Miksi jotkut äidit ovat niin kriittisiä varsinkin tyttäriään kohtaan?
Aikuinenkin tytär saa osakseen jatkuvaa kritiikkiä, huomautuksia ja pyytämättömiä neuvoja. Joillain äideillä ei ole minkäännäköistä kykyä edes joskus pitää eriäviä mielipiteitä omana tietonaan, vaan sanomista riittää pukeutumisesta uravalintaan ja tapaan valmistaa ruskeakastike. Miksi?
Kommentit (3)
Itse uskon, että jos tekisin kaiken mitä äiti minulta haluaisi, täsmälleen kuten hän komentaa, hän haluaisi sittenkin jotain muuta. Eli kyse enemmän asenteesta ja tavasta nähdä tyttärensä kriittisesti oli tilanne mikä hyvänsä. Epäilen, että äiti projisoi minuun tyytymättömyyttä itseensä ja elämään. Helpompi keskittyä arvostelemaan minua, kuin katsoa itseään rehellisesti.
Mitä olen asiaa tarkastellut (+oma kokemus), äidit eivät useinkaan ole tietoisia tästä piirteestään. Tai jos ovat niin eivät näe siinä mitään vikaa.
Esim Frendeissä Monican ylikriittinen äiti valitti Monicalle sitä miten hänen äitinsä kritisoi häntä kaikesta. Samaan hengenvetoon totesi, että onneksi hänellä itsellään ei ole tätä piirrettä. Monica kysyi äidiltään, että olisiko tilanne muuttunut jos äiti olisi sanonut äidilleen asiasta. Monican äiti totesi, että jotkut asiat on parempi jättää sanomatta. Kyseessä on tietenkin fiktiivinen hahmo ja tilanne, mutta selvästi käsikirjoittaja on tiennyt mitä tekee. Luultavasti tämä on hänen oma kokemuksensa.
Jotkut äidit tiedostavat tämän mutta eivät näe siinä mitään väärää. Jatkavat tyttärensä kasvattamista aikuisenakin, ilman mitään halua antaa ihmissuhteen päivittyä kahden tasavertaisen aikuisen väliseksi suhteeksi.
Joillekin ovat oman minän jatkeita. Tyttären pitäisi tehdä asiat kuten itse tai olla jopa parempia versioita itsestä.