Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lirahtelusta

14.10.2006 |

Onko muilla esiintyny lirahtelua. Välillä huomaa että pikkuhousuissa pieni märkä läikkä, onkohan normaalia. Mietityttää että onko valkovuotoa, virtsankarkailua vai lapsivettä. Näitä lirahteluja ollu jonkun verran raskauden aikana

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidimaria:

valkovuotoa voi raskauden aikana tulla niin runsaasti, että se tuntuu lirahteluna. hieman epämukavaahan tuo on...

ja lisäksi alapään liitokset ja lihakset löystyvät jo ennen synnytystä, että pissaakin voi lirahdella. mulla ainakin paikat on löystyneet aina jo ennen 20. raskausviikkoa niin, että aivastaessa ja yskiessä voi pissaa lirahtaa. ja siis tämä ongelma on minulla ollut jo 1 kk synnytyksen jälkeen PIENEMPI kuin raskausaikana. eli raskausaikana on saanut aina eniten kärsiä...

siitä lapsivedestä vielä, että mulla ainakin eka synnytys alkoi lapsiveden menolla, ja sitä tuli ensiksi TODELLA vähän. tunsin kuitenkin ettei se ollut pissalirahdus (sen tuntee). soitin sairaalaan, ja käskivät tulla aamulla näytille (silloin oli ilta). ja lapsivettähän se oli, ja supistukset alkoivat sitten päivällä. sanoivat, että vesi oli mennyt jostakin " ylhäältä" ja sitä tuli siis vain pari tippaa kotona.

eli millätavalla tuntui se lapsiveden lirahdus erilaiselta?

Vierailija
2/8 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissalirahduksen tuntee että se on pissaa, kun sen tuntee selvästi mistä se tulee... ja se tulee siis (useimmilla varmaankin) ponnistaessa, esim. yskiessä tms.

kun minulta menivät ne muutamat tipat lapsivettä, istuin kaikessa rauhassa tuolilla - ei mitään ponnistelua tai muuta. tällaisessa tilanteessa ei pissaa voi tulla. :) ja myös tunsin, että lirahdus ei tullut virtsaputkesta!

ehkä ainoa miten voisi kuvitella sitä etukäteen, on että vertaa sitä siihen jos sextailun jälkeen emättimestä " lirahtaa" siemennestettä (sorry älytön esimerkki), senkin tuntee ettei se ole pissaa. tunne ei kuitenkaan ole sama, sillä lapsiveden tuntee selvästi että se on VETTÄ, siis spermaan verrattuna paljon juoksevampaa ja tulee siis nopeasti ulos eikä tunnu " kananmunanvalkuaiselta" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin itsekin tuossa rv 28 paikkeilla. Silloin myös muita oireita ja pelästyin myös, että onko lapsivettä. Sen tihkuminen aikaisessa vaiheessa kun ei ole hyväksi! Multa tutkittiin mm. valkovuotonäyte - tarkistettiin, ettei ole mitään tulehdusta. Eikä mitään löytynyt. Joskus niidenkin aiheuttamana saattaa valkovuoto runsastua. Lapsivettä olisi kuulemma todennäköisesti tullut enemmän kerralla, jos se olisi sitä.

Lopulta siis mitään ei löytynyt ja pientä lirahtelua on ajoittain ollut tähän päivään asti - yleensä vessakäynnin jälkeen. Eli olen lähes varma sen olevan vain valkovuotoa tms.

Huolestuttavaa on, jos vuoto haisee, tai on jonkin tietyn väristä tai sitä tulee erityisen paljon. Mutta normaalistikin valkovuoto useimmilla lisääntyy raskauden aikana. Joten todennäköisesti ei syytä huoleen. Soittele vielä vaikka terkkarille asiasta. Mäkin soitin, ja kerran jopa synnärille viikonloppuna, kun lisäksi oli supistuksia ja alavatsajomotusta. Mutta kuten sanoin, mitään ei löytynyt ja levolla tilanne rauhoittui (ehkä vajaa viikkoa aiemmin ollut lääkärikäynti oli vain saanut jotakin aikaan).

