Mikä auttaa kurkkukipuun?
Kommentit (18)
Ihan perus kipulääke auttaa. Ibuprofeeni on tehokas jos kaapista löytyy ja parasetamolikin auttaa, jos ei maha kestä muuta. Nykyisin on myös imeskeltävä flurbiprofeeni kipulääke, kauppanimeltä Strefen.
Merisuolavedellä kurlaamista minäkin tulin ehdottamaan. Bafucin auttaa myös.
Kannattaa tosiaan tehdä koronatesti
Mutta ennen koronaa ja sen jälkeenkin olen huomannut kuusenkerkkäteen hyväksi.
Samoin sitruuna-hunaja-inkivääriteen
Pala pihkaa suuhun pyörimään hetkeksi.
Olikohan se kurkkukipu, mihin vadelmahillon syöminen auttoi? No ainakin saat suun makeaksi.
Lääkäriin jos (terveyskirjastosta kopsattu):
"Kurkkukivun vuoksi on välittömästi hakeuduttava hoitoon, jos kurkkukipuun liittyy
-yleistilan heikentyminen,
-vaikeus avata suuta,
-vaikeus niellä nesteitä tai sylkeä,
-hengityksen vaikeus,
-puheen puuroutuminen,
-kova kurkkukipu pahenee makuulla ollen,
-selvästi näkyvä turvotus kaulalla tai
-nieluun on mennyt syövyttävää ainetta tai vierasesine.
Vuorokauden sisällä on syytä hakeutua hoitoon, jos kurkkukipuun liittyy:
-korkea kuume tai
-voimakas toispuoleinen kurkkukipu.
Kurkkukivun pitkittyessä ja kun syynä ei ole ilmeinen itsestään paraneva tai poistettava syy, on aihetta hakeutua tutkimuksiin, jos oireet ovat kestäneet yli viikon ajan."
Hunaja auttaa. Apteekissa on hunajasuihketta, mutta ihan tavallinen hunaja käy. Suklaa auttaa myös ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronatesti.
Tehty, ei ole koronaa.
Mulla näkyi vasta kolmantena kurkkukipupäivänä. Ja ennen kurkkukivun alkamista oli jo pari päivää väsymystä, silmäsärkyä ja silmien valonarkuutta/sumenemista.
Ja itse kysymykseen. Särkylääke jeesasi mulla, samoin ylimääräinen hampaidenpesu, suolavedellä kurlaaminen sekä ananastuoremehun juominen (vaikka karvasteli julmetusti). Tein tästä ketjunkin viikko sitten, mutten nyt enää löytänyt sitä.
Nuo strepsilsit sun muut olisi varmasti auttaneet, mutta niitä ei kotona ollut eikä apteekkiin huvittanut lähteä. Olo kun oli muutenkin huonovointinen ja mähän olin tartuttava.
Burana 600vähintään,auttaa oikeasti.
Tuntui että kuolen kurkkukipuun,onneksi pystyin niellä buranan,sen avulla selvisin aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus kipulääke auttaa. Ibuprofeeni on tehokas jos kaapista löytyy ja parasetamolikin auttaa, jos ei maha kestä muuta. Nykyisin on myös imeskeltävä flurbiprofeeni kipulääke, kauppanimeltä Strefen.
Parasetamoli on parempi ainakin koronatartunnassa. Ja tuo kurkkukipu oli mullakin jotain ihan erilaista ja kovempaa kuin ikinä ennen missään angiinassa, influenssassa tai edes siinä pusutaudissa vaikka prun kipeä se kyllä silloinkin oli.
Multa lähti myös ääni koronatartunnan myötä eikä se vieläkään ole ihan kunnolla palautunut ja puhuminen saa vieläkin aikaan ihan järkyttäviä yskäkohtauksia.
Itseasiassa eilen vasta luin, että äänen lähteminen onkin ihan normioire koronassa (oli jutussa jossa pohdittiin JonBonJovin nykyesiintymisiä ja etenkin äänen heikkoutta) mutta ei tuo kyllä ollut omiin silmiin aiemmin osunut että koronatartunta vie tyypillisesti äänen/vaikuttaa äänihuuliin.
Yskäähän sen piti aiheuttaa. Ja korkeaa kuumetta sekä viedä haju- ja makuaisti. Itsellä yskä tuli tosiaan vasta pari viikkoa tartunnan jälkeen, kuumetta ei noussut missään vaiheessa (vain lämpöilyä) eikä haju- tai makuaisti muuttunut miksikään. Sen sijaan silmät oli hurjan valonarat ja näkö oli sumea muutaman päivän ennen tuon kurkkukivun alkua. Tuostakaan ei koronan oireena ole ihmeemmin puhuttu.
Ennen oli kuulemma sellainen loitsu. Saunan ekalla lauteella seistään. Pieraistaan käteen, ja viedään pieru nyrkissä suun eteen. Sitten sanotaan "syö sinä kurkkukipu paskaa" ja tän kuuluis toimia.
Koronatesti.