Miten päästä eroon rasittavasta tuttavasta?
Tuttavapiiriini kuuluu äärimmäisen rasittava henkilö. Hän kai kuvittelee, että me olemme ystäviä, koska hän jatkuvasti kyselee että tehtäisiinkö yhdessä milloin mitäkin. Miten tällaisesta päällepäsmäristä pääsee eroon? Se ei riitä, että hänen viesteihinsä ei vastaa vaan hän sinnikkäästi jatkaa viestitulvaansa vaikka ei saisi vastakaikua. Jos sanoisin suoraan, etten hänen kanssaan halua olla tekemisissä, voin vain kuvitella mitä draamaa ja selän takana paskan puhumista siitä seuraisi. Miten tällaisten pomottavien ja draaman hakuisten ihmisten kanssa oikein pitäisi toimia? Tämä henkilö tekee hirveän suuren numeron pikku asioistakin ja on päällekäyvä.
Kommentit (38)
Sano että lomailet, on harrasteita ja et ehdi vastailla. Sitten luukut kiinni ja some-estot. Ja anna juoruta. Muuten olet ikuisesti siinä kiinni ja hän sinussa. Sitten suuntaat vain eteenpäin ja kohti rauhaa. Hänellä lienee muita vaihtoehtoja kaveriksi tai tulee olemaan.
Vastaat seuraavalla kerralla jotain "Mun on sanottava nyt vaan suoraan: olen huomannut että sulla on kova tarve puhua paskaa ihmisistä selän takana. En halua tuollaista draamaa elämääni. Hyvää jatkoa kuitenkin."
Miten tahansa teet torjunnan se ihminen saattaa silti puhua paskaa sinustakin, sille nyt vaan ei voi mitään. Ja viestistä saa tarvittaessa todisteen talteen siitä miksi kyseisellä ihmisellä on tarve yrittää alentaa sinua (on tullut torjutuksi oman kuspäisen toimintansa vuoksi eikä kestä sitä.)
Vierailija kirjoitti:
Taidat tietää vastauksen itsekin. Joko siedät viestitulvaa, tai sitten sanot, että jatkuva yhteydenottotykitys saa sinut ahdistuksen ja ärsytyksen valtaan, etkä halua olla kenenkään kanssa niin tiiviissä yhteydessä. Tapoja sanoa on monta. Jos sanot, ensin kohteliaasti, voit siitä pikku hiljaa jyrkentää linjaa. Jos jyrkkäkään linja ei tehoa, sitten räjähdät, että mikä piip siinä on, kun et voi tajuta. Ja jos tämäkään ei auta, blokkaat hänet.
Tyypillä voi olla myös jokin mielialahäiriö.
Oli kyseessä sitten perheenjäsen, kaveri tai tuttava, niin tämä.
Joko siis sietää jatkuvaa viestimistä, tai sanoo rehellisesti että viestitulva ahdistaa. Mutta sen sanominen on hankalaa. Kaikki ei kehtaa sanoa joten vaan kärsii hiljaa.
Tuohon ehdottaisin myös henkilön mykistystä, jos käytössä WA. Toimii osittain viestipommitus-ahdistukseen, kun viestit ei lävähdä näytölle jatkuvasti/heti (viestien näkyminen näytöllä/tieto viesteistä aiheuttaa enemmän ahdistusta), vaan voit käydä sitten kun sulle sopii, katsomassa apissa mitä on tullu. Mutta sitten kun olet avannut keskustelun / katsonut viestit ja jos et vastaa heti, niin tulee uusia viestiä kun se näkee että oot lukenu aiemmat ja/tai ollu paikalla.
Ja kyllä, kyseessä voi olla jokin mielialahäiriö. Esim. epävakaa, riippuvainen, huomionhakuinen persoonahäiriö. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa pyrkiä etäisyyteen. Noi ei nimittäin opi ikinä
Älä vastaa ikinä mitään. Voihan tuon numeron estääkin jos pokka riittää..
Viestit voi tosiaan WA:ssa mykistää, kuten edellä sanottiin. Sen lisäksi jos vielä arkistoit keskustelun, et edes huomaa hänen viestejään.
Vierailija kirjoitti:
Viestit voi tosiaan WA:ssa mykistää, kuten edellä sanottiin. Sen lisäksi jos vielä arkistoit keskustelun, et edes huomaa hänen viestejään.
Tätä en suosittele, jos haluaa pysyä väleissä. Kannattaa välillä käydä katsomassa mitä se on laittanut, ja vastata harvemmin, jotta hän "oppii" että et ole aina tavoitettavissa, mutta välillä olet ja vastaat hitaammin. Itse toimin niin wa:ssa mykistetyn kaverini kanssa, jonka kanssa en jaksa olla yhteydessä päivittäin, mutta voin vastailla kerran viikossa. Valitettavasti joudun vastaamaan silti useammin, koska hänellä on joka päivä jotain asiaa..
Hän haluaisi nähdä tosi usein ja tietää mitä minulle kuuluu (usein siihen suhteutettuna, miten minä haluaisin = hieman harvemmin).
