Miten voisin opetella vihanhallintaa ihan itse?
Niin, etten leimahtaisi heti tunteeseen vaan osaisin hillitä sitä paremmin ja ilmaista itseäni aikuismaisesti.
Kommentit (9)
Mulla auttanu, että ihan pakottamalla jätän parin sekunnin välin ennen kuin avaan suuni. Pari sekkaa riittää mulla vähän rauhottumaan tai pikemminkin laskee mahiksia, että sanon jotain hirveetä.
Ja tää oli mulla oikeesti aika vaikee oppia, tauon pitäminen ennen puhumista. Sitä pitää ihan ajattelemalla ajatella samalla kun toinen puhuu, "en heti vastaa, hengitä, tauko, älä heti vastaa". Ei välttis mitään hyötyä, mutta karsiny multa pahimmat lipsaukset.
Tutustu esim Mielenterveystalon itsehoito-oppaaseen, löytyy netistä. Nostan hattua, että pohdit asiaa. Ex oli aggressiivinen, eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa - minunhan se ongelma vain oli. Toki tunteenpurkauksia on monentasoisia, enkä voi verrata sinua häneen. Mä olen toista laitaa, eli opettelen kertomaan miltä tuntuu, enkä enää patoa kaikkea sisääni kiltisti.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveystalon sivuilla on aika hyvät itsehoito-oppaat. En toki ole täysin varma vihanhallintaan liittyvästä oppaastaa, mutta itselleni oli ainakin hyötyä pakko-oireista kertovasta oppaasta :)
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Vaikuttaa pätevältä tekstiltä. Suurkiitos
menee skinhead joukkoon ja suuttuu jostain ja sit kun saa kunnolla turpiin niin oppii että ei taida kannattaa suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ootko joku pipolääri huura.
No se on ainakin varmaa että sinä olet luonnehäiriöinen +60v nysvä.
Viha on tärkeä tunne joissain tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Viha on tärkeä tunne joissain tilanteissa.
Ehdottomasti. Ilmaisu vain pitäisi opetella joviaalimmaksi
Mielenterveystalon sivuilla on aika hyvät itsehoito-oppaat. En toki ole täysin varma vihanhallintaan liittyvästä oppaastaa, mutta itselleni oli ainakin hyötyä pakko-oireista kertovasta oppaasta :)
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…