinulle! Miten onnistuit pitämään palkan samana? Saanko kysyä, oletko töissä yksityisellä vai julkisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut sinulle! Miten onnistuit pitämään palkan samana? Saanko kysyä, oletko töissä yksityisellä vai julkisella?
Titteli pysyi samana, työt väheni. Julkisella tietysti.
Sairaslomalle pitäisi päästä ajoissa. Itse sinnittelin ja lopputuloksena olen nyt ollut yli kaksi vuotta pois työstä. Sinnittely ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Mullapa on ollut 20 vuotta kestävä masennus, välillä vakava ja välillä keskivaikea. Kaikki mahdolliset hoidot kokeiltu, paitsi sähköhoito. Enpä päässyt edes kuntoutusrahalle. Miten ihmeessä jotkut tuntuvat pääsevän niin helposti työkyvyttömyyseläkkeelle ja toiset eivät sitten millään, vaikka olisi täysin työkyvtön ollut jo vuosia.
Joo ehkäpä pelkkä masennus ei ole riittävää. Mutta vedäppä tuohon maniajakso väliin, niin alkaa olla. Astetta vakavampi diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuitenkaan noin huonossa jamassa, että olisi itsetuhoisia ajatuksia tai etten pystyisi hillitsemään itkua. Työuupumus oli vain keskivaikea, masennus lievä.
Ap
Kyllähän noin hankalat kognitiiviset oireet viittaa yleensä ennemmin keskivaikeaan masennukseen, vaikken mitään diagnoosia netissä ala tekemään tietenkään. Entä jos ehdotat työajan vähentämistä esihenkilölle ja jos ok, osasairauspäivärahaa työterveyshuollossa? Kannattaa kertoa oireista sama mitä tuossa viestissä toit ilmi, eihän tuolla tavalla voi jaksaa töissä normitahtia.
Täällä taas porukka odottaa että saa lojua täydellä palkalla kotona siideritölkki toisessa kädessä ja karkkipussi toisessa telkkaria katsomassa. Ja me veronmaksajat kustannetaan tämäkin työuupumus.
Jos lääkäri sanoo että olet työkykyinen niin sitten olet! Mitä tuo tuommoinen on että "itkin ja kerroin olevani itsetuhoinen "? Elämään kuuluu vaikeita aikoja, surua, stressiä ja silti on pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllähän noin hankalat kognitiiviset oireet viittaa yleensä ennemmin keskivaikeaan masennukseen, vaikken mitään diagnoosia netissä ala tekemään tietenkään. Entä jos ehdotat työajan vähentämistä esihenkilölle ja jos ok, osasairauspäivärahaa työterveyshuollossa? Kannattaa kertoa oireista sama mitä tuossa viestissä toit ilmi, eihän tuolla tavalla voi jaksaa töissä normitahtia.
Joo voi olla, että vähättelin oireitani masennustestissä. Muutenkin on huono tapa skarpata ihmisten läheisyydessä. Lääkärikin katsoi minua ja sanoi, ettet näytä masentuneelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mullapa on ollut 20 vuotta kestävä masennus, välillä vakava ja välillä keskivaikea. Kaikki mahdolliset hoidot kokeiltu, paitsi sähköhoito. Enpä päässyt edes kuntoutusrahalle. Miten ihmeessä jotkut tuntuvat pääsevän niin helposti työkyvyttömyyseläkkeelle ja toiset eivät sitten millään, vaikka olisi täysin työkyvtön ollut jo vuosia.
Miksei sähköhoitoa ole kokeiltu????
Sähköhoito on viime sijainen hoito vakavasti masentuneille ja itsetuhoisille, joilla ei ole enää muita vaihtoehtoja. Siitä oli puhetta psyk hoitsun kanssa, mutta sitten se vain jäi. Pääsin kokeilemaan transkraniaalista magneettistimulaatiota ja siitä oli vähän apua, mutta vain pariksi kuukaudeksi. Pelkään sähköhoidossa, että muisti menee. Asun yksin, enkä pärjäisi, jos lähimuisti menisi. Sitä paitsi silloin pitäisi saada sitä pitkää sairaslomaa ja kuntoutustukea. Silloin välillä, kun olen pätkätöissä, ei sähköhoito tule kyseeseen.
Eivät kaikki ole kokeilleet sähköhoitoa, jotka ovat päässeet määräaikaiselle kuntoutustuelle. Eivät edes terapiaa.