T: Peggy-75 rv 37+5

Vierailija
4/8 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkovuotoa voi raskauden aikana tulla niin runsaasti, että se tuntuu lirahteluna. hieman epämukavaahan tuo on...

ja lisäksi alapään liitokset ja lihakset löystyvät jo ennen synnytystä, että pissaakin voi lirahdella. mulla ainakin paikat on löystyneet aina jo ennen 20. raskausviikkoa niin, että aivastaessa ja yskiessä voi pissaa lirahtaa. ja siis tämä ongelma on minulla ollut jo 1 kk synnytyksen jälkeen PIENEMPI kuin raskausaikana. eli raskausaikana on saanut aina eniten kärsiä...

siitä lapsivedestä vielä, että mulla ainakin eka synnytys alkoi lapsiveden menolla, ja sitä tuli ensiksi TODELLA vähän. tunsin kuitenkin ettei se ollut pissalirahdus (sen tuntee). soitin sairaalaan, ja käskivät tulla aamulla näytille (silloin oli ilta). ja lapsivettähän se oli, ja supistukset alkoivat sitten päivällä. sanoivat, että vesi oli mennyt jostakin " ylhäältä" ja sitä tuli siis vain pari tippaa kotona.

Vierailija
5/8 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpäs onkin kiintoisa aihe! = )

Minulla on myös ollut tosi vetistä ja runsasta valkovuotoa keskiraskaudesta asti. Nyt on meneillään rv 36+6 ja kyllä melkein päivittäin menee pikkarit tosi kosteiksi, lähes märiksi. Kuitenkin pitäisi lääkärikäyntien mukaan olla kaiken kunnossa. Mitään vuotonäytteitä minulta ei kyllä ole koskaan otettu.

Minäkin olen ymmärtänyt, että joillakin voi kovasti mennä vetiseksi ja runsaaksi vuoto raskauden aikana, eikä siitä tarvitse huolestua. Itse olen ymmärtänyt, että jos vauva liikkuu, ei ole syytä huoleen.

Onko muilla tästä " lirahtelusta" enempää tietoa?

Vierailija
6/8 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä huommannut varsinkin ponnistustilanteissa. Pikkuhousun suoja on itselläni turvaksi riittänyt. Lantionpohjan lihaksia harjoittelemalla saatat saada virtsan karkailun loppumaan. Ohjeita voit pyytää synnytyssairaalasta, neuvolasta tai fysioterapeutilta terveysasemalta.

Vierailija
7/8 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin tänään ä-polin päivystyksessä ihan varmuuden vuoksi tarkistuttamassa et mistä lirahtelussa kyse. otti näytteen eikä onneksi ollut lapsivettä. sitä kuulemma lirahtelee sitten tiheämmin kuin vain kerran päivässä siis jos tullut esim reikä.

onko jollain kokemusta sellaisesta apteekissa myydystä yleisindikaattoripaperista jolla voisi itse testata et mitä nestettä on?

Vierailija
8/8 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli esikoisen kanssa loppuvaiheessa todella runsasta vetistä vuotoa. Epäilinkin lapsivedeksi monta kertaa, mutta koska vettä oli kohdussa selvästi runsaasti, ei siitä huolestuttu ja taisin käydä kerran lääkärintarkastuksessakin. Vauva meni viikon yliaikaiseksi ja viimeisellä viikolla lorahteli runsaasti, viimeisenä päivänä ennen synnytystä oli vuoto ihan kuin kananmunan valkuaista ja sitä tuli noin ruokalusikallinen aina vessassa käydessä. Lapsivettä se tuskin oli, koska kun vesi meni kotona lorisemalla, sitä tuli litrakaupalla vielä synnärilläkin parin tunnin päästä. Kätilö naureskeli, että aikamoinen uima-allas ollut vauvalla :)