Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakastettu ruoka - pilalla??

Vierailija
07.06.2022 |

Söin n. viikko sitten pakastettua makaronilaatikkoa. Lämmitin mikrossa. Sain ripulin. Tänään söin italianpataa, myös pakastettu, ja sain taas ripulin.

Molemmat olleet pakkasessa pari kuukautta, itse tehtyä sapuskaa. Onko mulla kaikki ruoat pilalla vai onko tuo vaan sattumaa? En tiedä uskallanko enää syödä mitään mitä pakkasesta löytyy D: Ja ei näkynyt ainakaan mitään ulkoisia merkkejä pilaantuneisuudesta tai maistunut mitenkään erikoiselta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vastauksia, mutta taidanpa heittää ruoat pois. Ekan kerran saatto olla sattumaa, mutta molempina ilmennyt jo n. vartti ruokailusta vatsakipu ja sittemmin tuo ripuli. Älkää muutkaan syökö yli 2 kuukautta vanhaa ruokaa, vaikka olisikin pakasteesta, jos teillä keho reagoi yhtä nopeasti kuin mulla ja on muita vaihtoehtoja..

- AP

Vierailija
2/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakastan jatkuvasti ruokia ja myös syön niitä,ei ole ikinä tullut mitään vaivoja. Tänään syödään maalikuussa pakastettua palapaistia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että ruoka oli kunnossa ennen pakastamista? Vanhentuneet aineet, josta teit ruuan? Viereksikö laitettu ruoka jääkaapissa päivätolkulla ennen pakastamista? Telläsitkö ruuan liian lämpimänä pakastimeen eli ruuan rakenne muuttui?

Vierailija
4/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pakastan jatkuvasti ruokia ja myös syön niitä,ei ole ikinä tullut mitään vaivoja. Tänään syödään maalikuussa pakastettua palapaistia.

Kuulostaa hyvältä! En yhtään tiedä, mikä mulla sitten mättää. Ehkä vaan herkkä suoli? Oon varma, ettei ennen ole ollut tätä ongelmaa, joten luulin johtuneen ruoasta.

- AP

Vierailija
5/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin eilen -30% laputettua pakastettua makkaraa vuodelta 2017. Ei tullut mitään.

Vierailija
6/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että pakastin ei ole lämmennyt jossain vaiheessa?

Riisissä on muuten uudelleenlämmitettynä aina pieni ruokamyrkytyksen riski...makaroni sen sijaan pitäisi olla ihan turvallista uudelleen lämmitettynäkin.

Vierailija
7/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että ruoka oli kunnossa ennen pakastamista? Vanhentuneet aineet, josta teit ruuan? Viereksikö laitettu ruoka jääkaapissa päivätolkulla ennen pakastamista? Telläsitkö ruuan liian lämpimänä pakastimeen eli ruuan rakenne muuttui?

Uskon olleen kunnossa ennen pakastamista. Tein molemmat ruoat samana päivänä aineksien ostamisesta ja annoin jäähtyä pöydällä ennen pakastimeen laittoa. Samana päivänä syöty ruoka ei myöskään aiheuttanut mitään vaivoja. Voi toki olla että en ole antanut ruoan kunnolla jäähtyä tai mokannut jossain muualla, vaikea muistaa kun on jo pari kuukautta mennyt.. Kiitos vastauksesta.

- AP

Vierailija
8/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vastauksia, mutta taidanpa heittää ruoat pois. Ekan kerran saatto olla sattumaa, mutta molempina ilmennyt jo n. vartti ruokailusta vatsakipu ja sittemmin tuo ripuli. Älkää muutkaan syökö yli 2 kuukautta vanhaa ruokaa, vaikka olisikin pakasteesta, jos teillä keho reagoi yhtä nopeasti kuin mulla ja on muita vaihtoehtoja..

- AP

Ei se pilaantuneesta ruuasta johdu, jos vartin päästä  vatsa kipeä. Ennemin suolistossa  muuta ongelmaa

Vierailija
10/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamyrkytys ei iske 15 minuutissa, vaatii sellaisen kaksi tuntia aikaa. Että joku muu sulla nyt on. Itsellä toi ripuli heti ruokailun jälkeen osoittatui sitten koronaksi. Viiko meni ennen kuin testi oli positiviinen. Vähän kyllä ihmttelein, että mitä ihmettä tämä on. Muuten ihan ok olo, mutta heti ruokailun jälkeen karsea ripuli.

Vierailija
11/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, riisiä ja makaroonia ei saa pakastaa, niissä bakteerit elävät myös pakkasessa.

Lue netistä lisää!

Vierailija
12/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, riisiä ja makaroonia ei saa pakastaa, niissä bakteerit elävät myös pakkasessa.

Lue netistä lisää!

Kiitos! En ole ennen kuullutkaan, pakko lukea lisää. Voi luoja mun kanssa.

- AP

Vierailija
13/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue netistä lisää!

Olen pakastanut risottoa ja makaronilaatikkoa,hyvää on ollut lämmitettynä,eikä vaivoja ole tullut.

Vierailija
14/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokamyrkytys ei iske 15 minuutissa, vaatii sellaisen kaksi tuntia aikaa. Että joku muu sulla nyt on. Itsellä toi ripuli heti ruokailun jälkeen osoittatui sitten koronaksi. Viiko meni ennen kuin testi oli positiviinen. Vähän kyllä ihmttelein, että mitä ihmettä tämä on. Muuten ihan ok olo, mutta heti ruokailun jälkeen karsea ripuli.

