Jos joku tulee ulos joltakin oikealla olevalta pikkukujalta isommalle tielle eikä hänellä ole kolmiota, niin kummalla on etuajo oikeus?
Minulla vai hänellä?
Jos hänellä, niin miten minä pystyisin tietämään millä kujilla on kolmio ja millä ei?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakitekstissä kuljettaja velvoitetaan aina väistämään muuta liikennettä jos hän on tulossa (kyseiselle) tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkareitiltä.
Mitä ihmettelette pösilöt!?!
Helppoahan tuo tieliikennelain sisäistäminen on kuin heinänteko!Opettelet vain ulkoa seuraava listan:
-pihakadulta
-kävelykadulta
-pihasta
-pysäköintipaikalta
-huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta
-taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä
-tai moottorikelkkareitiltäEi voi olla vaikeaa opetella tuota listaa niin että sen osaa vaikka unissaan takaperin!
😂😭🤣😀😝😆😅😄😃😀😃😄😁😆😅😂🤣😭😉Tietysti jos et tiedä mikä piha on tai moottorikelkka, tai polku...
Miten v**ussa Ahmed tai Mehmet voisivat tietää mikä on moottorikelkkareitti jos ei ole moottorikelkkaa koskaan kamelia paimentaessaan nähnyt?!
Rassismiii!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakitekstissä kuljettaja velvoitetaan aina väistämään muuta liikennettä jos hän on tulossa (kyseiselle) tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkareitiltä.
Helppoahan tuo tieliikennelain sisäistäminen on kuin heinänteko!Opettelet vain ulkoa seuraava listan:
-pihakadulta
-kävelykadulta
-pihasta
-pysäköintipaikalta
-tai moottorikelkkareitiltäEi voi olla vaikeaa opetella tuota listaa niin että sen osaa vaikka unissaan takaperin!
😂😭🤣😀😝😆😅😄😃😀😃😄😁😆😅😂🤣😭😉Tietysti jos et tiedä mikä piha on tai moottorikelkka, tai polku...
Jos et tiedä mikä on piha, kysy esim. Kirsi Pihalta. Hän todnäk tietää. Ellei sitten ole ihan pihalla...
Se ei ole vielä mikään paha ongelma jos on vähän pihalla kuin lumiukko, mutta kuitenkin etupihalla. Mutta jos on TAKApihalla, se on kyllä eittämättä aina vakava ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vai hänellä?
Jos hänellä, niin miten minä pystyisin tietämään millä kujilla on kolmio ja millä ei?
Mistä minä tietäisin, oletko sinä se pikkukujalta tulija vai isompaa ajava, jotta voisin kertoa kummalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pihakadulta
-kävelykadulta
-pihasta
-pysäköintipaikalta
Häh, kysyjähän kertoi, mitä ihmettelee: sitä, milloin tie on vähäinen. Hommaa lukutaito niin ei sinun tarvitse ihmetellä!
Kai se menee niin, että kaikki muut tiet ovat vähäisiä paitsi se, jota minä satun juuri nyt kulkemaan.
Liikenteessä ei pitäisi kellään olla oikeuksia, pelkkiä velvollisuuksia.
Esimerkiksi Suomessa merkitään etuajo-oikeutettu tie ja vastaavasti Ruotsissa sama merkki on nimetty päätie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pihakadulta
-kävelykadulta
-pihasta
-pysäköintipaikalta
Kiitos. Tämä selvensi asian. Täysin.
Jokainen kansalainen voi nyt helposti listan ulkoa opeteltuaan alle puolessa sekunnissa (500 ms) päätellä painaako autonsa jarrua vaiko kaasua kun toinen peltilehmä puskee risteyksessä eteen kuljettajansa heristellessä nyrkkiään tai näytellen keskisormeaan apinan raivolla.
Tämä! Minullehan kävi juuri näin ihan vasta, huhtikuussa ! Ajelin semmosta isoa tietä aika hiljaa(40km/h), niin sieltä tulee oikealta pienestä tiestä , jolla kadunnimi(jonka varrella omakotitaloja) auto LUJAA ja tuskin ees vilkaisee tukeeko hänen vasemmalta puolelta autoja siltä isommalta tieltä. No, minun on pakko tehdä äkkijarrutus (ja tyyttään lujaa) , jolloin tämä herramies joka nyt mun edellä ajaa,laskee ikkunan ala ja näyttää keskisormea. Kiva.
Tätä on puitu sukulaisten ja kissan kaimojen kanssa ym ja ilmeisesti mun ois pitänyt hidastella joka pikkutien edessä liikennesääntöjen mukaan ja katsoa tuleeko sieltä. Ihan ihme homma eikä tunnu yhtään loogiselta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoin tuon pikkukujan ja se oli -mäki loppuinen muutaman sadan metrin pituinen pikku pätkä joka yhdistää 5 parkkipaikkaa.
Eli varmaan polkuun rinnastettava. Siis ei ole etuajo oikeutettu.
Te kaikki mee ajokouluun kortti pois haukkujat olitte väärässä.
Ap
Aloituksessa luki KUJA eikä mikään polku/parkkis. Yhä ohjaisin sinne autokouluun.
Pikkukuja siinä luki ja se taitaa olla synonyymi polulle. Ainakin monella pikkukujalla täälläpäin on -polku niminen loppu.
Siis mitä? Ainakin meilläpäin on monta tietä jotka on nimeltään -polku mutta mitä sitten? Ei sillä ole väliä onko nimi tie, katu, polku vai kuja.
Sit jos joka risteyksessä on auto niin kaikki väistää sitä oikealta tulijaa ja kukaan ei liiku mihinkää, maailma pysähtyy ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sulla korttia edes? Liikennemerkit kertoo etuajo-oikeutetusta tiestä ja kyllä sun pitäis pystyä se oikealta tulevan kolmiokin bongaamaan.
Miten muka sen oikealta tulevan kolmio pitäisi aina pystyä bongaamaan? On kaikenlaisia puskia, puita, taloja ym välissä.
Etuajo-oikeus merkkejä on todellä harvoin.
Entäs sitten parkkipaikat? Jos joku tulee ulos parkkipaikalta joka sijaitsee oikealla, niin joutuuko sillekin pysähtymään?
Yleisillä parkkipaikalla ajetaan kuin oltaisiin tiellä eli oikealta tulevalla on etuajo-oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämähän ovat joskus tulkinnanvaraisia ja hankalia juttuja.
Monethan eivät esim. tiedä että tieliikennelain mukaan tasa-arvoisen risteyksen tapauksessa kahdesta SAMANAIKAISESTI risteykseen tulevasta ajoneuvosta vasemmalta tuleva väistää. Siis jos vasemmalta tuleva on ollut risteyksessä jo aiemmin koska on esim. väistänyt jo useaa oikealta tulevaa ajoneuvoa, ei hänen pidä lain mukaan enää väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa joka on tullut risteykseen esim. puoli minuuttia myöhemmin kuin vasemmalta tullut.
Jos toinen tulee puoli minuuttia aikaisemmin niin sehän ehtii mennä jo monta kertaa siitä. Se ei ole samanaikaisesti saapumista silloin. Onko tieliikennelaki muuttunut paljonkin 20 vuodessa? Silloin kun minä olin autokoulussa, niin ei todellakaan opetettu että jos tasa-arvoiseen risteykseen saapuu yhtäaikaa niin yhtäkkiä muka ei pidäkään väistää oikealta tulevaa. En millään voi uskoa että tuollainen uusi sääntö olisi tullut. Se olisi liian sekavaa, kun suurin osa autoilijoista ei edes tiedä tuollaisen olemassaoloa. Jos tasa-arvoisessa risteyksessä jokaisesta suunnassa on tulossa auto niin paras tapa ratkaista asia on antaa tietä, avata auton ikkuna ja näyttää käsimerkillä että toinen voi mennä.
Ei välttämättä ole ehtinyt kun on odottanut niitä muita jotka tulivat risteyksiin samaan aikaan.
Kiitos. Tämä selvensi asian. Täysin.
Jokainen kansalainen voi nyt helposti listan ulkoa opeteltuaan alle puolessa sekunnissa (500 ms) päätellä painaako autonsa jarrua vaiko kaasua kun toinen peltilehmä puskee risteyksessä eteen kuljettajansa heristellessä nyrkkiään tai näytellen keskisormeaan apinan raivolla.