Jos siis haluat säilyttää jonkinlaisen tason yhteyden niin ei tylysti kokonaan jonnekin arkistoon. Jos haluat kokonaan eroon etkä välitä mitä toinen tuntee, ajattelee ja kokee, niin sitten vaan estoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en suosittele, jos haluaa pysyä väleissä. Kannattaa välillä käydä katsomassa mitä se on laittanut, ja vastata harvemmin, jotta hän "oppii" että et ole aina tavoitettavissa, mutta välillä olet ja vastaat hitaammin. Itse toimin niin wa:ssa mykistetyn kaverini kanssa, jonka kanssa en jaksa olla yhteydessä päivittäin, mutta voin vastailla kerran viikossa. Valitettavasti joudun vastaamaan silti useammin, koska hänellä on joka päivä jotain asiaa..
Hän haluaisi nähdä tosi usein ja tietää mitä minulle kuuluu (usein siihen suhteutettuna, miten minä haluaisin = hieman harvemmin).
Jos siis haluat säilyttää jonkinlaisen tason yhteyden niin ei tylysti kokonaan jonnekin arkistoon. Jos haluat kokonaan eroon etkä välitä mitä toinen tuntee, ajattelee ja kokee, niin sitten vaan estoon.
En siis suosittele arkistointia, mutta mykistystä kyllä :D
Pelaa hänen kanssaan hirsipuuta ja laita vastaukseksi "oletrasittava." Ratkaisun selvittyä räjähdä nauruun ja sano, että se oli vain huono läppä. Tuttava jää miettimään sanoja ja alkaa tajuamaan, että ei se mitään läppää ollutkaan... sitten hän suuttuu ja laittaa välit poikki.
No älä vastaa viesteihin. Vai tuleeko ne viestit puhelimesta ulos, jos niitä kertyy liikaa?
Voin kuvitella kuinka paljon minusta puhutaan paskaa seläntakana, saan siitä jopa tiettyä nautintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan justiin sanoi, ettei tahdo pysyä väleissä, vaan tahtoo eroon henkilöstä, mutta ei kehtaa sanoa sitä, tai osaa, tai uskalla tai jotain sellaista...
Mulla oli ystävä, joka tahtoi pitää koko ajan yhteyttä ja odottelutti ja törsäsi aikaani, jouduin joskus sanomaan, että nyt en enää kerkiä, enkä jaksa... Nyt hän seurustelee ja välttelee eikä soita, eikä muutakaan enää lainkaan. Toivottavasti ei tule takaisin roikkumaan, kun menee suhde pilalle. Sitten vielä kehtasi kysellä, että olenko kateellinen hänelle miehestä. Ööööh????
Minä muuten tutustun mielelläni ihmisiin ja ihan vieraidenkin seura kelpaa, kun olen sosiaalisella tuulella. En ole koskaan ajatellut, että se olisi jotenkin huono homma.
Kelle se puhuisi paskaa? Kavereita tuskin liiemmin on, jos pitää väkisin jonkun seuraan tunkea. Ja mitä sitten jos puhuisikin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos tulee draamaa ja paskanpuhumista? Suoraan se pitää sanoa, jos ei muuten mene jakeluun.
En usko hetkeäkään että eivät tajuaisi. Eivät vain välitä yhtään, vaikka toinen yrittää ottaa etäisyyttä. Kun toisen ihmisen tarpeilla ei ole väliä, vain heillä itsellään on merkitystä.
Älä ole pelkuri, ap. Sano suoraan, ettet halua olla tekemisissä kyseisen tuttavan kanssa. Kukapa haluaa jatkaa nuivaa asiaa väkipakolla - sehän vain stressaa ja masentaa sinua ja lopulta kaveriasikin kun et ole rehellinen ja tarpeeksi suorapuheinen hänelle. Hänen on myös opittava palautteesta, ettei tuollainen käy päinsä, varsinkaan sinun kanssasi. Te ette ole ystäviä varsinkaan sinun puolestasi ja sano se, ettet vaan anna enempää väärää signaalia. Sano, että on aika antaa asian hiipua rauhassa, ja toivota hyvää jatkoa hänelle. Se miten hän vastaa, ei ole sun ongelma. Normaalit ihmiset kyllä ymmärtävät yskän, kun yskii tarpeeksi kovasti. Mutta jos ongelma ja draama jatkuu, go completely silent!
Jos draama ja paskanpuhuminen on pahinta mitä blokkauksesta seuraa, niin anna seurata.
Suutu/loukkaannu hänelle jostain ja sen vuoksi sitten voit laittaa numeron estoon. Eli oletkin itse se draamailija ihan vain tekosyynä päästäksesi eroon. Toimii.
Ai hemmetti, olisinpa tajunnut sitä yrittää. No, itse hivutin tuollaista ap:n kuvaamaa ihmistä vähitellen pois vaikka se vaikeaa olikin. Paskanpuhumista oon saanut sietää mutta oli sen arvoista, minua ei enää käytetä hyväksi. Vieläkin se tyyppi käyttäytyy todella pellemäisesti kun minut näkee mutta olen minäkin pitänyt huolen siitä että kerron muille sen tyypin touhuista.