Joo, mulla aivan sama! Ekana ei mitään, sitten hirveä ripuli ja sitten taas ei mitään. En usko olevan koronasta kun en ole hirveästi ihmisten kanssa kontaktissa ja pidän huolta hygieniasta. Jos tää jatkuu tai pahenee niin käyn varmaan ihan lääkärin juttusilla. 

- AP

Vierailija
15/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue netistä lisää!

Riisi, pasta, bulgur tai couscous

Riisiä on helpompaa keittää kerralla iso erä. Jos kaikki riisi ei tule heti syödyksi, pakasta ylijäänyt riisi pienissä annoskipoissa pakkaseen odottamaan. Näin voit lämmittää pakkasesta otetun riisiannoksen mikrossa silloin, kun et jaksa tai ehdi keittää riisiä alusta asti. Sama kikka toimii pastan, bulgurin tai couscousin kanssa yhtä hyvin!

Vierailija
16/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne pakasteina myytävät itämaiset yms. ateriat, jotka sisältävät riisiä ja nuudeleita, ovat syömäkelpoisia?

Aloittajan ripuli johtuu muusta kuin pakastetusta ruuasta. Mitä muuta söit ja joit noiden ruokien kanssa?

Vierailija
17/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne pakasteina myytävät itämaiset yms. ateriat, jotka sisältävät riisiä ja nuudeleita, ovat syömäkelpoisia?

Aloittajan ripuli johtuu muusta kuin pakastetusta ruuasta. Mitä muuta söit ja joit noiden ruokien kanssa?

Join vettä, mutta en kumpanakaan kertana syönyt muuta. Vedän yleensä pääruoan ihan vaan sellaisenaan.

Oon näiden kommenttien perusteella tullut tulokseen että joko jotain on tapahtunut siinä välissä, kun laitoin ruoat pakastimeen tai mulla on jotenkin yliherkkä suoli. Syön kevyemmin parin seuraavan päivän ajan, mutta en enää tule tänne kommentoimaan. Ja jos tätä alkaa tapahtumaan useammin niin varaan ajan lääkärille.

- AP, vika viesti

Vierailija
18/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta? Olin itse juuri viikonloppuna reissussa, ja ihmettelin lauantaina ja sunnuntaina, kun vatsaa alkoi vääntää pahasti heti ruokailujen jälkeen, ja vatsa oli ihan löysällä. Mietin syöneeni jotain vanhentunutta, mutta lauantaina söin hotellissa ja yo-juhlissa, ja sunnuntaina kotona ihan eineslounaan. Ajattelin, että kyse saattaa olla myös stressistä, koska koko viikonloppu oli yhtä haipakkaa.

Tilanne on nyt rauhoittunut, mutta hyvä tietää, että oireet voivat periaatteessa olla koronaakin. Muita oireita ei tosin ole ollut.

Vierailija
19/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue netistä lisää!

Sinänsä vastaaja on oikeassa. Aika harva mikrobi kuolee normipakastimessa, ne vain menevät horrokseen/itiötilaan. Uudelleen sulaessa ja ympäristön(=ruuan) lämmitessä ne taas virkistyvät ja alkavat ehtdä sitä mitä ne nyt tekevät, lisääntyvät. Mutta siellä pakastimessa ei mikään mikrobi lisäännyt ja pilaannuta ruokaa. Ne tapahtuvat ennen pakastusta ja sulamisen aikana/jälkeen. Suurin osa mikrobeista joka tapauksessa tuhoutuu vatsalaukun epäsuotuisissa olosuhteissa - saa olla aika sissi, että suolahappoa kestää...

Ruokien rakenteessa voi tapahtua muutoksia, ja esimerkiksi ruuan sisältämä rasva voi sitten ollakin isompina kikkareina, ja ärsyttää mahaa, tai hiilihydraateissa tapahtuu pieniä muutoksia ja ne ärsyttävät vatsaa. Ja se sitten oireilee suolen liikkeinä - mahalaukun sisältö ei missään nimessä ehdi puolessa tunnissa kulkea suoliston kymmentä metriä, minimissäänkin menee noin 8 tuntia.

Ylipäätään pian ruokailun jälkeen (5-30min) tulevat oireet eivät yleensä liity ruokamyrkytykseen, vaan ennemminkin henkilön omiin ruuansulatusongelmiin tai allergioihin. Ruokamyrkytys vaatii useamman tunnin itämisajan. Joitain harvoja epidemioita on ollut, missä noi tunnin sisään on alkaneet ekat ihmiset oireilla, mutta silloin kyse on ollut ruuasta, joka on ollut TODELLA pahasti saastunutta.

Vierailija
20/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että annoit jäähtyä liian kauan huoneen lämpötilassa. Ruoka pitää jäähdyttää pikaisesti ennen pakastamista. Kattilassa olevan ruoan saa helpoiten jäähdytettyä laittamalla tiskialtaaseen hanasta kylmää vettä ja kattilan sinne. Vuokiakin voi jäähdyttää siellä, siinä vaan pitää olla varovaisempi, ettei pääse vettä vuokaankin. Jos niihin ehtii siinä hitaasti jäähtyessä jotain pöpöjä kasvella (ihanteelliset olosuhteet lisääntyä sellainen vähän lämmin), niin ei ne pakkasessa kuole.

Bakteereja säilytellään tutkimuslaitoksissa juuri pakkasessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän