Miten kannustat lasta hammashygieniaan ja onko teillä vain yksi karkkipäivä?
Onko ruokailua kuusi kertaa päivässä max ja miten saatte homman toimimaan? Kuusivuotiaan nirsoilijan kanssa pulassa.
Kommentit (9)
Kertomalla, että hampaisiin tulee muuten reikiä ja näyttämällä netistä kuvia pilalle menneistä hampaista
Aikuinen pesee 6-vuotiaan hampaat, what???
-eri
Vierailija kirjoitti:
-eri
Niin? Kyllä ainakin pitäisi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Niin? Kyllä ainakin pitäisi pestä.
Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo itse pestä. Vanhempi voi valvoa, että tulee myös pestyä.
Ei naposteluja, karkkia voi ottaa ruuan jälkeen joskus, pastillit ruokien jälkeen ja hampaanpesu aamuin illoin. Olen kertonut, että huonosta hampaiden hoidosta seuraa paljon kipua ja useita kalliita hammaslääkärikäyntejä.
Vierailija kirjoitti:
-eri
Todellakin! Meille hammashoitaja ohjeisti että vasta noin 10v lapsi osaa täysin itsenäisesti huolehtia hammashygieniasta. Meillä aikuinen pesee iltaisin, lapsi itse aamuisin. Noin 6-vuotiaaksi asti aikuinen huolehti täysin. Lapsi on nyt 8v, ja kun ihan siitä asti kun ensimmäinen hammas suuhun tuli, on oltu tarkkoja hammaspesuista aamuin illoin, niin ei tarvitse erikseen motivoida. Asiasta on tullut niin itsestäänselvä rutiini, ettei lapselle tulisi mieleenkään hampaiden harjaamista skipata.
Hampaat pestään aamulla ja illalla.
Ksylitoli pastilli ruuan ja herkkujen päälle.
Välillä voi napostella.
Jos lapsi on nirso ja se vaikuttaa painoon niin käytä kermaa ja voita ruuanlaitossa.
Täysmaitoa ruokajuomana. Ruoka myös maistuu paremmalta kun se ei ole mitään kevyttuotteita...
Kuten täällä on kommentoitukin, niin aikuinen vastaa lapsen hammashygieniasta kymmenvuotiaaksi asti. Hampaat pestään kunnolla kaksi kertaa päivässä. Ruoan jälkeen xylitolpastilli tai -purukumi.
Napostelua aterioiden välillä pyritään pitämään kurissa. Herkut voi antaa aterian päätteeksi, ei ole pakko olla karkkipäivää. Olen lukenut asiantuntijoiden mielipiteitä, että karkkipäivä vääristää lapsen suhdetta herkkuihin, koska niitä joutuu odottamaan niin kauan ja karkkipäivään latautuu siten kohtuuttomia odotuksia. Parempi olisi, jos herkkuja saisi useammin ja kohtuudella, eikä asiasta tehdä numeroa.
Ton ikäisen lapsen hampaat pesee tietenkin aikuinen. Aterioiden ulkopuoliset napostelut voi kieltää sanomalla, että hampaat ei tykkää jos koko ajan napostelee. Hampaat tarvitsevat lepotauon.
5 ateriaa taitaa riittää lapsille, ei tarvitse kuutta olla.
Nirson lapsen aterioita voi vähentää, niin nälkä saa ruuan maistumaan paremmalta ja kannustaa syömään. Jos lapsella ei ole nälkä, niin silloin on enemmän varaa nirsoilla.